Kuluttajat tuntevat pääsääntöisesti erittäin hyvin oikeutensa verkkokaupassa. Yllätyksenä voivat sen sijaan tulla uusien verkkokauppasäännösten myötä kuluttajalle säädetyt velvollisuudet, jotka liittyvät peruuttamiseen ja vastuuseen tilatusta tavarasta.
Vastuu tavarasta ja siihen tutustumisesta
Aiemmasta etämyyntiä koskevasta lainsäädännöstä poiketen nykyinen sisältää säännöksiä kuluttajan vastuusta koskien tilattua tavaraa ja siihen tutustumista:
• Yleensä tilattuun tavaraan saa tutustua ja sen voi tarkastaa samaan tapaan kuin myymälässä menettämättä peruutusoikeutta.
• Peruutusoikeutta ei ole esimerkiksi sinetöidyillä cd/dvd-levyillä, piilolinsseillä ja kosteusvoiteilla.
• Tavaraa täytyy käsitellä huolellisesti sitä kokeiltaessa.
• Käyttöön otetunkin tavaran voi palauttaa, mutta silloin myyjälle on korvattava tavaran arvon alenemista vastaavan summa.
• Myyntikelvottomasta tavarasta myyjän ei tarvitse palauttaa kauppahintaa lainkaan.
• Ellei myyjä ole ennen tilauksen tekoa kertonut peruuttamisoikeudesta ja sen sisällöstä esimerkiksi sopimusehdoissa, se ei saa vaatia korvausta arvonalennuksesta.
• HUOM: Jos myyjän lähettämä tavara on rikkoutunut tai peräti kadonnut postissa, vahinko on myyjän vastuulla.
Velvollisuus ilmoittaa myyjälle peruutuksesta ja maksaa palautuskulut
Verkko-ostosten peruuttaminen ei enää hoidu sillä, että palauttaa tavaran tai jättää noutamatta sen postista, vaan myyjälle täytyy ilmoittaa tästä erikseen. Pääsääntönä on myös se, että palautuskuluista vastaa ostaja.
• Peruutus on tehtävä viimeistään 14 päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta tai palvelusopimuksen tekemisestä.
• Peruutuksen voi tehdä joko myyjän tätä varten tarjoamalla lomakkeella tai muulla tavalla, esimerkiksi sähköpostilla .
• Peruutus kannattaa tehdä kirjallisesti, sillä ostajan vastuulla on tarvittaessa näyttää, että ilmoitus on tehty.
• Peruuttamisilmoituksen jälkeen tavara on palautettava myyjälle mahdollisimman pian ja viimeistään 14 päivän kuluessa.
• Ostaja maksaa palautuksesta aiheutuvat kulut, ellei myyjä ole sopimusehdoissa tai muutoin sitoutunut vastaamaan niistä. Moni verkkokauppa tarjoaa edelleen ilmaisen palautuksen asiakkailleen.
• Ellei myyjä ole ennen tilausta kertonut, että ostaja vastaa palautuskuluista, niitä ei tarvitse maksaa.
• Palautuksesta kannattaa säilyttää aina palautuskuitti, jolla voi osoittaa, että tavara on palautettu.
• HUOM: Peruutusoikeus ei koske aivan kaikkea verkko-ostamista. Esimerkiksi hotellia tai vuokra-autoa koskevat varaukset eivät kuulu sen piiriin, mutta oikeus perua tai siirtää varaus saattaa olla sallittua, jos sopimusehdoissa nimenomaisesti näin todetaan.
Tutustu myös muistilistoihimme:
> 10 vinkkiä verkko-ostamiseen
> Ennen kuin ostat ulkomaisesta verkkokaupasta