Majoitus

Olemme koonneet tälle sivulle vinkkejä majoituksen varaamiseen ulkomaiselta palveluntarjoajalta.

Usein majoitus on osa matkapakettia – näin on esimerkiksi, jos ostat samalla kertaa lennot ja hotellin. Jos varaat omatoimisesti lomamatkasi majoitusta verkossa, velvollisuutesi ja oikeutesi selviävät yleensä tehdystä sopimuksesta tai varausvahvistuksesta.

Vinkkejä lomamajoituksen varaamiseen

Yleisiä vinkkejä

  • Jos varaat hotellimajoitusta verkossa, kannattaa ensiksi varmistaa, että olet tekemässä sopimusta luotettavan tahon kanssa. Löydätkö yrityksen nimen, katuosoitteen, kotipaikan, puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen? Löydätkö verkosta muiden kuluttajien kokemuksia hotellista?
  • Majoituksissa ei ole lakiin perustuvaa peruutusoikeutta. Tutustu siksi tarkoin peruuttamista koskeviin sopimusehtoihin. Ehdoista selviää, millä ehdoilla voit varauksen perua tai onko se ylipäänsä kuluitta mahdollista. Kannattaa harkita myös erillistä peruutusturvavakuutusta, esimerkiksi jos sattuisi äkillinen sairaustapaus ennen matkaa.
  • Majoituksesi voi myös olla osa matkapakettia (ostat esimerkiksi lennot ja majoituksen yhdellä kertaa matkatoimistolta). Myös matkapaketin kohdalla kannattaa lukea sopimusehdot huolella ennen ostamista ja selvittää, mitä niissä todetaan matkan peruutuskäytännöistä ja -kuluista.

Majoituksen maksaminen

  • Miten maksu tapahtuu, mitä kuuluu hintaan, keneen olla yhteydessä, jos tulee ongelmia?
  • Suosittelemme luottokortin käyttöä maksamisessa koska silloin voit vaatia ongelmatilanteissa maksunpalautusta myös luotonantajalta.
  • Etukäteismaksua emme voi suositella, koska siinä on aina oma riskinsä. Emme myöskään suosittele maksua pankkisiirrolla tai anonyymin palvelun kautta.

Entä jos majoitus ei vastaa sovittua?

  • Kun saavut hotellille ja huoneesi ei vastaa sovittua tai sieltä puuttuu jotain sellaista, jonka olit etukäteen tilannut tai joka oli luvattu (esimerkiksi lisävuode, parveke, kylpyamme tai ilmastointi), ole heti yhteydessä hotellin vastaanottoon tai siihen tahoon, jolta tilasit majoituksen, jos vastaanottoa ei ole. Jos asia ei korjaannu heti, tee kirjallinen valitus jo paikan päällä ja pyydä tai tallenna itsellesi kopio valituksesta. Tästä on hyötyä myös siinä tapauksessa, jos jälkeenpäin tarvitset asiassa sovitteluapua Euroopan kuluttajakeskuksesta.
  • Jos huomaat matkapakettiin kuuluvassa majoituksessa tai hotellissa matkan aikana puutteita tai virheitä, kerro niistä viivytyksettä matkaoppaalle tai matkanjärjestäjälle. Ilmoitus on hyvä tehdä kirjallisesti, jos asia ei korjaannu heti. Puutteista tai epäkohdista on myös hyvä ottaa valokuvia.
  • Hyvä vinkki on tarkistaa huone/majoitus ennen kuin purat matkatavarat. Jos olet tilannut majoituksen, jossa on keittiö, kannattaa myös keittiön astiat ja koneet tarkistaa, ja ilmoittaa heti toimimattomuudesta tai rikkinäisistä astioista majoituksesta vastaavalle taholle, matkanjärjestäjälle tai oppaalle.