Sisustustuote- tai huonekaluostoksilla ulkomaisessa verkkokaupassa

Designesineitä ja huonekaluja ostetaan myös ulkomaisista verkkokaupoista. Kun löydät pitkään haluamasi tietyn merkkisen valaisimen tai ikonisen tuolin ennalta tuntemattomasta verkkokaupasta erinomaiseen hintaan, saattaa houkutus klikata heti osta-nappia olla suuri. Kannattaa kuitenkin käyttää hetki sen varmistamiseen, etteivät rahasi ole menossa epärehelliselle myyjälle, joita myös sisustusverkkokauppiaiden joukossa voi valitettavasti olla.

Tässä Euroopan kuluttajakeskusten vinkit sisustustuotteiden ja huonekalujen verkko-ostoksille:

• Vertaa hintoja ja tutustu rauhassa ehtoihin. Vertaile hintoja eri verkkokaupoissa ja lue tilausehdot. Mitä kalliimmasta hankinnasta on kyse, sitä tärkeämpää tämä on. Verkkokaupasta ostetuilla tuotteilla on pääsääntöisesti 14 vuorokauden peruuttamisoikeus, mutta esimerkiksi mittatilaustuotteilla peruutusoikeutta ei yleensä ole. Palautus voi olla maksullista, joten selvitä ehdoista, kuka maksaa esimerkiksi sohvan palautuskulut. Voit yleensä avata tai purkaa pakkauksen tarkastaaksesi tavaran ominaisuudet ja toimivuuden menettämättä peruuttamisoikeutta. Huomaathan kuitenkin, että jos palautat tuotteen sen kertaalleen koottuasi ja purettuasi, on yrityksellä oikeus periä tavaran arvon alenemista vastaava summa, jos tuote on olennaisesti muuttunut eli esimerkiksi vioittunut.

• Ole tarkkana liian hyvältä kuulostavien tarjousten kohdalla. Todella halpa hinta merkkituotteen kohdalla voi kertoa siitä, että kyse on väärennöksestä tai hintavirheestä. Älä välitä tarjouksissa käytetyistä “Vain 2 jäljellä”, “Limited offer”, “Vain tänään, vain sinulle” -tyyppisistä ilmaisuista – niitä voidaan käyttää harhaanjohtavastikin, kuluttajan ostopäätöksen nopeuttamiseksi.

• Tutki hieman verkkokaupan taustoja. Älä anna tyylikkään sivuston ja kauniiden kuvien hämätä. Epärehelliset myyjätkin osaavat tehdä houkuttelevaa mainontaa ja uskottavan näköisiä sivuja, joissa ostaminen käy näppärästi. Se, että löydät sivuilta yrityksen sähköpostiosoitteen tai sähköisen yhteydenottolomakkeen ei ole riittävää – katso, löydätkö myös verkkokaupan takana olevan yrityksen yhteystietoja, kuten katuosoitetta? Löydätkö tiedon, missä maassa yritys sijaitsee?

• Etsi muiden kokemuksia. Jos olet uuden tai sinulle ennalta tuntemattoman verkkokaupan sivuilla, etsi muiden kuluttajien kokemuksia kyseisestä kauppiaasta verkon hakukoneilla. Jos olet ostamassa tiettyä tuotetta, etsi juuri kyseistä tuotetta samasta verkkokaupasta ostaneiden kokemuksia. Voit myös käyttää who.is -verkkosivustoa sivuston osoitteen tarkistamiseen. Tietyn tuotemerkin viralliset jälleenmyyjät voi yleensä tarkistaa tuotemerkin omilta sivuilta.

• Tutki, mistä hinta koostuu ja maksa turvallisesti. Ole tarkkana, ettei lisäkuluja, esimerkiksi toimituskuluja, veloiteta sinulta tilauksen vahvistamisen jälkeen. Jos huomaat, että maksukortiltasi on veloitettu ylimääräisiä kuluja, tee valitus myyjälle. Maksa luottokortilla aina, kun se on mahdollista. Näin voit vaatia saataviasi luottokortin myöntäjältä (esimerkiksi pankilta), jos et saisikaan tilaamaasi tuotetta, eikä myyjä vastaisi enää yhteydenottoihisi eikä palauttaisi rahoja.

• Vältä väärennöksiä. Jotkut toimijat myyvät avoimesti suosittujen design-huonekalujen kopioita. Kopioiden myynti on sallittua, kunhan myyjä avoimesti kertoo, että kyse on kopiosta. Sen sijaan tuoteväärennökset, joiden väitetään olevan aitoja, mutta jotka eivät sitä ole, saattaa tunnistaa kummallisen edullisesta hinnasta. Jos huomaat väärennöksen vasta saatuasi tuotteen, tarkista pankiltasi tai luottokorttisi myöntäjältä, voitko vaatia maksunpalautusta. Tuoteväärennöksistä kannattaa ilmoittaa myös Tullille.

• Säästä tositteet. Pidä tallessa sähköpostiin saamasi tilausvahvistus ja kaikki viestit ostoon liittyen. Jos huomaat jotain outoa ostoprosessin aikana, ota ruutukaappaus ja säilytä se myöhempää mahdollista käyttöä varten. Myös uskomattoman hyvästä tarjouksesta voi ottaa kuvan. Kun saat tilaamasi tuotteen, katso että se vastaa tilausta ja ettei siinä ole virheitä. Reklamoi myyjälle heti, mieluiten sähköpostilla, jos huomaat puutteita.

• Älä odota liian pitkään toimitusta. Joskus epärehelliset myyjät pelaavat viivytyspeliä, jossa he ilmoittavat uudelleen ja uudelleen kuluttajalle toimituksen viivästymisestä ja vastaavat hitaasti sähköposteihin. Kannattaa muistaa, että etäkauppaan yleensä kuuluva 14 päivän peruuttamisoikeus (esimerkiksi mittatilaustuotteet ovat tästä poikkeus) alkaa vasta, kun tuote on toimitettu. Jos tavara viivästyy ja kuluttaja on jo antanut myyjälle lisäajan, jonka sisällä tuotetta ei edelleenkään toimiteta, voi kuluttaja purkaa kaupan.

• Tunne oikeutesi, reklamoi viipymättä. Jos epäilet edellä kuvatun kaltaista epärehellistä menettelyä tai joudut tekemään reklamaation muusta syystä tuotteen saatuasi, ole ystävällinen mutta vaativa. Käytä mieluiten sähköpostia. Kerro, että tiedät, mitä kuluttajansuoja edellyttää tai mitkä ovat oikeutesi kuluttajana ja vaadi, että myyjä pitää osuutensa sopimuksesta. Ongelmatilanteissa voit pyytää apua Euroopan kuluttajakeskukselta. Kotimaisten myyjien kohdalla voit pyytää neuvoja kuluttajaneuvonnasta.