Euroopan kuluttajakeskusten viestintävastaavat ja johtajat kokoontuivat kaksipäiväiseen tekoälytyöpajaan lokakuussa 2024. Työpajassa käytiin läpi runsaasti eri tekoälysovelluksia viestinnän ja toiminnan suunnittelun, tapauskäsittelyn, johtamisen ja raportoinnin tueksi sekä työn tehostamiseksi. Ryhmätöissä hyödynnettiin verkoston tiedotusaiheita ja vuoden 2025 tiedossa olevia tapahtumia ja lähdettiin suunnittelemaan ja työstämään niistä konkreettista materiaalia tekoälyn tuella. Päivien aikana kuultiin myös eri maiden kokeiluja tekoälyn hyödyntämisestä.
Moni ECC käyttää tekoälyä jo apuna esimerkiksi tiedotetekstien ja somesisältöjen viilaamiseen ja näkökulmien etsintään tai vaikka tehdessään yhteenvetoja pidemmistä teksteistä tai tiivistelmiä raporteista. Tekoälytyökaluja on kokeiltu myös kuvien ja videoiden teossa sekä tiedonhaussa ja käännöksissä.
ECC-verkosto kartoittaa kunkin ECC:n käyttämiä tekoälytyökaluja ja kehityshankkeita talven aikana. Euroopan komissio, joka ohjaa koko ECC-verkoston työtä, puolestaan suunnittelee ja etsii ratkaisuja tekoälytyökalujen integroimiseen ECC-verkoston yhteiseen asiankäsittelyjärjestelmään ja tiedonjakosivustoihin.
Monessa maassa Euroopan kuluttajakeskusten emo-organisaatiot toimivat muutosajureina. Suomessa Euroopan kuluttajakeskus on osa Kilpailu- ja kuluttajavirastoa (KKV), jolla on jo käytössä omat, tietoturvalliset tekoälyapurit, joita voi käyttää monin tavoin päivittäisessä työssä esimerkiksi tekstien selkeyttämiseen eri kohderyhmille tai tapaustiivistelmien tekoon. Tekoälyn hyödyntämisessä haetaan kullekin tiimille parhaita käyttötapoja yhdessä kokeillen.
ECC-verkoston tekoälytyöpajan 2024 toteuttivat Saksan ja Bulgarian kollegamme ja se järjestettiin Sofiassa. Työpaja sai niin sisällön kuin järjestelyjen osalta erittäin hyvän palautteen osallistujilta. Tekoälyn haltuunotto jatkuukin nyt entistä tiiviimmin koko ECC-verkoston voimin!
Tämä artikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 4/2024.