Vinkit onnistuneisiin joululahjaostoksiin verkossa

Joulu lähestyy ja on aika miettiä lahjahankintoja. Yhä useampi ostaa joululahjat verkosta. Se ei ole ihme – kuluttajat ovat huomanneet, että verkkokauppaostoksilla voi säästää aikaa, vaivaa ja rahaa. Lisäksi sinulla on lähes aina 14 päivän peruutusoikeus, eli voit palauttaa tuotteen, jos kadut ostostasi. Tavallisesta kaupasta ostaessasi palautusoikeus ei ole automaattinen, vaan riippuu yrityksestä. Jotkut myöntävät esimerkiksi vain vaihto-oikeuden tai palautusaika on rajattu viiteen päivään.

Noin kolmannes pohjoismaisista kuluttajista arvioi Postnordin tuoreen tutkimuksen mukaan ostavansa joululahjoja tänä vuonna verkosta, yhteensä noin 1,2 miljardin euron edestä. Suomalaiset tekevät muihin pohjoismaalaisiin verrattuna hieman vähemmän verkko-ostoksia, mutta kiinnostus verkkokauppaan on jatkuvassa kasvussa.

Hintavertailu kannattaa

Verkkokaupan suosio johtuu useista syistä. Ostaminen on helppoa kun kaupan ovet ovat avoinna kellon ympäri, eikä kotoa tarvitse poistua. Erityisesti ulkomaisten verkkokauppojen menestyksen taustalla on laaja valikoima ja edullisemmat hinnat. Joululahjaksi voi löytää vaikkapa leluja tai vaatemerkkejä, joita ei kotimaasta saa. EU-alueen verkkokauppojen etuna on lisäksi kohtuullisen yhtenäinen kuluttajansuojan taso.

Tutkimusten mukaan hinta on merkittävä ostamiseen vaikuttava tekijä. Verkko-ostoksilla edullisimman hinnan löytäminen on erityisen helppoa hintavertailusivustojen avulla. Googlen kuluttajabarometrin mukaan suomalaisista 36 % ilmoitti käyttävänsä ostamisen yhteydessä internetiä nimenomaan vertailuun.

Tuotteita vertaillessa kannattaa kuitenkin olla tarkkana, sillä kaikki hintavertailusivut eivät ilmoita hinnoissaan esimerkiksi toimituskuluja, käsittelykuluja tai veroja. Halvin hinta voi sisältää piileviä lisäkuluja. Lisäksi kannattaa huomioida verkkokaupan muut sopimusehdot, esimerkiksi tuotteen palauttamisen tai vaihdon helppous.

Huomioi poikkeukset ja palautusaika

Pukinkontista löytyvät lentoliput ovat varmasti monelle mieluisa lahja. Kuitenkin erityisesti lentoja ja erillisiä matkailupalveluja vertaillessa ja ostaessa kannattaa myös muistaa, että niihin ei kuulu pääsääntöisesti peruutusoikeutta ja muutoksentekomahdollisuudetkin esimerkiksi matkustusajankohtaan ovat vähäiset tai lisämaksullisia.

Muuten verkko-ostajalla on EU-alueella pääsääntöisesti turvanaan 14 vuorokauden peruutusoikeus. Hyvissä ajoin ennen joulua tehdyissä lahjahankinnoissa tämä aika saattaa tosin ehtiä kulua umpeen ennen lahjan antamista, mikä kannattaa huomioida oston ajoituksessa ja suhteuttaa lahjan todennäköiseen sopivuuteen saajalleen.

Toisinaan verkkokaupat – kuten kivijalkamyymälätkin – saattavat tarjota asiakkailleen pidennettyä palautusaikaa joulukaupan yhteydessä, mikä selviää verkkokaupan sivuilta tai viimeistään sopimusehdoista. Tällöin lahjat on helppo hankkia hyvissä ajoin ennen joulua ja ne voi vielä vaihtaa sopivampaan tai palauttaa joulun jälkeen, mikäli lahja ei olisikaan saajalleen mieluisa.

Tiedä, mistä ostat

Usein kuulee väitettävän, että kotimaiset verkkokaupat olisivat ulkomaisia turvallisempia. Toki verkkokauppiaiden valtavaan joukkoon mahtuu epärehellisiä toimijoita niin Suomessa kuin ulkomaillakin, mutta olemalla tarkka voi välttyä ongelmilta.

Tärkeintä on muistaa, että valitsee kauppakumppaniksi vain asiallisen toimijan. Verkkokaupan luotettavuuden voi varmistaa usealla eri tavalla.

Ensimmäiseksi kannattaa tutkia verkkokaupan sivuilta, mitä tietoja myyjä antaa itsestään. Jos tietoa on niukasti, eikä myyjä esimerkiksi ilmoita yhteystiedoksi muuta kuin sähköpostin, kannattaa vaihtaa kauppaa heti. Myyjän taustoja kannattaa selvittää myös googlettamalla: usein ostajat kertovat huonoista kokemuksistaan keskustelupalstoilla.

Suomessa trustmarkit eli luotettavuusmerkit eivät ole kovinkaan yleisiä. Muualla Euroopassa, esimerkiksi Saksassa, useat myyjät kuuluvat trustmark-järjestelmiin, joiden myötä ne sitoutuvat noudattamaan tiettyjä sääntöjä. Jos yrityksellä on sivuillaan tällainen merkki, tarkista, mitä etua sen myötä saat.

Maksa luottokortilla

Verkkokauppaostajan ikävin yllätys on se, jos myyjä ei lähetäkään tilattua ja maksettua tavaraa. Ostoksen maksaminen etukäteen on aina riski ja siksi verkko-ostokset on syytä maksaa luottokortilla. Jos myyjä ei toimita tilausta eikä palauta rahojasi, voi rahanpalautusta vaatia omalta luottoyhtiöltä. Useimpien pankkien sopimusehtojen mukaan vastaavia periaatteita noudatetaan myös niin sanotuissa pankkikorttimaksuissa.

Verkkokaupassa esiintyy myös maksunvälityspalveluita tarjoavia yrityksiä. Yleensä viisainta on valita tunnettu toimija uuden ja pienen yrityksen sijaan. Eräät maksupalveluyritykset saattavat tarjota kuluttajille myös maksuttomia tai maksullisia lisäpalveluja, jotka tuovat lisäturvaa kaupankäyntiin.

Tarkista ja varmista vielä kerran

Ennen maksua pysähdy vielä hetkeksi miettimään, onko tarjous kuitenkin liian hyvä ollakseen totta. Esimerkiksi merkkivaate, joka maksaa vain murto-osan sen normaalista hinnasta, saattaa hyvinkin olla väärennös. Samoin vain postikulujen hinnalla myynnissä olevat tutustumistarjoukset voivat johtaa kalliisiin määräaikaisiin sopimuksiin. Ethän myöskään tee tilausta, jos et ole lukenut ja ymmärtänyt sopimusehtoja.

Lue lisää laatimastamme verkko-ostamisen muistilistasta, jossa kerromme tarkemmin muun muassa peruutusoikeuden poikkeuksista ja palautuskustannuksista. Jos sinulla on ongelma toiseen EU-maahan, Norjaan tai Islantiin sijoittuneen verkkokaupan kanssa, ota yhteyttä meihin. Autamme maksutta asian selvittämisessä ja sovittelemisessa. Kotimaisten verkkokauppojen kohdalla voit kääntyä ongelmatapauksissa kuluttajaneuvonnan puoleen.

Onnistuneita jouluostoksia verkkokaupassa!