Vinkit huolettomampaan lomaan!

Hiihtolomalla moni suomalainen paitsi hiihtää ja laskettelee, myös pakenee pimeää ja kylmää etelän lomakohteisiin. Matkalla halutaan levätä ja rentoutua, mutta aina kaikki ei sujukaan toivotulla tavalla.

Tässä jutussa kerromme, miten voit välttää tiettyjä matkailun sudenkuoppia, selvittää sujuvammin pikku ongelmat ja nauttia lomastasi.

Lento myöhässä, matkalaukku kadoksissa?

Tiedätkö, miten toimia jos lentosi on viivästynyt? Entä mitä tehdä, jos matkalaukkuasi ei löydykään hihnalta matkakohteen lentokentällä? Matkustajan oikeuksiin on hyvä tutustua rauhassa jo ennen matkalle lähtöä, jotta ongelman yllättäessä tietää heti, miten menetellä eikä kallisarvoista loma-aikaa tuhlaudu niin paljon asioiden selvittelyyn.

Matkustamista helpottaa se, että EU-kansalaisella on turvanaan yhtenäiset matkustajan oikeudet. Näistä oikeuksista – muun muassa lentomatkustajan oikeuksista ja matkatavaroihin liittyvistä kysymyksistä – löydät runsaasti tietoa myös verkkosivuiltamme.

Ennen matkaa kannattaa ladata puhelimeen Euroopan kuluttajakeskusten vuonna 2014 tuottama ECC-Net Travel App -mobiilisovellus. Sen avulla voit selvittää erilaisia matkailun, autonvuokrauksen ja ostamisen ongelmatilanteita jo paikan päällä matkalla ollessasi. Travel App on ladattavissa ilmaiseksi suurimmissa sovelluskaupoissa niin Windows-, iOS- kuin Android-järjestelmiin. Sovelluksen pohjakieleksi voit valita ladatessa suomen, mutta se tarjoaa kuluttajan avuksi sanaston ongelmatilanteisiin kaikilla EU-maiden kielillä.

Majoitukseen liittyvät ongelmat

Lomamatkalla majoitus saattaa olla osa valmismatkaa tai se on varattu erikseen. Jos hotellihuone ei vastaakaan sovittua, ja kyse on valmismatkasta, täytyy asiasta ilmoittaa oppaalle ja hotellille mahdollisimman pian. Jos valittaa vasta matkan jälkeen puutteesta, joka olisi voitu korjata matkan aikana, ei oikeutta hinnanalennukseen pääsääntöisesti ole. Myös erikseen varatun majoituksen ollessa virheellinen tai puutteellinen on siitä valitettava henkilökunnalle heti.

Yhä suositumpaa on vuokrata loma-asunto ulkomailta hotellin sijaan. Olemme koonneet kuluttajille muutamia neuvoja loma-asunnon vuokraamiseen.

 

Vältä elektroniikka- ja lomatuotekauppiasta

Olemme saaneet viime aikoina useampia yhteydenottoja suomalaiskuluttajilta, jotka ovat ostaneet elektroniikkaa Espanjan lomakohteissa.

Esimerkiksi eräs suomalaiskuluttaja oli hankkinut tablettitietokoneen, joka myyjän mukaan oli hintava huipputuote, mutta se osoittautuikin kotimaassa lähes arvottomaksi piraattituotteeksi. Toinen suomalaisostaja taas valitti kamerasta, jossa ei ollutkaan ominaisuuksia, joita myyjä oli väittänyt siinä olevan.

Myös Euroopan kuluttajakeskus Irlannissa on varoittanut kuluttajia vastaavista ongelmista erityisesti Kanarian saarilla.

Lomamatkalla onkin parempi jättää elektroniikkaostokset tekemättä, ellei tekniikka ole itselle tuttua. Joka tapauksessa hintavaa ostosta kannattaa aina harkita tarkkaan.

Valppaana on oltava myös lomatuotteita kauppaavien henkilöiden kanssa. Vuosittain useat kymmenet suomalaiskuluttajat palaavat katuvaisina etelänlomalta allekirjoitettuaan lomatuotetta koskevan sopimuksen.

Lomatuotteissa on kyse lomaosakkeiden lisäksi erilaisista kuluttajille tarjottavista yli vuoden voimassa olevista vouchereista ja lahjakorteista, joilla saa esimerkiksi hotellimajoitusta tai risteilyjä edullisesti – tai niin ainakin väitetään. Ei pidä unohtaa, että hotellimajoituksen tai risteilyn maksaminen etukäteen on aina riskialtista. Sopimuspaperit täytyy lukea tarkkaan ja varmistaa, että sopimuksessa on peruutusoikeus. Lomatuotteiden esittelytilaisuuteen – joihin matkustajia usein houkutellaan esimerkiksi arpajaisvoiton varjolla – ei kannata osallistua, ellei ole jo aiemmin selvittänyt myyjän taustaa.

Olemme koonneet toimintaohjeita niille kuluttajille, jotka harkitsevat lomatuotteen ostamista.

Matkan ostaminen verkosta

Valtaosa matkoista varataan nykyisin verkosta. Silloin on ensisijaisen tärkeää varmistua siitä, että myyjänä on luotettava taho. Tämän voi selvittää muun muassa tutkimalla myyjän verkkosivuja erityisesti yhteystietojen osalta.

Ellei yhteystietoja ole ilmoitettu selkeästi ja kattavasti, on viisainta jättää varaus tekemättä. Myyjän eli matkatoimiston tai vaikkapa hotellin taustoja voi selvittää myös googlettamalla, sillä usein kuluttajat kertovat huonoista kokemuksistaan erilaisilla keskustelusivustoilla.

Turvallisin tapa maksaa matka verkossa on käyttää luottokorttia. Lue tästä, mihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, kun varaa matkoja verkosta.

Jos oma apu ei riitä

Ongelmatilanteissa täytyy ensimmäisenä tehdä valitus myyjälle. Sähköposti on suositeltava tapa, koska tällöin sinulle jää itsellesi todiste yhteydenpidosta ja sen sisällöstä. Jos käytät yrityksen omaa sähköistä lomaketta asian selvittämiseen, on lomakkeen tiedoista mahdollisuuksien mukaan hyvä pyytää tai ottaa sähköinen kopio itselleen.

Euroopan kuluttajakeskus auttaa, jos matkan ostamisen jälkeen ilmenee ongelmia silloin, kun kyseessä on ulkomainen yritys. Suomalaisten yritysten kohdalla voit kääntyä kuluttajaneuvonnan puoleen.