Yllätyslasku auton hinta-arviopalvelusta? Toimintaohjeet kuluttajille

Suomen Euroopan kuluttajakeskukseen on tullut viime kuukausien aikana noin 100 kuluttajayhteydenottoa Autoasihinta.fi-palvelusta. Myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttajaneuvonta on saanut valituksia samasta palvelusta. Auton hinta-arviota tarjoavan suomenkielisen sivuston takana on latvialainen Datatech SIA. Yhteydenottojen mukaan palvelun maksullisuus on ilmennyt kuluttajille vasta siinä vaiheessa, kun he ovat saaneet yritykseltä 169 euron laskun. Osan mukaan palvelua oli mainostettu nimenomaan maksuttomana. Lisäksi muutamat kuluttajat ovat kertoneet saaneensa laskun, vaikka he eivät omasta mielestään olleet vieneet tilausta loppuun asti. Tapaukset eivät ole ratkenneet Euroopan kuluttajakeskusten verkoston (ECC-Net) sovittelussa, koska yritys ei ole toistaiseksi reagoinut sille toimitettuihin vastauspyyntöihin.

Autoasihinta.fi-verkkotunnus on rekisteröity syyskuun 2023 alkupuolella. Euroopan kuluttajakeskuksen arvion mukaan Autoasihinta.fi-sivuston hinta-arvion tekemisessä on kyse tavallisesta palvelusta, jota koskee 14 päivän peruuttamisoikeus. Kuluttajansuojalain mukaan kuluttajalla ei ole maksuvelvollisuutta peruuttamisaikana kokonaan tai osittain suoritetusta palvelusta, jos elinkeinonharjoittaja on laiminlyönyt antaa kuluttajalle peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevat ehdot, määräajat ja menettelyt.

Tässä tapauksessa Autoasihinta.fi-sivustolla ilmoitetaan, että kuluttajalla ei ole peruuttamisoikeutta. Koska yritys ei ole antanut peruuttamisoikeudesta oikeita tietoja, arviomme on, että kuluttajalla ei ole maksuvelvollisuutta yrityksen tekemästä hinta-arviosta. Yrityksen lähettämää laskua voi tällaisessa tilanteessa pitää perusteettomana.

On hyvä huomata, että yrityksen ehdot saattavat muuttua nopeastikin, joten myöhempiä tapauksia saatetaan arvioida toisin.

Toimintaohjeet kuluttajille

• Jos olet tilannut hinta-arviopalvelun saamatta tietoa sen maksullisuudesta tai peruuttamisoikeudesta taikka et itse ole tehnyt riidanalaista tilausta, lähetä yritykselle kirjallinen valitus laskun saatuasi. Viittaa valituksessasi tarvittaessa edellä mainittuun kuluttajansuojalain kohtaan.
  • Yrityksen sivuilta löytyy yhteydenottolomake, jonka kautta voit tehdä valituksen. Ota ruutukaappaus viestistäsi ennen sen lähetystä ja pidä se tallessa.
  • Koska kyse on ulkomaisesta yrityksestä, valitus on syytä kirjoittaa englanniksi. Apuna voit käyttää internetistä löytyviä maksuttomia käännöskoneita. Yksi valitus yritykselle riittää. Säilytä saamasi hinta-arviotodistus, lasku(t) sekä valituksesi ja siihen yrityksen mahdollisesti antama vastaus.
  • Ainoastaan siinä tapauksessa, että yritys valituksestasi huolimatta antaa laskun perintätoimiston perittäväksi tai saattaa asian tuomioistuimeen, ole yhteydessä neuvojen saamiseksi Euroopan kuluttajakeskukseen. On kuitenkin epätodennäköistä, että yritys käynnistäisi perintä- tai tuomioistuinmenettelyn. Huomaathan, että yrityksen itsensä laskulle lisäämä perintäkulu tai yrityksen uhkaus asian saattamisesta perintätoimistolle ei vielä tarkoita sitä, että asia olisi siirtynyt perintään. Sinun ei tarvitse ilmoittaa meille saamistasi maksumuistutuksista.

Autoasihinta.fi-palvelua koskevien valitusten sovittelu ei mahdollista

Latvian Euroopan kuluttajakeskus on koettanut tavoittaa Datatech SIA -yritystä. Sovittelu ei ole kuitenkaan edennyt, sillä yritys ei ole toistaiseksi reagoinut sille toimitettuihin vastauspyyntöihin. Euroopan kuluttajakeskuksilla ei ole pakkokeinoja käytössään, joten emme voi pakottaa yritystä vastaamaan yhteydenottoihimme.

Autoasihinta.fi-palvelua koskevista yhteydenotoista on jaettu tietoa myös Suomen kuluttaja-asiamiehelle, joka valvoo kuluttajansuojalain noudattamista, harhaanjohtavaa markkinointia ja sopimusehtojen kohtuullisuutta.

Myös muita vastaavia palveluja markkinoilla

Ilmiö ei ole uusi, sillä markkinoilla on useita ulkomaisia toimijoita, jotka ovat tarjonneet ja tarjoavat yhä suomalaiskuluttajille maksullista auton hinta-arviopalvelua verkossa. Euroopan kuluttajakeskus on saanut viime aikoina kuluttajayhteydenottoja myös Autoluokitus.com-palvelusta, josta tiedotimme alkuvuodesta. Myös KKV on vuonna 2022 tiedottanut auton hinta-arviopalveluista.

”Ilmiöön kuuluu se, että kun yksi palvelu sulkeutuu, toinen avautuu tilalle. Kehotammekin kuluttajia varovaisuuteen: Jos kohtaa itselleen vieraan palvelun, omia tietoja ei kannata syöttää palveluun hetken mielijohteesta. Sopimusehdot on aina syytä silmäillä läpi ennen tilauksen tekemistä”, kertoo johtava asiantuntija Oskari Stenius Euroopan kuluttajakeskuksesta.

Naapurimaistamme ilmiö on tuttu ainakin Norjassa ja Ruotsissa.

PÄIVITYS 8.2.2024: Tämän tiedotteen toimintaohjeet soveltuvat myös Autotiedot.fi ja Autobase.fi -palveluja koskeviin valituksiin.