Euroopan kuluttajakeskuksen Black Friday -vinkit

Suositut kansainväliset tarjouspäivät, kuten 29.11.2019 vietettävä Black Friday, saavat suomalaiset kuluttajat tekemään runsaasti ostoksia myös ulkomaisissa verkkokaupoissa. Jos haluat hyödyntää verkkokauppojen tarjouksia, lue vinkkimme onnistuneeseen verkko-ostamiseen.

Tarkista verkkokaupan tiedot.

Jos ulkomainen verkkokauppa ei ole sinulle ennestään tuttu, katso, kertooko myyjäyritys selkeästi sivuillaan nimensä, katuosoitteensa, sijaintimaansa ja puhelinnumeronsa sähköpostiosoitteen lisäksi? Pelkän sähköpostiosoitteen tai postilokeron kanssa ei kannata käydä kauppaa. Verkkosivun osoitteestakaan ei usein voi päätellä, missä maassa myyjä toimii. Sijaintimaalla on merkitystä esimerkiksi tullauksen ja noudatettavan lainsäädännön suhteen. EU-alueen verkkokaupoista ostaessasi kuluttajansuojan taso on suhteellisen korkea ja yhtenäinen, samoin tuoteturvallisuutta valvotaan tarkkaan. Etsi tietoa myyjästä myös syöttämällä yrityksen nimi hakukoneeseen – esimerkiksi keskustelupalstoilta saatat löytää tietoa muiden ostokokemuksista.

Luottokortilla maksaminen on turvallisinta.

Suosittelemme maksun suorittamista verkkokaupoissa luottokortilla, jos mahdollista. Luottokortilla maksaessasi voit vaatia maksunpalautusta kuluttajansuojalain 7 luvun 39 §:n nojalla luottokorttiyhtiöltä, mikäli tavaraa ei toimiteta tai se on virheellinen. Huomioithan, että Visa Electron ei ole luottokortti.Kuluttajan kannalta riski on suurin silloin, kun tuotteen joutuu maksamaan etukäteen pankkisiirrolla. Jos ennakkomaksu pankkisiirrolla on ainoa maksutapa, kannattaa kaupantekoa harkita vakavasti. Myös maksukortin debit-ominaisuudella maksettujen ostosten osalta kuluttaja voi vaatia hyvitystä korttiyhtiöltä, jos yhtiö on korttiehdoissaan tai muutoin tähän sitoutunut.

Verkkokaupassa on 14 päivän peruuttamisoikeus EU-alueella.

Kun ostat tuotteen verkkokaupasta, joka sijaitsee EU-alueella, Norjassa tai Islannissa, sinulla on useimpien tuotteiden kohdalla 14 päivän peruuttamisoikeus. Peruutusoikeus alkaa siitä, kun saat tuotteen. Peruutusoikeus ei koske esimerkiksi lentoja, mittatilaustuotteita tai sinetöitynä toimitettavaa tuotetta tai tuotteita, jotka on räätälöity sinua varten. Huomaathan, että tuotteen noutamatta jättäminen ei ole sama kuin peruutusilmoitus. Peruuttaessasi kauppaa toimi myyjältä saamiesi ohjeiden mukaan.

Kuka vastaa palautuskuluista?

Kun palautat tuotteen, maksat sen palautuskulut itse, ellei tilausehdoissa ole sovittu toisin. Tällä on sitä enemmän merkitystä mitä kauemmas joudut palautuksen tekemään ja mitä isommasta tuotteesta on kyse. Moni verkkokauppa kuitenkin tarjoaa ilmaisen palautuksen ja 14 vuorokautta pidemmän peruuttamisajan ostoksille etenkin joulun alla. Tästä on apua lahjanostajalle, joka haluaa olla liikkeellä hyvissä ajoin ennen joulua. Muista aina kuitenkin tarkistaa, tarjoaako kyseinen verkkokauppa ilmaisen palautuksen ja toimi tuotetta palautettaessa verkkokaupan ohjeiden mukaan.

Onko tarjous todellinen?

Tarjoushinta saattaa olla tekaistu, eli tuotetta ei koskaan ole myyty sillä hinnalla, josta vertailuhinta on laskettu, tai se on ollut siihen hintaan myynnissä vain hetken. Tarjouspäivät saavat myös huijareita liikkeelle, joten suhtaudu kriittisesti uskomattomiin tarjouksiin. Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajavinkistä voit lukea lisää verkkokauppojen huipputarjouksista.