Talvilomailijan vinkit rannalle ja rinteeseen

Pian alkaa hiihtolomakausi. Suosituimpia Euroopan matkakohteita ovat tänäkin vuonna Espanja ja Itävalta. Kokosimme napakan tietopaketin ajatellen juuri näitä lomalaisia. Annamme vinkkejä niin lähtövalmisteluun kuin hankalien tilanteiden välttämiseen loman aikana.

Vinkit ennen matkaa

• Varmista lentosi lähtöaika, sillä lentoaikatauluihin saattaa tulla viime hetkilläkin muutoksia. Yleensä lentoyhtiöt ilmoittavat asiasta joko tekstiviestillä tai sähköpostitse. Tarkista siis oletko saanut lentoyhtiöltä ilmoitusta. Tietoa saat myös lentoyhtiön kotisivuilta ja asiakaspalvelusta ja kentällä ollessa infotauluilta.
• Varaa riittävästi aikaa kentälle saapumiseen, tavaroiden lähtöselvitykseen sekä turvatarkastukseen. Hiihtolomat ovat usein vilkasta aikaa lentokentillä ja jonoja voi syntyä tavallista enemmän.
• Jos lentosi peruuntuu lakon vuoksi, sinulla on oikeus päästä määränpäähäsi mahdollisimman pian tai jonain myöhempänä ajankohtana, jos paikkoja on saatavilla. Vaihtoehtoisesti voit vaatia lipun hinnan palauttamista. Jos odotat uudelleenreititystä, tulee lentoyhtiön tarjota huolenpitoa kuten aterioita. Oikeutta vakiokorvaukseen tai vahingonkorvaukseen ei lakkotilanteissa yleensä ole.
• Sinulla on oltava voimassa oleva matkustusasiakirja (passi tai henkilökortti) myös Schengen-alueella. Ajokortti ei ole matkustusasiakirja tai virallinen henkilötodistus. Lentoyhtiöllä on oikeus kieltäytyä kuljettamasta sellaista matkustajaa, jolla on puutteelliset matkadokumentit.
• Ole tarkkana, kun pakkaat matkatavaroita. Esimerkiksi lääkkeitä tai kameraa ei pidä laittaa ruumaan menevään matkalaukkuun. Lentoyhtiöiden hinnat, kuljetusehdot ja rekisteröintikäytännöt ovat suksien ja muiden lomalle mukaan otettavien urheiluvälineiden osalta kirjavat. Käy läpi viimeistään nyt lentoyhtiön kotisivulta löytyvät ohjeet. Ruuman suksikiintiöt voivat olla jo täynnä, eivätkä suksesi mahdu välttämättä mukaan ilman etukäteisvarausta.
• Onko sinulla matkavakuutusta? Tärkeintä siinä on hyvä suoja sairauden yllättäessä tai tapaturman sattuessa. Hinnan lisäksi huomioitavia asioita ovat vakuutuksen sisältö, kesto ja rajoitukset sen voimassaolotilanteista. Jotkut harrastuslajit vaativat lisävakuutuksen ottamista tavallisen matkavakuutuksen lisäksi, jotta suoja olisi kattava.
• Lataa puhelimeesi Euroopan kuluttajakeskusten vuonna 2014 tuottama ECC-Net Travel App -mobiilisovellus. Sen avulla voit selvittää erilaisia matkailun, autonvuokrauksen ja ostamisen ongelmatilanteita jo paikan päällä matkalla ollessasi. Travel App on ladattavissa ilmaiseksi suurimmissa sovelluskaupoissa niin Windows-, iOS- kuin Android-järjestelmiin. Sovelluksen pohjakieleksi voit valita ladatessa suomen, mutta se tarjoaa kuluttajan avuksi sanaston ongelmatilanteisiin kaikilla EU-maiden kielillä.

Vinkit matkalla ollessa

• Jos lentosi viivästyy tai peruuntuu meno- tai paluumatkalla, löydät verkkosivuiltamme tietoa esimerkiksi siitä, millä tavalla lentoyhtiön tulee tarjota sinulle huolenpitoa uutta lentoa odotellessasi. Mahdollisesta vakiokorvauksesta lennon viivästyksen tai peruutuksen johdosta vastaa lennon operoinut yhtiö. Lue myös aiemmasta uutiskirjeestämme juttu, jossa vastaamme usein esitettyihin kysymyksiin lentomatkustamisesta
• Jos matkatavarasi eivät saavu perille samalla lennolla tai ne ovat rikkoutuneet, on tästä tehtävä ilmoitus (niin sanottu PIR eli property irregularity report) heti lentokentän saapumisaulassa. Lisäksi täytyy tehdä kirjallinen korvausvaatimus/ilmoitus lentoyhtiölle. Tarkista valitusten tekemistä koskevat määräajat verkkosivuiltamme. On hyvä muistaa, että jos viivästys tapahtuu menolennolla, voi lentoyhtiöltä vaatia korvausta vain välttämättömistä hankinnoista, esimerkiksi hygieniatuotteista.
• Jos hotellihuone ei vastaakaan sovittua, ja kyse on valmismatkasta, täytyy asiasta ilmoittaa oppaalle ja hotellille mahdollisimman pian. Jos valittaa vasta matkan jälkeen puutteesta, joka olisi voitu korjata matkan aikana, ei oikeutta hinnanalennukseen pääsääntöisesti ole. Myös erikseen varatun majoituksen ollessa virheellinen tai puutteellinen, on siitä valitettava henkilökunnalle heti.
• Harkitse tarkkaan, kannattaako sinun ostaa edullistakaan elektroniikkaa Espanjan lomakohteesta. Olemme saaneet yhteydenottoja suomalaiskuluttajilta, jotka ovat esimerkiksi ostaneet tablettitietokoneen, joka osoittautuikin kotimaassa lähes arvottomaksi piraattituotteeksi.
• Lomatuotteiden esittelytilaisuuteen, joihin matkustajia usein houkutellaan esimerkiksi arpajaisvoiton varjolla, ei kannata osallistua. Kyse on erilaisista majoitukseen liittyvistä lomatuotteista, esimerkiksi vouchereista tai aikaosuussopimuksista. Vuosittain useat kymmenet suomalaiskuluttajat palaavat katuvaisina etelänlomalta allekirjoitettuaan lomatuotetta koskevan sopimuksen. Jos olet kiinnostunut lomatuotteen hankkimisesta, tutustu ensin sitä koskeviin toimintaohjeisiimme.

Vinkit matkan jälkeen

• Jos sinun tarvitsee tehdä reklamaatio lentoyhtiölle, löydät siihen ohjeita verkkosivuiltamme.
• Muissa asioissa voit tehdä reklamaation yritykselle (esimerkiksi matkanjärjestäjä, hotelli, autovuokraamo) sähköpostilla. Kerro sähköpostissa millä tavalla tuote tai palvelu on mielestäsi virheellinen tai puutteellinen ja esitä yritykselle oma näkemyksesi siitä, miten asia tulisi korjata.
• Jos asiasi ei ratkea lentoyhtiön, matkatoimiston tai jonkun muun yrityksen kanssa, joka on sijoittunut toiseen EU-maahan, Norjaan tai Islantiin, voit ottaa yhteyttä meihin asian selvittämiseksi. Palvelumme on kuluttajille maksutonta ja teemme yhteistyötä Euroopan kuluttajakeskusten verkoston toimipisteiden kanssa kussakin EU-maassa. Kotimaisiin matkatoimistoihin ja lentoyhtiöihin liittyvissä ongelmissa voit kääntyä kuluttajaneuvonnan puoleen.

Onnistuneita lomia kaikille!