NextJet har försatts i konkurs – instruktioner för konsumenter vars flyg har ställts in

Svenska flygbolaget NextJet, som också har rutter till Finland, har försatts i konkurs och alla dess flyg har ställts in.

Ifall du har betalat för flygbiljetten med kreditkort

Du kan begära återbetalning för köpet av din kreditgivare, det vill säga det kreditkortsbolag eller den bank som beviljat kortet.

Ifall du har betalat för flygbiljetten med bankkort

Kontrollera med din bank huruvida de enligt avtalsvillkoren för betalkortet återbetalar köpet av flygbiljetten.

Om du redan är på väg

Följ med informationen som flygbolaget ger. I händelse av en konkurs, måste du själv betala för ersättande returflyg ifall du inte är på en paketresa, eftersom flygbolaget inte längre kan arrangera någon returtransport. Ifall du har betalat för ett inställt flyg med kreditkort, kan du begära återbetalning för det inställda flyget av din kreditgivare. Om en betalning för ett inställt flyg har gjorts med bankkort, är det rekommendabelt att kontrollera med banken huruvida en återbetalning är möjlig på basis av avtalsvillkoren för kortet.

Ifall du vill bevaka din fordran i NextJets konkurs

Följ med informationen som ges av flygbolaget. Där kan du finna information angående boförvaltaren och förfarandet i konkursen. Tyvärr är ställningen för en enskild konsument svag, eftersom flygbolaget sannolikt kommer att ha fordringsägare som kommer att kompenseras först.