Vinkit verkko-ostamiseen joulusesonkina

Vuosi lähestyy loppuaan ja joululahjojen hankinta on jälleen ajankohtaista. Verkkokaupoissa on tähän aikaan vuodesta myös useita tarjoustapahtumia ja -kampanjoita, kuten 27.11. vietettävä Black Friday, joka on laajentunut monessa verkkokaupassa yhden päivän sijaan viikonlopun tai jopa useamman viikon mittaiseksi tarjouskampanjaksi. Kokosimme vinkkejä joulun ajan verkko-ostamiseen ja mahdollisiin palautus- ja ongelmatilanteisiin.

Ole ajoissa liikkeellä – toimitusajoissa voi olla viiveitä

  • Jos olet hankkimassa joululahjoja verkkokaupoista, liikkeellä kannattaa olla riittävän ajoissa ja tarkastaa, millaisia toimitusaikoja verkkokaupat toimituksilleen lupaavat. Jos toimitusaikalupaus on huomattavan lyhyt, eikä verkkokauppa sijaitse Suomessa, on hyvinkin mahdollista, ettei näin nopeaan toimitusaikaan kuitenkaan pystytä. Mitä kauempaa tilaat, sen kauemmin matka saattaa kestää.
  • Lisäksi korona-aikana ja joulusesonkina, kun kuluttajat tilaavat verkkokaupoista enemmän kuin muuten, monen kotimaisenkin verkkokaupan toimitusajoissa voi olla ruuhkasta johtuvaa viivettä. Viikon sijaan toimituksessa voi vierähtää useampikin viikko.
  • Yleensä verkkokaupat ilmoittavat toimitusaikojen tiedossa olevista viiveistä jo etukäteen, jolloin kuluttaja voi tarvittaessa tehdä ostoksensa toisaalta, mutta välillä käy niin, että ilmoitus viivästyksestä tulee vasta tilaamisen jälkeen.
  • Verkkokaupat tarjoavat usein eri hintaisia toimituksia, jolloin enemmän maksamalla saat tilaamasi tuotteet nopeammin. Myös kotiinkuljetus ja noutopisteestä haku voivat olla eri hintaisia.

Tarkista missä verkkokauppa sijaitsee

  • Vaikka verkkokaupalla olisi suomenkieliset verkkosivut, se saattaa sijaita missä tahansa maassa. On myös mahdollista, ettet ongelmatilanteessa voi välttämättä asioida suomeksi.
  • Verkkokaupan sijaintimaalla on merkitystä kuluttajansuojan kannalta. Jos myyjä ei ole sijoittunut EU-alueelle, Norjaan, Islantiin tai Isoon-Britanniaan, Euroopan kuluttajakeskus ei voi auttaa sinua ongelmatilanteessa sovittelemalla asiaa myyjän kanssa. Toki monilla EU:n ulkopuolisilla verkkokaupoilla on toimivat asiakaspalvelut ja reklamaatioprosessit, joiden kautta kuluttaja saa itse hoidettua asiansa ongelmatilanteissa, mutta aina näin ei ole.
  • Myyjä voi myös olla sijoittunut yhteen maahan ja pitää varastoaan toisessa, jolloin tuote saattaakin tulla EU:n ulkopuolelta.
  • Jos asioit ennestään tuntemattomassa verkkokaupassa, käytä hetki sen tarkistamiseen, mitä yhteystietoja yritys itsestään antaa – löydätkö katuosoitteen, sijaintimaan, puhelinnumeron, sähköpostiosoitteen?  Luotettava yritys kertoo itsestään muitakin yhteystietoja kuin tarjoaa pelkän sähköisen yhteydenottolomakkeen. Voit myös etsiä hakukoneesta muiden kuluttajien kokemuksia kyseisestä verkkokaupasta.
  • Huomaathan, että vaikka geoblokkaus EU:ssa on kiellettyä ja voit siksi vapaasti asioida verkkokaupan eri kansalaisuuksille suunnatuilla sivustoilla, verkkokaupan ei kuitenkaan tarvitse toimittaa tuotteita kaikkiin maihin.

Hinnat ja turvallinen maksaminen

  • Toisinaan kiireessä sattuu vahinkoja ja verkkosivulle laitetaan jollekin tuotteelle väärä hinta. Yleisesti kuluttaja voi toki odottaa huolellisia hintatietojen merkintöjä ja virhehinnoittelujen nopeaa korjaamista.
  • Jos käynnissä ei ole suurta alennuskampanjaa, kuluttaja saattaa ymmärtää epätavallisen edullisesta hinnasta, että kyseessä virhe. Tilaus virheellisellä hinnalla voi onnistua, mutta myyjä saattaa perua tilauksen tai kieltäytyä toimittamista sitä hintavirheeseen vedoten.
  • Joskus poikkeuksellisen halpa hinta voi myös olla vihje huijauksesta tai tuoteväärennöksestä, etenkin merkkituotteiden kohdalla.
  • Verkkokaupat tarjoavat usein erilaisia tapoja maksaa. Luottokortti on suositeltava maksuväline verkkokaupassa, sillä tällöin voit vaatia rahojesi palautusta omalta luottoyhtiöltäsi, jos myyjä ei toimita tilausta eikä palauta rahojasi tai menee konkurssiin.
  • Pankeilla on myös usein palveluja turvalliseen maksamiseen. Maksukortin voi esimerkiksi asettaa toimimaan tietyllä maantieteellisellä alueella, esimerkiksi vain kotimaassa tai Euroopassa.

Verkkokauppaostoksen palautus

  • Jos tulet katumapäälle tehtyäsi ostoksen, et voi jättää verkkokaupasta tilaamaasi tavaraa noutamatta noutopisteestä. Jos haluat tehdä tuotepalautuksen, sinun tulee ilmoittaa myyjälle palauttamisesta erikseen viimeistään 14 päivän kuluessa siitä, kun olet vastaanottanut tuotteen.
  • Suosittelemme sähköpostia tai myyjän tarjoamaa lomaketta, mutta tärkeintä on, että palautus tehdään verkkokaupalta saatujen ohjeiden mukaan.
  • Palautus on osassa verkkokaupoista maksuton, osassa ei. Ohjeet ja tiedon palautuskuluista löydät yleensä myyjän verkkosivuilta tai tilausehdoista. Jos peruutat tilauksesi, sinun ei tarvitse palauttaa tuotetta välittömästi, mutta se täytyy tehdä viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä.
  • Monilla verkkokaupoilla on sujuvat palautuskäytännöt ja joulun aikana normaalia pidempi palautusaika, joten joululahjan saaja ehtii rauhassa katsoa esimerkiksi lahjavaatteen sopivuuden, vaikka tuote olisi ostettu jo joulukuun alussa. Kannattaa varmistaa palautusajan pituus verkkokaupan tilausehdoista.
  • Ihan kaikilla verkko-ostoksilla palautusoikeutta ei ole. Tämä koskee esimerkiksi personoituja tuotteita, kuten kaiverruksia tai mittatilausvaatteita ja tiettyjä hygieniatuotteita. Myös verkosta ostetut lentoliput ovat esimerkki tuoteryhmästä, joissa ei lähtökohtaisesti ole peruuttamisoikeutta. Lipputyypistä riippuen lentoajankohtaa voi olla mahdollista muuttaa ja korona-aikana monella lentoyhtiöllä on joustavampia käytäntöjä matkan siirtämisen suhteen. Nämä selviävät lippuehdoista, jotka kannattaa lukea huolella ennen ostoa.

Jos et saakaan tilaamasi tuotetta

  • Jos myyjä on lähettänyt muun kuin tilatun tavaran, on kyseessä virhe. Peruuttamisajan umpeutumisella ei ole vaikutusta asiaan. Virheestä kannattaa kuitenkin ilmoittaa myyjälle mahdollisimman pian. Tässä tapauksessa sinun täytyy palauttaa väärä tavara ja myyjän lähettää sinulle tilatun tuotteen. Myyjän pitää korvata kaikki virheestä aiheutuneet kulut, kuten väärän tavaran palautuskulut.
  • Jos et saa tilaamaasi tuotetta etkä saa enää yhteyttä myyjään, eikä rahojasi palauteta, voit hakea maksunpalautusta luottoyhtiöltäsi luotonantajan vastuuseen vedoten, mikäli maksoit verkko-ostoksen luottokortilla.
  • Kaikissa verkko-ostoon liittyvissä ongelmatilanteissa kannattaa olla ensin yhteydessä myyjään ja pyrkiä selvittämään asia tämän kanssa.
  • Jos asia ei ratkea omin voimin, voit olla ongelmatilanteessa yhteydessä myös Euroopan kuluttajakeskukseen neuvojen saamiseksi, jos verkkokauppa sijaitsee toisessa EU-maassa, Norjassa, Islannissa tai Isossa-Britanniassa. Kotimaisten verkkokauppojen kohdalla voit kääntyä KKV:n kulutajaneuvonnan puoleen ongelmatilanteissa.

Lue lisää:

Turvallinen maksaminen

Peruutusoikeus

Tavaran palauttamisesta aiheutuvat kustannukset

Tämä artikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 4/2020.