Usein kysyttyä joululahjaostoksista

Jouluaatto on melkein kulman takana ja on aika tehdä lahjaostoksia. Pukinkonttiin etsitään täytettä myös ulkomaisista verkkokaupoista. Aiempina vuosina olemmekin antaneet vinkkejä verkko-ostamiseen. Tässä joulunumerossa kertaamme niitä ja kerromme lisäksi mihin lahjanostajan kannattaa kiinnittää huomiota tehdessään hankintoja ulkomaisista kivijalkaliikkeistä tai vaikkapa joulutorilta.

Tutustu usein kysyttyihin kysymyksiin ja vastauksiin ennen lahjaostoksia:

Lapseni lahjatoivelistalla on merkkilenkkarit. Huomasin hyvin edulliset kengät verkkokaupasta, jonka osoite päättyy .fi. Verkkosivuilla on kuitenkin kirjoitusvirheitä enkä löydä myyjän yhteystietoja. Uskallanko tilata kengät?

Myyjän luotettavuutta voi arvioida tutkimalla verkkokaupan sivuja. Kattavat yhteystiedot ovat merkki luotettavasta myyjästä. Jos verkkokaupalle ei löydy yhteystietoja tai myyjään ei voi olla yhteydessä muutoin kuin käyttämällä yhteydenottolomaketta, on syytä vaihtaa ostopaikkaa. Myyjän taustoja voi selvittää myös etsimällä tietoa hakukoneilla; usein ostajat kertovat huonoista kokemuksistaan keskustelupalstoilla.

Fi-verkkotunnus tai suomenkielinen sivusto ei tarkoita automaattisesti sitä, että myyjä on kotimainen. Poikkeuksellisen alhainen hinta ja kielivirheet saattavat olla merkkejä siitä, että tuotteet ovat väärennöksiä. Ellet löydä kattavaa ja selkeää tietoa tuotteista, hinnoista, toimitusajasta, mahdollisesta takuusta ja peruutusoikeudesta, on todennäköistä, ettei kaupankäynti suju ongelmitta.

Onko sillä merkitystä, maksanko verkko-ostokseni pankki- vai luottokortilla?

Maksutavalla on iso merkitys. Luottokortilla maksaessasi voit vaatia maksunpalautusta kuluttajansuojalain 7 luvun 39 §:n nojalla luottokorttiyhtiöltä, jos esimerkiksi myyjä ei toimitakaan tilaustasi tai menee konkurssiin.

Olen ostamassa t-paitaa lahjaksi veljelleni. Miksi joillain verkkokaupoilla on 100 päivän palautusoikeus ja toisilla taas 30 tai 14 päivän?

EU:ssa lakisääteinen peruutusaika verkkokaupassa on aina 14 päivää. Peruutusilmoitus myyjälle täytyy siis tehdä viimeistään 14 päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta tai palvelusopimuksen tekemisestä. Useat verkkokaupat tarjoavat kuitenkin pidempiä palautusaikoja.

Haluaisin yllättää vanhempani matkalla. Jos valitsemani matkustusaika ei sovikaan heille, ja olen varannut hotellihuoneen verkossa, voinko peruuttaa sen maksutta? Entä lentoliput, voinko muuttaa lähtö- ja paluupäivää?

Lakiin perustuva peruutusoikeus ei koske aivan kaikkea verkko-ostamista. Esimerkiksi hotellimajoitusta koskevat varaukset eivät kuulu sen piiriin. Tutustu kyseisen hotellin peruutusehtoihin ennen varauksen tekoa. Ehdoissa kerrotaan, onko varaus peruttavissa ja mitä kuluja siihen mahdollisesti liittyy. Huomaa, että peruutusehdot vaihtelevat eri hotelleissa.

Peruutusoikeus ei koske myöskään lentolippuja. Mahdollisuus muuttaa lentolippujen päivämäärää riippuukin kyseisen lentolipun sopimusehdoista eli lipputyypistä. Jos muutos on tehtävissä, veloitetaan siitä yleensä muutosmaksu ja hintojen välinen erotus. Yleensä lentoyhtiöiden edullisimmat lipputyypit eivät sisällä mahdollisuutta tehdä muutoksia edes maksua vastaan.

Löysin tänään saman repun ostoskeskuksesta, jonka olen tilannut pari päivää sitten englantilaisesta verkkokaupasta. Voinko vain jättää paketin noutamatta postista? En kai joudu maksamaan palautuskuluja?

Verkko-ostosten peruuttaminen ei hoidu vain sillä, että paketin jättää noutamatta postista. Myyjälle täytyy ilmoittaa peruuttamisesta joko myyjän tätä varten tarjoamalla lomakkeella tai muulla tavalla, suositeltavimmin sähköpostilla. Se, joudutko maksamaan palautuskuluja, puolestaan riippuu siitä, onko myyjä nimenomaisesti sitoutunut vastaamaan niistä vai ei. Tämä selviää tilausehdoista. Ellei myyjä ole kertonut ennen tilauksen tekoa palautusten maksullisuudesta mitään, se ei saa vaatia sinulta palautuskuluja.

Tilasin tanskalaisesta verkkokaupasta posliinilautasia joululahjaksi äidilleni. Mitä teen, jos ne ovat rikkoutuneet matkalla?

Jos myyjän lähettämä tavara on rikkoutunut tai peräti kadonnut postissa, vahinko on verkkokaupan vastuulla. Myyjään kannattaa olla yhteydessä mahdollisimman pian ja ilmoittaa tavaroiden rikkoutumisesta. Jos saat lähetyksen kotiinkuljetuksena, kuittaa se vastaanotetuksi vasta, kun olet tarkastanut sisällön kunnon. Muuten on lähes mahdotonta saada korvausta lähetyksen aikana syntyneestä vahingosta.

Jos ostan digikameran saksalaisesta verkkokaupasta, voinko vaatia siihen suomenkieliset käyttöohjeet?

Vastaus riippuu verkkokaupassa käytetystä kielestä. Jos verkkokaupalla on suomenkieliset verkkosivut ja suomenkielinen asiakaspalvelu, sen pitää antaa käyttöohjeet suomeksi, vaikka tavara toimitettaisiinkin Saksasta. Jos taas verkkokaupalla ei ole suomenkielisiä sivuja, käyttöohjeita suomen kielellä ei voi vaatia.

Miten pian myyjän pitää lähettää paketti? Voinko peruuttaa tilauksen, jos en saa lähetystä ennen joulua?

Toimitusaika kerrotaan yleensä sopimusehdoissa. Ellei ehdoissa ole mainintaa toimitusajasta, eikä siitä ole sovittu millään muullakaan tavalla, myyjän on toimitettava tavarat viipymättä ja viimeistään 30 päivän kuluttua tilauksen jättämisestä. Jos lähetys viivästyy, myyjälle on joitain poikkeuksia lukuun ottamatta annettava kohtuullinen lisäaika, ennen kuin voi vaatia kaupan purkamista. Jos myyjä on nimenomaisesti mainostanut sivuillaan tavaran olevan sopiva joululahjaksi, mutta lähetys ei saavukaan sovittuna toimitusaika ennen aattoa, voi ostaja vaatia heti, että kauppa perutaan. Peruutuksesta pitää ilmoittaa myyjälle. Tässä tilanteessa myyjä ei saa veloittaa palautuskuluja, jos tavara on jo ehditty lähettää.

Olen lähdössä Tallinnaan jouluostoksille. Pitääkö paikkansa, että jos hankin sieltä pöytälampun ja se hajoaa kahden vuoden jälkeen ostohetkestä, en voi enää vaatia, että myyjä korjaa sen?

Kyllä, tämä pitää paikkansa. EU-maissa myyjän virhevastuuta koskee yhtenäinen kuluttajansuojan vähimmäistaso. Jäsenmaissa on kuitenkin eroja sen suhteen, miten kauan myyjän virhevastuu kestää ja useissa maissa vastuuaika on kaksi vuotta. Suomessa tällaista aikarajausta ei ole, vaan vastuuaika määrittyy tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella.

Voinko palauttaa joulumarkkinoilta ostamani villapaidan myyjälle, jos teen sen saman päivänä?

Toisin kuin etäkaupassa, ostaessasi tavaraa kivijalkaliikkeestä tai markkinoilta et voi peruuttaa tekemääsi hankintaa. Useat liikkeet antavat kyllä asiakaspalvelullisista syistä mahdollisuuden vaihtaa tai palauttaa ostoksen. Tästä on kerrottu yleensä kuitissa. Palautusmahdollisuudesta kannattaa kysyä jo ennen ostoa myyjältä, jos et ole täysin varma ostopäätöksestäsi. Palautusoikeus ei siis ole lakisääteinen oikeus, vaan myyjälle vapaaehtoinen – siksi se vaihtelee kaupoittain ja ostopaikoittain.

Olen lähdössä Wieniin ennen joulua ja aion tehdä siellä lahjahankintoja. Entä jos jossain tavarassa tai tuotteessa ilmenisi myöhemmin virhe, Suomessahan myyjän pitää kai korjata tavara, mutta miten on Itävallassa?

Tilanne on sama Itävallassa ja muissa EU-maissa. Jos tuotteessa (esimerkiksi kenkä, kamera) on myyjän vastuulla oleva virhe, pitää tämän korjata tuote tai vaihtaa se virheettömään. Vain siinä tapauksessa, että virhettä ei voida poistaa korjaamalla, vaihtamalla tai hyvittämällä hinnanalennuksen muodossa ja virhe ei ole vähäinen, voi kaupan purkaminen tulla kysymykseen. Myyjä vastuulle kuuluvat myös korjaukseen liittyvät postituskulut.

Tyttöystävä toivoo lahjaksi kahvikonetta. Ajattelin ostaa sen käydessäni Ruotsissa. Laitteessa on varmaan takuu. Voinko takuukorjauksen tehdä suomalaisen maahantuojan huollossa, jos sille tulisi tarvetta?

Periaatteessa kyllä. Takuuehdoissa kerrotaan tuotteen takuuhuoltopisteet. Jos suomalaista huoltopistettä ei ole mainittu voit kääntyä suomalaisen maahantuojan puoleen. Jos takuukorjaus ei hoidu maahantuojan kautta, voit valittaa valmistajalle. Jos tuotteella on valmistajan takuu, valmistajan on huolehdittava siitä, että sen yhdessä EU-jäsenvaltioissa myöntämä takuu on voimassa myös muissa jäsenvaltioissa. Voit kohdistaa reklamaatiosi aina myös myyjälle. Jos tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, voit ensin vaatia myyjää korjaamaan tai vaihtamaan tuotteen. Myyjän vastuu virheestä kattaa myös tavaran huoltoon toimittamisesta aiheutuvat kuljetuskustannukset.

Ongelmatilanteissa voit aina kysyä neuvoja meiltä Euroopan kuluttajakeskuksessa, kun yritys toimii toisessa EU-maassa, Norjassa tai Islannissa. Kotimaisten yritysten ja EU:n ulkopuolisten toimijoiden kohdalla voit kääntyä kuluttajaneuvonnan puoleen.

Turvallisia ja onnistuneita joululahjaostoksia!