Sadat pohjoismaalaiset katuvat jäsenyyden hankkimista lomaklubeissa

Mieti kahdesti, jos sinulle tarjotaan jäsenyyttä lomaklubissa lomaillessasi Etelä-Euroopassa. Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (ECC-Net) on saanut viime vuosina satoja yhteydenottoja pohjoismaisilta kuluttajilta, jotka katuvat lomalla allekirjoittamaansa sopimusta, josta on myöhemmin hankala päästä eroon. Pohjoismaalainen kohtaa lomaklubikauppiaan yleensä Espanjassa. Painostavaan lomaklubijäsenyyden myyntitilaisuuteen päädytään usein arpajaisvoiton houkuttelemana.

Kolmen viime vuoden aikana lähes 800 kuluttajaa Tanskasta, Ruotsista, Norjasta ja Suomesta on valittanut Euroopan kuluttajakeskuksen pohjoismaisiin toimipisteisiin hankkimistaan timeshare-tuotteista. Näitä ovat esimerkiksi lomaosakkeet, lomaklubit ja voucherit. Euroopan kuluttajakeskukset Pohjoismaissa haluavatkin kiinnittää yhdessä kuluttajien huomiota timeshare-sopimusten ongelmiin.

Euroopan kuluttajakeskus Suomessa on saanut samalla ajanjaksolla yhteensä 136 tiedustelua tai avunpyyntöä suomalaiskuluttajilta, jotka ovat solmineet esimerkiksi Kanariansaarilla yli vuoden kestäviä, hinnaltaan 1500 – 8000 euron suuruisia lomaklubisopimuksia ja haluavat niistä eroon.

– Lomaklubien esittelytilaisuudet ulkomailla voivat olla hyvin painostavia. Jälkeenpäin kuluttajat tuntevat tulleensa huijatuiksi, koska he eivät ole täysin ymmärtäneet allekirjoittamansa sopimuksen sisältöä. Lomaklubeja koskevien tiedustelujen yhteinen tekijä on, että sopimukset ovat epäselviä ja vaikeita ymmärtää, sanoo Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipisteen johtaja Leena Lindström.

Tyypillinen tarina – tarjous, josta on vaikea kieltäytyä

Useimmat Euroopan kuluttajakeskusten verkostolle raportoiduista lomaklubeista sijaitsevat Espanjassa. Keskimäärin pohjoismaiset kuluttajat ovat maksaneet yli 3000 euroa jäsenyydestä. Kuluttajat – usein vanhempi pariskunta luottokortteineen – houkuttelee lomaklubin toimistoon pohjoiseurooppalainen myyjä, joka puhuu kuluttajan äidinkieltä. Toimistossa kuluttajat joutuvat voimakkaan myyntipuheen kohteiksi.

Kanariansaarten aurinko paistaa ja kaikki päivittäiset ongelmat tuntuvat kaukaisilta, kun lepäät aurinkotuolilla Espanjan taivaan alla. Yhtäkkiä nuori vaalea nainen lähestyy sinua suomea puhuen. Hän tarjoaa sinulle innoissaan raaputusarpaa. Otat arvan vastaan. Yllättäen voitat pääpalkinnon: iPadin!

Nainen – joka esittelee itsensä Susannaksi – kertoo, että sinun täytyy seurata häntä hänen toimistolleen, jotta voit lunastaa palkintosi. Seuraavaksi sinä ja puolisosi jätätte aurinkotuolinne ja nappaatte taksin Susannan kanssa. Parinkymmenen minuutin taksimatkan jälkeen tulette toimistolle. Susanna esittelee teidät kollegalleen Markukselle, joka kutsuu teidät istumaan verannalle rakennuksen taakse. Keskustellessanne lomanvietosta Markuksen kanssa avustaja tarjoilee teille kylmiä juomia ja pientä purtavaa. Tunnette olonne mukavaksi. Sitten Markus ehdottaa houkuttelevaa tarjousta: jäsenyyttä lomaklubissa, joka takaa alennuksia matkoista, lennoista ja edullisesta majoittumisesta luksushotelleihin.

”Se on todellinen tarjous”, Markus sanoo. Kahden vuoden sopimus takaa neljä matkaa suurin alennuksin. Vastikkeena sinun pitäisi maksaa 1000 euroa nyt ja kaksi 1000 euron erää ensi vuonna. Huolestut, sillä kyseessä on suuri summa rahaa. Mutta Markus on erittäin vakuuttava, ja vähitellen hän saa sinut ymmärtämään, kuinka edullinen tämä sopimus todella on. Hän esittelee sinulle houkuttelevia esitteitä ja sopimuksen, jonka luet kahdesti, mutta mieli harhailee, etkä ehkä kaikin osin ymmärrä lukemaasi. Markus kertoo, että kyseessä on vain tämän päivän tarjous ja ojentaa sinulle kynän. Katsot puolisoasi. Pitäisikö meidän allekirjoittaa sopimus?

Sopimusta on vaikea peruuttaa

Kuluttajalla on oikeus peruuttaa sopimus 14 vuorokauden kuluessa, jos lomaklubisopimuksen kesto on enemmän kuin yksi vuosi. 14 päivän määräaika alkaa siitä päivästä, kun sopimus allekirjoitetaan. Sopimus on peruutettava kirjallisesti, esimerkiksi lähettämällä sähköpostia myyjälle tai käyttämällä vakiolomaketta, jos sellainen on annettu.

– Jos kuluttaja ei ole saanut tietoa peruutusoikeudesta, peruutusaika voi olla pidempi kuin 14 päivää. Jos kuluttajalta vaaditaan ennakkomaksua sopimuksen allekirjoittamisen yhteydessä, voi olla kyse sopimuksesta, jossa ei ole peruutusoikeutta, toteaa Leena Lindström.

Todellisuudessa kuluttajien voi olla hyvin hankalaa saada rahansa takaisin. Jotkut lomaklubit eivät reagoi peruutusyrityksiin, kieltäytyvät palauttamasta jo maksettuja rahoja tai riitelevät kuluttajan oikeudesta peruuttaa sopimus.

Jos kuluttaja on maksanut myyjälle saamatta vahvistusta tai rahojansa takaisin 14 päivän sisällä, hän voi vaatia pankkia/luottoyhtiötä palauttamaan rahansa, jos maksu on tehty luottokortilla.

Vinkkejä ennen lomaklubi-sopimuksen allekirjoittamista

• Älä maksa myyjälle, ennen kuin 14 päivän peruutusoikeus on kulunut. Älä koskaan anna myyjälle luottokorttisi tietoja.
• Pyydä saada harkita sopimusta rauhassa; älä muuten allekirjoita sopimusta.
• Varmista, että kaikki suulliset lupaukset sisältyvät sopimukseen.

Vinkkejä lomaklubi-sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen

• Toimi heti, jos kadut sopimuksen allekirjoittamista – varmista, että peruutat sopimuksen määräajassa.
• Lue sopimus – mitä siinä kerrotaan peruutusoikeudesta?
• Jos et ole saanut tietoa peruutusoikeudesta, saatat olla oikeutettu yli 14 päivän peruutusaikaan.
• Peruuta sopimus kirjallisesti, esimerkiksi lähettämällä sähköpostia myyjälle. Säästä peruutusilmoitus itselläsi.
• Voit vaatia pankkia/luottoyhtiötä palauttamaan rahasi, jos olet maksanut luottokortilla.

Apua ja neuvoja

Jos lomaklubi ei ole yhteistyöhaluinen, ota yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen.

Lue sivuiltamme lisää lomaklubeista ja katso lyhyt ”Pidä pää kylmänä” -video, joka kuvaa tyypillisen lomaklubijäsenyyden myyntitilannetta ulkomailla.