Matkatoimisto Miliam Travel OÜ maksukyvyttömäksi – hae korvausta vakuudesta viimeistään 31.8.2023

Viron kuluttajansuojaviranomainen (Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet, TTJA) on käynnistänyt menettelyn virolaisen matkatoimiston Miliam Travel OÜ:n asettaman vakuuden käyttämiseksi, koska matkatoimisto ei kyennyt asettamaan uutta vakuutta. Lain mukaan matkanjärjestäjän on asetettava vakuus maksukyvyttömyyden varalta. Vakuudesta korvataan matkustajien matkapaketeista suorittamat maksut, jos matkanjärjestäjästä tulee maksukyvytön. Jos matka on maksettu luotolla, kuluttaja voi valita, hakeeko hän korvausta vakuudesta vai esittääkö korvausvaatimuksensa luotonantajalle.

Miliam Travel OÜ on virolainen matkatoimisto, joka toimii matkanjärjestäjänä ja yhdistettyjen matkajärjestelyjen välittäjänä. Yritys markkinoi palvelujaan erityisesti suomalaisille. Viron kuluttajansuojaviranomainen (TTJA) käynnisti menettelyn vakuuden käyttämiseksi, koska matkatoimisto ei ollut asettanut lain edellyttämää vakuutta. Varojen puutteen vuoksi matkatoimisto ei ole pystynyt myöskään palauttamaan matkustajien maksamia rahoja. Tilanne koskee muutamia kymmeniä suomalaismatkustajia.

Matkustajilla, joiden pakettimatka tai sen osa on peruttu tai joilla on käyttämättömiä pakettilahjakortteja, on oikeus saada rahansa takaisin Miliam Travel OÜ:n asettamasta vakuudesta. Myös ne matkustajat, jotka ovat hankkineet yhdistettyjä matkajärjestelyjä, ovat oikeutettuja hyvitykseen. Hyvitystä matkanjärjestäjän vakuudesta ei kuitenkaan saa, jos matkustaja on ostanut matkanjärjestäjältä vain yhden palvelun, kuten pelkän lentokuljetuksen tai majoituksen.

Korvauksen hakeminen vakuudesta

Jos olet suorittanut maksun ennakkoon Milian Travel OÜ:lle ja haluat saada maksun takaisin, sinun tulee tehdä hakemus TTJA:lle. Noudata seuraavia ohjeita:

1. Täytä englannin- tai vironkielinen hakemus TTJA:n verkkosivuilla. Lomakkeet ovat vironkielisen tiedotteen lopussa. Hyödynnä tarvittaessa internetistä löytyviä käännöskoneita.
  2. Liitä hakemukseesi varausvahvistus, kopio maksukuitista, kopio sinun ja matkanjärjestäjän mahdollisesta aiemmasta kirjeenvaihdosta sekä muut dokumentit, joiden katsot olevan asian kannalta olennaisia.
  3. Lähetä hakemuksesi ja sen liitteet sähköpostitse viimeistään 31.8.2023 osoitteeseen reis@ttja.ee tai postitse osoitteeseen Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet, Endla 10a, 10122 Tallinn, Eesti.

Lähetä hakemus ajoissa, sillä 31.8.2023 jälkeen lähetetyt hakemukset hylätään. Jos sinulla herää kysymyksiä vakuudesta tai korvauksen hakemisesta, voit olla yhteydessä TTJA:han sähköpostitse (reis@ttja.ee).

Korvausta ei voi hakea Suomesta Kilpailu- ja kuluttajavirastosta, sillä kyse ei ole Suomeen rekisteröityneestä tai vakuuden asettaneesta toimijasta.

Vaatimuksen esittäminen omalle luotonantajalle tai pankille

Jos olet maksanut matkasi luotolla, voit vaihtoehtoisesti vaatia hyvitystä suoraan luotonantajalta Suomen kuluttajansuojalain mukaisen luotonantajavastuun nojalla. Se on yleensä nopea tapa saada rahat takaisin. Luotonantaja ei voi vaatia, että olet ensin vaatinut hyvitystä muulta taholta.

Jos olet maksanut matkasi debit-kortilla eli maksu on veloitettu suoraan tililtäsi, voit saada rahanpalautuksen pankiltasi, jos pankki on korttiehdoissaan tai muutoin tähän sitoutunut.