Hundratals nordiska konsumenter ångrar timeshare-avtal

Tänk dig om innan du tackar ja till ett erbjudande om att köpa ett tidsdelat boende, även kallat timeshare eller semesterklubb. Det är det gemensamma meddelandet från ECC-kontoren i Danmark, Finland, Norge och Sverige.

European Consumer Centers Network (ECC-nätverket) – där Konsumenteuropa i Finland ingår – har årligen kontakt med hundratals nordiska konsumenter som ångrar kontraktet de skrev på under sin chartersemester – och som senare visar sig vara mer eller mindre omöjligt att ta sig ur.

Föreställ dig det här. Solen skiner och alla vardagliga problem känns som bortblåsta, där du ligger på din solstol någonstans längs Spaniens kustlinjer. Plötsligt kommer en käck, yngre kille fram till dig och presenterar sig på klingande finska. Killen verkar ofarlig och du tackar gladeligen ja till skraplotten han erbjuder. Innan du vet ordet av det har du skrapat fram högsta vinsten – vilket visar sig vara en guidad tur kring semesterortens senaste lägenhetskomplex …

Se upp! Erfarenheten visar att en till synes oskyldig visning, och kanske några gratis glas bubbel, snabbt kan leda till att man lockas skriva på ett kontrakt för ett tidsdelat boende som man aldrig någonsin planerat för.

– Gemensamt för de förfrågningar vi får in om tidsdelat boende är att avtalen är otydliga och svåra att förstå. Ibland vet inte ens konsumenten vilken typ av delat semesterboende man har köpt och i vissa fall kan flera olika företag vara inblandade i dokumentationen, säger Leena Lindström som är direktör hos Konsumenteuropa i Finland.

Flest får problem i Spanien

Fler än tusen konsumenter har hört av sig till ECC-kontoren i Danmark, Finland, Norge och Sverige de senaste tre åren på grund av problem med olika typer av semesterboenden, och bara i Finland är antalet ärenden uppe i drygt 136. I genomsnitt har konsumenterna betalat 3500 euro för sitt medlemskap, och vissa ända upp till 8000 euro.

De konsumenter som kontaktar Konsumenteuropa är ofta väl bemedlade och i övre medelåldern, och en överväldigande majoritet har råkat på problem i Spanien. Många av de företag som marknadsför tidsdelat boende använder sig av skandinaviskt talande personal, vilket ökar trovärdigheten men samtidigt kan göra det svårare att vara kritisk som konsument.

Svårt att få pengarna tillbaka

Även om man rent juridiskt har möjlighet att ångra sitt medlemskap i ett tidsdelat boende i 14 dagar, kan det i realiteten visa sig vara väldigt svårt. Vissa företag vägrar helt enkelt att svara på förfrågningar, andra vägrar att återbetala handpenningen och ibland händer det företag ljuger och hävdar att det inte går att ångra sig över huvud taget.

– Enligt timeshare-direktivet är det förbjudet att kräva betalning inom ångerrättsperioden på 14 dagar. Om du som konsument ändå tvingats betala – och om företaget du handlat med inte är samarbetsvilliga – kan du vända dig till din bank för att få pengarna tillbaka förutsatt att betalningen gjordes med kreditkort, säger Leena Lindström.

Den som själv har råkat ut för problem gällande tidsdelat boende inom EU, Norge och Island får gärna ta kontakt med Konsumenteuropa i Finland, som kan bidra med hjälp och rådgivning via ECC-kontoret i landet där konsumenten ingick kontraktet.