Reklamationerna mot Fatkiller – våra svar på de vanligaste frågorna

Vi berättade den 30 augusti 2016 att vi tagit emot rikligt med reklamationer över bantningspreparatet Fatkiller, som säljs av det lettiska företaget Aliaz Cooperation SIA. Konsumenterna har utifrån en annons på Facebook besökt företagets webbplats och fyllt i sin kontaktinformation på en blankett, men har sedan lämnat webbplatsen utan att skicka beställningen. Trots det har produkten levererats till dem. Här svarar vi på frågor som vi ofta fått i anslutning till detta ärende.

Är jag skyldig att betala den faktura som jag har fått nu? Nej, det är du inte. Om du inte har beställt produkten, ska du inte betala fakturan för den.

Är jag skyldig att returnera det paket som jag har fått? Nej, det är du inte. Här är det ändå bra att kontakta säljaren och meddela att du fått en produktleverans, som du inte har beställt.

Är jag skyldig att betala kostnaderna för returneringen? Returnera inte försändelsen, om inte säljaren går med på att betala returportot.

Kan jag förlora mina kreditupplysningar om jag inte betalar fakturan? Nej, det kan du inte. Enbart en obetald faktura orsakar inte en anmärkning i dina kreditupplysningar. För det behövs ett domstolsbeslut.

Jag har redan returnerat produkten, men trots det fick jag en påminnelsefaktura. Vad ska jag göra nu? Kontakta säljaren per e-post, berätta att du redan har returnerat produkten och kräv att säljaren annullerar fakturan. Om du inte får ett tillfredsställande svar, kontakta oss. Skicka till oss, till exempel per e-post din reklamation, säljarens svar samt fakturan som du fått. Vi försöker då få fakturan annullerad. Du når oss på adressen ekk@kkv.fi.

Läs mer: Många reklamationer om Fatkiller-produktleveranser – anvisningar för konsumenter (meddelande 1.9.)