Totta vai tarua? Testaa matkailutietoutesi

Lomien lähestyessä olemme laatineet listan väitteitä erityyppisistä matkustamista koskevista tilanteista. Nyt pääset kokeilemaan, ovatko tietosi ajan tasalla ja saat samalla käytännön vinkkejä onnistuneeseen lomaan. Tiedätkö esimerkiksi, täytyykö lentoyhtiön korvata matkalaukun katoaminen uuden laukun hinnalla tai voiko verkossa varatun hotellihuoneen perua?

Lentoyhtiön verkkosivuilta varatun lipun lähtöpäivää voi aina siirtää ja lentoyhtiö tekee muutoksen maksutta.

Tarua. Mahdollisuus muuttaa varauksen päivämäärää riippuu kyseisen lentolipun sopimusehdoista eli lipputyypistä. Jos muutos on tehtävissä, veloitetaan siitä yleensä muutosmaksu ja hintojen välinen erotus. Ole tarkkana kun varaat lippua. On varsin yleistä, että lentoyhtiöiden edullisimmat lipputyypit eivät sisällä mahdollisuutta tehdä muutoksia edes maksua vastaan.

Kaikki verkossa tehdyt hotellihuonevaraukset voi peruuttaa milloin tahansa ja ilman kustannuksia.

Tarua. Huonevarauksen peruuttaminen maksutta ei ole itsestäänselvyys. Peruutusehdot vaihtelevat eri hotelleissa, joten ehdot pitää lukea aina huolellisesti. Ehdoissa kerrotaan, onko varaus peruttavissa ja tätä koskevat mahdolliset kulut. Lisäksi kannattaa muistaa, että hotelleilla on usein ehtoja myös koskien tilanteita, jolloin asiakas lähtee hotellista ennen sovittua ajankohtaa. Näiden mukaan voit esimerkiksi joutua maksamaan myös käyttämättä jääneeltä ajalta, ellei huonetta saada myytyä edelleen.

Lentoyhtiö teki konkurssin ja lennot on peruttu. Luottokortilla maksetun lentolipun hinnanpalautusta voi vaatia luotonantajalta.

Totta. Konkurssitilanteessa voit hakea takaisin lippujen hintaa luotonantajalta eli kortin myöntäneeltä luottokorttiyhtiöltä tai pankilta. Matkustamista koskevat laskut kannattaa aina maksaa luottokortilla. Se suojaa rahojasi myös esimerkiksi tilanteissa, joissa yritys toimii epärehellisesti myymällä olemattomia matkoja.

Meno-paluu -lentolipusta voi käyttää vain paluuosuuden.

Tarua. Pääsääntöisesti kaikkien lentoyhtiöiden sopimusehdoissa todetaan, että lentolippu on käytettävä kokonaan ja lippuun merkityssä järjestyksessä. Ellet ilmaannu menolennolle, voi lentoyhtiö peruuttaa jatkoyhteys- ja paluulentojesi varaukset. Tämä niin kutsuttu no show -ehto on yleisesti käytössä eri lentoyhtiöillä. Tilanne on kuitenkin toinen Tanskassa, jossa lentoyhtiö ei saa automaattisesti peruuttaa paluulentoa, ellei menolentoa ole käytetty.

Lennon viivästyessä lentoyhtiön on tarjottava ilmaiseksi hotellimajoitus, jos se on välttämätöntä.

Totta. Jos lento viivästyy, on lentoyhtiön tarjottava sinulle huolenpitoa, johon kuuluu myös majoitus, kun se on välttämätöntä. Lisäksi lentoyhtiön tulee järjestää lentoaseman ja majoituspaikan välinen kuljetus.

Lentoyhtiön ei tarvitse missään tilanteessa korvata ennakkoon ostetun ja lennon myöhästymisen vuoksi käyttämättä jääneen bussilipun hintaa.

Tarua. Jos viivästyksestä aiheutuu vahinkoa, voit vaatia lentoyhtiöltä vahingonkorvausta. Sitä voi saada vain toteennäytettävistä kuluista, kuten esimerkiksi viivästyksen vuoksi käyttämättä jääneestä matkalipusta. Vahingonkorvausta ei yleensä saa esimerkiksi sääolosuhteiden, turvallisuusriskien tai lennonjohtajien lakon aiheuttamien viivästysten takia.

Vuosia vanha matkalaukku katosi lennolla. Lentoyhtiön on korvattava uuden laukun hinta.

Tarua. Lentoyhtiö on kyllä vastuussa kirjatun matkatavaran katoamisesta, jos se sattuu ilmakuljetuksen aikana tai tavaran ollessa sen hallussa. Et tule kuitenkaan saamaan käytetyistä tavaroista hankintahinnan tai uuden tuotteen hinnan mukaista korvausta, vaan saamasi käyttöhyöty ja käytetyn tavaran arvonalennus huomioidaan korvauksessa.

Pakettimatkan puutteista täytyy valittaa heti paikan päällä. Korvausta ei voi saada mielipahasta.

Totta. Valitus puutteista, jotka ovat korjattavissa jo matkan aikana, on tehtävä mahdollisimman pian. Jos teet matkan jälkeen valituksen puutteesta, joka olisi voitu korjata matkan aikana, ei oikeutta hinnanalennukseen pääsääntöisesti ole. Mielipahaa tai harmia ei korvata.

Minkä tahansa lomatuotetta koskevan sopimuksen voi peruuttaa.

Tarua. Kaikki lomaosaketta tai muuta pitkäaikaista lomatuotetta* koskevat sopimukset eivät ole peruutettavissa 14 vuorokauden sisällä. Peruutusoikeus koskee vain yli vuoden kestävää sopimusta tai sopimusta, joka on syntynyt siten, että myyjän edustaja on lähestynyt sinua kadulla esittäen lomapalveluja koskevan tarjouksen, ja sopimus tehdään lähellä sijaitsevissa myyjän toimitiloissa välittömästi tämän jälkeen. (*Pitkäkestoinen lomatuote eli timeshare on esimerkiksi viikon tai kahden viikon käyttöoikeus tiettyyn loma-asuntoon, veneeseen, jäsenyys lomaklubissa tai alennusvoucher tämän tyyppisiin palveluihin. Sopimus kestää yli vuoden.)

Autonvuokrauksessa ei koskaan veloiteta siitä, että auton jättää muualle kuin lähtöpaikkaan.

Tarua. On yleistä, että yhdensuuntaisista vuokrauksista peritään jättömaksu. Vuokrasopimusta allekirjoitettaessa kannattaakin kiinnittää huomiota mahdollisiin toimitus- ja palvelumaksuihin.

Kun laivayhtiö on perunut lähdön satamasta, on sen järjestettävä matkustajalle uudelleenreititys ilman lisäkuluja.

Totta. Laivayhtiön on tarjottava uudelleenreititys lopulliseen määräpaikkaan vastaavin ehdoin mahdollisimman pian ja ilman lisämaksuja. Vaihtoehtoisesti voit peruuttaa matkan, jolloin laivayhtiön on palautettava lipun hinta 7 päivän kuluessa.

Junavuoro viivästyi ja saapui pääteasemalle noin kolme tuntia myöhässä. Rautatieyhtiön on maksettava korvausta matkalipun hinnasta.

Totta. Korvauksen suuruus on 50 % matkalipun hinnasta, jos juna viivästyy pääteasemalta vähintään 2 tuntia. Oikeutta korvaukseen ei kuitenkaan ole, jos tieto viivästymisestä on annettu ennen matkalipun ostamista.

Linja-automatkustajan oikeuksista ei ole säädetty EU-tasolla.

Tarua. Linja-automatkustajan oikeuksia koskeva asetus tuli voimaan 1.3.2013 ja sitä sovelletaan pääsääntöisesti yli 250 kilometrin matkoihin. Asetuksessa on säädökset muun muassa matkustajan oikeuksista vuoron myöhästyessä tai peruuntuessa.

Toivottavasti matkatietoutesi karttui ja tunnet paremmin oikeutesi! Muistathan, että Euroopan kuluttajakeskus auttaa, jos matkan ostamisen jälkeen ilmenee ongelmia silloin, kun kyseessä on toisessa EU-maassa, Norjassa tai Islannissa toimiva yritys.

Suomalaisten yritysten kohdalla voit kääntyä kuluttajaneuvonnan puoleen.

Lisää tietoa matkailusta verkkosivuillamme
Vinkit ongelmatilanteiden hoitoon matkoilla (Euroopan komission Suomen edustuston verkkosivut)