Moni pohjoismainen kuluttaja on huomannut esimerkiksi lehti- tai suoratoistotilauksen irtisanomisen yhteydessä päätyneensä tahtomattaan vieraan palveluntarjoajan asiakkaaksi. Suomessa, Norjassa ja muissa Pohjoismaissa viranomaiset ovat saaneet kuluttajilta runsaasti yhteydenottoja maksullisista irtisanomispalveluista. Taustalla on kuluttaja-asiamiehenkin havaitsema ilmiö, jossa palvelujen irtisanomisesta on tehty kuluttajille tarpeettoman hankalaa.
Suomessa valituksia erityisesti Bymetis.fi-palvelusta
Suomen Euroopan kuluttajakeskus sai vuonna 2024 yhteensä 54 valitusta Bymetis.fi-palvelusta. Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan saapui samana aikana 57 valitusta. Yksittäisiä valituksia on tullut myös vuoden 2025 aikana. Bymetis.fi-sivustoa ylläpitää alankomaalainen Metis International B.V., joka tarjoaa 32 euron maksua vastaan irtisanomispalvelua esimerkiksi suoratoisto- tai lehtitilauksille.
Valitusten mukaan osa kuluttajista on erehdyksessä yrittänyt peruuttaa jonkin tilauksensa Bymetis.fi-sivustolla, jonne he ovat päätyneet hakukoneen kautta. Osa myös kertoo, että lasku tuli, vaikka he eivät ole koskaan käyneet sivustolla. Lisäksi on tapauksia, joissa tietoisesti tilattu irtisanomispalvelu ei ollut johtanut irtisanottavan tilauksen päättymiseen.
Euroopan kuluttajakeskus on saanut valituksia myös Xpendy.com-nimisestä sivustosta, joka tarjoaa vastaavaa maksullista irtisanomispalvelua kuin Bymetis.fi. Sen taustalla on alankomaalainen yritys ROI is King Group B.V.
Norjassa valituksia etenkin Termination Expertsistä
Norjan Euroopan kuluttajakeskus saa viikoittain yhteydenottoja Termination Experts -palvelusta, joka on tuttu myös Suomessa ja toimii samankaltaisesti kuin Bymetis.fi. Myös Termination Expertsin taustayritys Pluto B.V. on rekisteröity Alankomaihin.
Monissa tapauksissa kuluttajat kertovat etsineensä verkosta ohjeita tietyn palvelun irtisanomiseen ja päätyneensä vahingossa maksulliseen palveluun.
Ilmiö näkyy muuallakin
Vastaavia ongelmia on raportoitu myös muissa Pohjoismaissa: vuonna 2024 Bymetis.fi-palvelusta tuli yli 400 yhteydenottoa Ruotsissa ja yli 320 Tanskassa. Yhteistä tapauksille on kokemus ohjautumisesta maksullisiin irtisanomispalveluihin, jotka eivät maksusta huolimatta aina ratkaise kuluttajan alkuperäistä ongelmaa – eli tietyn palvelun irtisanomista.
Suomessa myös kuluttaja-asiamies on kiinnittänyt huomiota erilaisten palvelujen irtisanomisen vaikeuteen.
Näin vältät ongelmat
- Irtisano palvelu suoraan palveluntarjoajan omien verkkosivujen tai puhelinpalvelun kautta. Käytä vain palveluntarjoajan virallisia verkkosivuja ja sen omia asiakaspalvelukanavia.
- Jos haet hakukoneella esimerkiksi hakusanoilla ”palvelun nimi + irtisanominen”, ole tarkkana, mitä hakutulosta klikkaat – ensimmäisten joukossa voi olla myös maksullisia irtisanomispalveluja. Vältä erityisesti sponsoroituja eli mainoslinkkejä, jotka voivat johtaa kolmannen osapuolen maksullisiin palveluihin.
- Kiistä perusteeton lasku. Lasku on perusteeton, jos et ole esimerkiksi tilannut irtisanomispalvelua tai tilaamasi irtisanomispalvelu ei vastaa tulokseltaan sovittua. Tee valitus kirjallisesti ja säilytä kaikki lähettämäsi ja saamasi viestit.
- Muutamissa Bymetis.fi- ja Termination Experts -tapauksissa ulkopuolinen elinkeinonharjoittaja on uhannut kuluttajia perinnällä. Myös näille toimijoille tulee ilmoittaa, että kiistää laskun.
- Ota yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen, jos asia etenee perintään tai oikeuteen.
Lue lisää:
Ole tarkkana irtisanoessasi eri tilaussopimuksia – kuluttajilta valituksia Bymetis.fi-irtisanomispalvelusta. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 13.6.2024.
Kuluttaja-asiamies huolissaan yleistyvästä ilmiöstä: palveluiden irtisanominen tehdään liian hankalaksi. Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedote 10.4.2025.
Voi ei! Oletko varma, että haluat jättää meidät? Kilpailu- ja kuluttajaviraston blogi 10.4.2025.
Tämä artikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 2/2025.