Yleensä ulkomailta ostaminen ja matkustaminen sujuu suuremmitta ongelmitta. Jos ongelmia tulee, ne ovat saamiemme valitusten mukaan usein seuraavanlaisia:
Autokaupassa
Käytetty auto Saksan markkinoilta saattaa olla hyvä hankinta. Useimmat autokaupoille Saksaan lähtevät suomalaiskuluttajat näyttävätkin perehtyneen asiaan etukäteen, mikä on suositeltavaa. Autovero Suomessa on sen verran merkittävä kulu, että virheitä halutaan varmasti siitäkin syystä välttää.
Kokemuksemme on, että käytetyn saksalaisauton mittarilukemaa on pääsääntöisesti aina rukattu. Koska mittarilukemalla on vaikutusta kauppahintaan, ei kannata tyytyä autokaupan ilmoitukseen. Asia on syytä selvittää ennen kaupan päättämistä. Saksassa auton voi (maksua vastaan) testata. Testejä tekevät esimerkiksi Dekra tai Saksan autoliitto ADAC.
Autoa ei pidä milloinkaan lähteä korjaamaan, ennen kuin on varannut myyjälle mahdollisuuden korjata tai tarkistaa väitetty virhe. Jos korjautat auton omin päin Suomessa ennen tätä, menetät oikeutesi vaatia vahingonkorvausta myyjältä.
Onhan kauppakirja laadittu kielellä, jonka ymmärrät? Tarkista kauppakirjasta, onko nimesi eteen merkitty saksaksi ”Firma/Yritys”. Tämä on yleinen tapa, jolla myyjät yrittävät kiertää kuluttajaa suojaavaa lainsäädäntöä. Jos suunnittelet autonostoa ulkomailta, saat siihen hyviä ohjeita vinkkilistastamme.
Verkkokaupassa
Viimeisen vuoden aikana olemme huomanneet, että yhä useampi tekee hankintoja aasialaisista verkkokaupoista – usein ilman, että tiedostaa kaupan sijaintia. Tarkista aina etukäteen, kuka ja missä myyjä on. Mahdollisuudet riitauttaa asia esimerkiksi virhetilanteessa ovat aina heikommat, jos tuote on ostettu Euroopan ulkopuolelta. EU-alueella kuluttajansuojan taso on melko yhtenäinen ja apua on saatavilla.
Ainoa turvallinen tapa tehdä ostoksia verkossa on maksaa luottokortilla. Jos yritys ei sellaista maksuvälineeksi hyväksy, on parempi ostaa muualta.
Jos tilaamasi tavara toimitetaan kotiovelle, tarkista se päällisin puolin ja avaa lähetys ennen kuin kuittaat sen vastaanotetuksi. Kuljetuspalvelulla saattaa olla kiire, mutta sinun kannattaa käyttää tavaran tarkastamiseen aikaa. Jos vain kuittaat sen vastaanotetuksi, saatat olla tilanteessa, jossa reklamaatiotasi ei käsitellä, koska olet kuittauksellasi hyväksynyt lähetyksen. Ole siis tarkkana ja tutustu verkko-ostajan muistilistaan.
Autonvuokrauksessa
Autonvuokraus on nykyään niin yleistä, että harva tulee ajatelleeksi, kuinka kalliin tuotteen vuokraaja saa hallintaansa melko pientä panosta vastaan. Olet vastuussa autolle aiheutuvasta vahingosta, vaikket olisikaan siihen myötävaikuttanut. Jos esimerkiksi vuokra-autoasi parkkipaikalla kolhitaan eikä tekijää tavoiteta, sinä vastaat korjauskustannuksista. Olethan siis ottanut riittävän vakuutuksen. Jos vahinko kuitenkin tapahtuu, voit varautua siihen, että autovuokraamo veloittaa sinulta omavastuun.
Vuokrasopimus tehdään yleensä matkakohteen lentokentällä ja enemmän sääntö kuin poikkeus on, että emme lue ehtoja. Emme myöskään ole kovin tarkkoja ajoneuvon tarkastuksessa ennen käyttöönottoa – kiire päästä jatkamaan matkaa lienee se yleisin syy. Sama tilanne toistuu autoa palautettaessa. Kone odottaa eikä meillä ole aikaa auton perinpohjaiseen tarkistamiseen. Kun kuluttaja kuitenkin allekirjoituksellaan vahvistaa havaitut vauriot, ei jälkikäteen luottokortilta tehtyä veloitusta pääsääntöisesti enää pysty kiistämään. Muistilistamme autonvuokraajalle löytyy täältä.
Deittipalveluissa
Ilmainen rekisteröityminen verkossa toimivalle deittisivustolle luo usein mielikuvan, että palvelu on ainakin jossain mittakaavassa saatavissa ilmaiseksi tai nimellisellä hinnalla. Ulkomaisten deittipalveluyritysten osalta voidaan kuitenkin todeta, että niiden palvelut ovat aina maksullisia.
Perehdy sopimusehtoihin, vaikka ne ovat pitkiä ja ehkä pitkäveteisiäkin. Tallenna koneellesi irtisanomisohje ja jos tosiaan olet vain kokeilumielessä liikkeellä, toimi nopeasti ennen kuin maksullinen palvelu automaattisesti käynnistyy. Lue myös muistilistamme treffisivustojen käytöstä.
Seuraa luottokorttiveloituksiasi kuukausittain. Aivan liian moni meihin yhteyden ottanut kuluttaja kertoo, että yritys on jopa 8-10 kuukauden ajan veloittanut häneltä kuukausimaksua. Tarkkuus ja sopimusehtoihin perehtyminen auttaa tässäkin.
Etelän lomakohteessa
Vältä arpojen tarjoajia ja palkinnonhakuun mukaansa houkuttelevia. Lomatuotteista (käyttö-osuus loma-asuntoon, veneeseen tai jäsenyys lomaklubissa), joita arpojen tarjoajat tosiasiassa myyvät, ei ole helppoa tietä ulos. Jos joudut kiusaukseen, varaudu isohkoihin taloudellisiin kustannuksiin. Muistilistan lomatuotteen ostoa harkitsevalle löydät sivuiltamme.
Vältä myös pieniä elektroniikkaliikkeitä esimerkiksi Kanarian saarten lomakohteissa. Saamme säännöllisen epäsäännöllisesti valituksia kauppiaista, joiden kauppaama tuote toimii vallan hyvin sitä esiteltäessä, mutta asiakkaan mukaan lähtee hyllystä ihan muuta kuin toimivaa tavaraa. Takuuseenkaan ei voi aina luottaa.
Kotimaisen matkanjärjestäjän valmismatkalla
Moni suomalainen matkanjärjestäjä käyttää ulkomaisia lentoyhtiöitä matkustajien kuljettamiseen matkakohteeseen. Moni operoivista yhtiöistä on tanskalainen.
Jos lento viivästyy, moni nielee harminsa. Pieni osa matkalaisista tuntee oikeuksiaan ja tietää, että tietyin edellytyksin lennon operoiva lentoyhtiö on velvollinen maksamaan korvausta viivästyksistä. Matkanjärjestäjät ohjaavat asiakkaansa helposti vakuutusyhtiönsä puoleen. Olisi toivottavaa, että matkanjärjestäjä kertoisi kuluttajille, keneltä korvausta haetaan, millä osoitteella sekä voiko korvaushakemuksen jättää suomeksi. Viivästykset ovat yhä tavanomaisempia ja tavanomaista on, että muutama kuluttaja saa korvauksen ja ne, jotka eivät tunne oikeuksiaan, jäävät korvauksetta. Tietoa lennon viivästymisestä ja vakiokorvauksista löytyy täältä.