Snoop Doggin konsertin peruuntuminen – toimintaohjeet rahojen takaisin saamiseksi

Snoop Doggin heinäkuussa 2019 Helsingissä pidettäväksi suunniteltu konsertti peruttiin. Tapahtumajärjestäjä on romanialainen Phoenix Entertainment Agency SRL. Olemme saaneet lähes 90 yhteydenottoa kuluttajilta asiaan liittyen. Meille Euroopan kuluttajakeskukseen tulleet valitukset on siirretty sovitteluun Romanian toimipisteellemme, joka odottaa yritykseltä selvitystä lippurahojen palautuksesta. Vastausta odotetaan kesän aikana ja kuluttajilta pyydetään kärsivällisyyttä. Jos asia ei etenisi Euroopan kuluttajakeskuksen keinoin, on mahdollista, että Romanian valvontaviranomainen puuttuu asiaan.

Lippumyyjä Lippu.fi (Lippupiste Oy) ohjasi keväällä peruutuksen tapahduttua liput ostaneita kuluttajia olemaan lisätietojen saamiseksi ja lipun hinnan palauttamiseksi yhteydessä tapahtumanjärjestäjään Phoenix Entertainment Finlandiin osoitteella snoopfinland@gmail.com. Ainakin osa kuluttajista saikin sähköpostilla Phoenixilta maksunpalautuksen saamiseksi ohjeen, jossa pyydettiin kuluttajan pankkiyhteystietoja ja lipputietoja. Osa kuluttajista on sittemmin ollut yhteydessä myös Euroopan kuluttajakeskukseen.

Euroopan kuluttajakeskus auttaa suomalaiskuluttajia silloin, kun myyjäyritys sijaitsee toisessa EU-maassa, Norjassa tai Islannissa. Tapahtumajärjestäjäyritys Phoenix Entertainment toimii Romaniassa. Euroopan kuluttajakeskuksessa voimme tarjota sovitteluapua yhteistyössä Romanian Euroopan kuluttajakeskuksen kanssa. Palvelumme kuluttajille on maksutonta. Toimintaamme ei liity julkisen vallan käyttöä, joten emme voi velvoittaa myyjää tai palveluntarjoajaa hyvitykseen tai korvaukseen sopimusrikkomuksen vuoksi.

Jos et ole vielä ollut meihin yhteydessä, etkä ole saanut maksunpalautusta Phoenixilta, tarvitsemme asian sovittelua varten sinulta seuraavia tietoja:

1) kopio konserttilipusta (skannattuna tai valokuvana)
2) reklamaatiosähköpostisi Phoenixille
3) tosite lippujen maksusta
4) pankkiyhteystietosi (tilin IBAN-koodi ja pankin BIC-koodi) maksunpalautusta varten
5) tilausvahvistus konserttilipuista

Valitusasioiden käsittelyn nopeuttamiseksi pyydämme myös kirjaamaan valituksen yhteyteen näkyviin seuraavat tiedot:

-lippujen lukumäärä ja yksittäisen lipun hinta sekä yhteishinta
-kunkin lipun lippunumero
-pankkiyhteystiedot (tilin IBAN- ja pankin BIC-koodi)
-tieto maksutavasta (debitkorttimaksu, käteinen, luottokortti tms)

Muista luotonantajan vastuu

Muistutamme kuluttajia kuluttajansuojalain antamasta oikeudesta hakea maksunpalautusta siltä pankilta tai luotonantajalta, jonka luottokorttia konserttilipun hankintaan käytettiin. Yleensä tämä hoituu täyttämällä korttireklamaatio pankin verkkosivuilla ja maksunpalautukset sujuvat pääsääntöisesti ongelmitta. Myös niiden kuluttajien, jotka tekivät hankinnan debit-kortilla, kannattaa varmistaa, mahdollistavatko debitkorttiehdot maksunpalatuksen hakemisen vastaavasti. Yhteydenotot pankkeihin ja muihin luotonantajiin on suositeltavaa tehdä pikimmiten. Lisätietoja maksunpalautuksesta ja valitusmalli luottoyhtiölle

Pyrimme pitämään asiakkaamme mahdollisimman hyvin ajan tasalla tilanteen etenemisestä Phoenix Entertainmentin suhteen. Vastaamme myös mielellämme mahdollisiin lisäkysymyksiin.

Lisätietoa:
Yhteystietomme
Snoop Doggin konsertin peruuntuminen – toimintaohjeet rahojen takaisin saamiseksi. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 3.5.2019
Euroopan kuluttajakeskuksen tehtävät ja toiminta
Valitusten käsittely Euroopan kuluttajakeskuksessa
Vaatimus luottoyhtiölle maksun palauttamisesta