Tilausansat edelleen kuluttajien kiusana

Tilausansaan voi joutua tilaamalla jotain tai osallistumalla kilpailuun tai kyselyyn netissä. Samankaltaisia tilausansoja on raportoitu ympäri Eurooppaa, erityisesti Pohjoismaissa. Euroopan kuluttajakeskuksen pohjoismaiset toimipisteet kampanjoivat yhdessä tilausansoja vastaan loppuvuodesta 2016.

Tilausansa-aiheisten valitusten määrä on kasvanut merkittävästi viime vuosina niin Tanskan, Ruotsin, Norjan kuin Suomenkin Euroopan kuluttajakeskuksissa. Kuluttajat, jotka ovat luulleet tilanneensa vain näytepakkauksen tai halvan kokeiluerän, tuntevat tulleensa huijatuiksi, kun heiltä onkin veloitettu suuria summia luottokortilta ilman hyväksyntää. Kaikkiaan vuosina 2014 – 2016 tilausansoista on tullut kuluttajilta Pohjoismaissa yli 5400 valitusta. Voit lukea tarkemmin Pohjoismaiden tilausansatilanteesta marraskuisesta tiedotteestamme.

Vuonna 2014 Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipiste sai 624 ja vuonna 2015 623 kuluttajavalitusta tilausansoista. Vuonna 2016 syyskuun loppuun mennessä on saatu jo 618 valitusta.

Tilaamattomat tuotteet oma valitusryppäänsä

Vuoden 2016 aikana olemme saaneet kuluttajilta valituksia tilaamattomista tuotteista. Moni on nähnyt mainoksen esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ja käynyt sen perusteella katsomassa yrityksen tuotetta verkossa. Kuluttaja ei tee tilausta, mutta saa silti tuotteen ja laskun.

Kuluvana vuonna Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipiste on saanut valituksia etenkin Latviaan sijoittuneen Aliaz Cooperation SIA:n Fatkiller-laihdutusvalmisteesta sekä Vitality Clubin erilaisista tuotteista. Lue syyskuussa julkaistu Fatkiller-tiedotteemme tästä.

Syksyllä 2016 myös tanskalaisen LuxStylen mainokset ovat aiheuttaneet ongelmia. Nähdäkseen lopullisen hinnan mainostetulle kosmetiikkatuotteelle kuluttajan on täytynyt antaa omat yhteystietonsa ja klikata nappia, joka vie seuraavalle sivulle. Hinnan nähtyään kuluttaja on keskeyttänyt prosessin ja poistunut sivulta. Kuluttajat kiistävät tehneensä tilausta tai saaneensa tilausvahvistusta, mutta myyjä on tästä huolimatta lähettänyt heille tuotteen ja laskun. Voit lukea tarkemmin LuxStylestä marraskuisesta tiedotteestamme.

Yleisohjeena on, että jos saat tuotteen, jota et ole tilannut, sinun ei tarvitse maksaa laskua eikä palauttaa sitä omalla kustannuksellasi. Sinun tulee kuitenkin ottaa yhteyttä myyjään ja kertoa, ettet ole tilannut mitään ja selvittää asiaa.

Tilausansojen vastaisia toimia Tanskassa

Suomalaiskuluttajia vaivanneiden tilausansojen takaa on useamman kerran löytynyt tanskalainen yritys. Tanskan kuluttaja-asiamies on tehnyt rikosilmoituksen poliisille seitsemästä yrityksestä. Yksi yrityksistä on suomalaisillekin tuttu Orville Media A/S. Osa tapauksista on edelleen Tanskassa vireillä, mutta osasta on jo määrätty sakkoja.

Euroopan kuluttajakeskukset tekevät tilausansojen suhteen yhteistyötä kansallisten kuluttajaviranomaisten kanssa.

Lue lisää:

• Tunnistatko tilausansan? Tyypillisiä ansoja. (Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 2/2015)
• Näin vältät tilausansan – ohjeita kuluttajille. (Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 2/2015)