Tunnistatko tuoteväärennöksen verkossa?

Löysitkö verkkokaupasta merkkivaatteen tai -laukun, joka maksaa vain murto-osan sen normaalista hinnasta? Kyseessä saattaa olla väärennös. Usein poikkeuksellisen halpaa merkkituotetta kauppaava verkkokauppa saattaa sijaita EU-alueen ulkopuolella ja ostaja joutuu maksamaan tullimaksuja.  Väärennös voi tulla kalliiksi myös muulla tavalla tai olla terveydelle vaarallinen. Tulli voi myös pysäyttää verkko-ostoksen maahantulon, jos tuotetta epäillään väärennökseksi. Euroopan kuluttajakeskukset kampanjoivat loppukesästä väärennösten tunnistamiseksi.

Perinteisesti väärennetyt tuotteet ovat olleet lähinnä luksustuotteita, kuten merkkilaukkuja, tai elektroniikkaa, mutta nykyään väärennöksiä löytyy kaikista tuoteryhmistä aina leluista lääkkeisiin. Tuoteväärennökset, joita verkkokaupan myötä on laajemmin saatavilla, saattavat olla paitsi terveydelle vaarallisia, myös turvallisuusriski kuluttajille.

Suomessa tekijänoikeuslaki kieltää piraattituotteiden, esimerkiksi väärennettyjen musiikki- ja elokuvatallenteiden, maahantuonnin. Tulli voi pysäyttää nettiostoksen maahantulon ja selvittää, onko teollis- tai tekijänoikeutta loukattu.

Miten tunnistaa tuoteväärennös verkossa 

  • Tarkista, löydätkö myyjän yhteystiedot verkkosivulta, myös muun kuin postilokero-osoitteen. Voit myös syöttää sivuston osoitteen who.is ja scamadviser.com -palveluihin ja tutustua tuloksiin.
  • Etsi hakukoneilla muiden kuluttajien arvioita samasta myyjästä.
  • Tarkista tuotteen aitous vertaamalla esimerkiksi logoa ja sen sijaintia tuotteessa tuotemerkin virallisella verkkosivulla oleviin tuotteisiin.
  • Tarkista, onko tuotemerkillä listaa virallisista jälleenmyyjistä tai tietoa väärennösten myyjistä.
  • Vertaile hintaa virallisen verkkosivuston tuotteisiin. Jos hintaero on suuri, kyse voi olla väärennöksestä.
  • Tarkista tilausehdot – kerrotaanko niissä esimerkiksi palautusoikeudesta tai takuusta.
  • Varo sivustoja, jotka on kirjoitettu huonolla kielellä tai jotka käyttävät huonolaatuisia kuvia. Kannattaa kuitenkin muistaa, että osa tuoteväärennöksiä tarjoavista sivuista on erittäin ammattimaisesti tehtyjä.
  • Suojaa maksusi. Maksa mieluiten luottokortilla tai suosi peruutettavissa olevia maksutapoja, kuten esimerkiksi PayPalia. Katso, että selaimen osoiterivillä näkyy kiinni olevan lukon kuva tai on https:// -muoto osoitteen edessä.
  • Jos huomaat väärennöksen vasta saatuasi tuotteen, tarkista pankiltasi tai luottokorttisi myöntäjältä, voitko vaatia maksunpalautusta.
  • Jos huomaat saaneesi tuoteväärennöksen, ilmoita asiasta Tullille. Ota myös yhteys tuotemerkin viralliseen edustajaan ja ilmoita heille väärennetyistä tuotteista ja mistä sen sait. Koska he omistavat tavaramerkin tuotteisiin, he voivat tehdä valituksen petollisista sivuista.

Lisätietoa  aiheesta:

Tuoteväärennökset ja netistä tilaaminen. Tullin verkkosivut.

Elokuun teemana tuoteväärennökset: Vinkkejä väärennösten tunnistamiseen. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 3.8.2020.

Tämä artikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 3/2020.