Saatiinko huijareita kuriin?

Kuluttajaliiton Huijarit kuriin! -hanke, jossa myös Euroopan kuluttajakeskus on ollut mukana, päättyy kuluvan vuoden loppuun. Hanke käynnistyi keväällä 2019. Hankkeessa on koulutettu, neuvottu ja viestitty kuluttajille huijauksista ympäri Suomen monikanavaisesti. Pandemia muutti suunnitelmia, mutta samalla se toi esiin aivan uusia huijausilmiöitä. Mitä enemmän ja laajemmin huijauksista puhutaan, sitä useampi osaa välttää huijauksen sellaisen kohdatessaan. Huijarit kuriin -hankkeen projektikoordinaattori Jaana Savolainen ja projektipäällikkö Tapani Veija kertovat hankkeen tuloksista.

Kuluneen kahden ja puolen vuoden aikana olemme kouluttaneet ihmisiä ympäri Suomen kirjastoissa ja kylätaloilla sekä tietenkin netissä webinaarein. Koulutuksiimme on osallistunut yhteensä yli 5 000 ihmistä. Näistä osa on ollut digitukijoita, Rikosuhripäivystyksen vapaaehtoisia tai esimerkiksi pankkien työntekijöitä, mutta iso osa ihan tavallisia ihmisiä. Eniten koulutuskierroksillamme ovat kiinnostaneet juuri sillä hetkellä ajankohtaiset huijaukset sekä se, missä huijauksia tehtaillaan ja mitä niiden välttämiseksi on tehtävissä. Koronapandemian myötä entisestään yleistyneet huijausviestit eri kanavissa herättävät aina myös keskustelua, sillä lähes jokainen saa nykyisin huijausviestejä. Ennaltaehkäisevä tiedottaminen ja kouluttaminen huijauksista nousee aina esiin, sillä se koetaan myös kuluttajien keskuudessa tärkeäksi.

Käynnistimme heti hankkeen alussa myös chat- ja puhelinneuvonnan digihuijatuille ja heidän läheisilleen. Hankevuosien aikana neuvonnassa on kuultu surullisia tarinoita huijatuilta, mutta välillä yhteyttä ovat ottaneet myös huijauksen juuri välttäneet ja tarkat kuluttajat, jotka ovat halunneet saada vinkkejä huijauksiin liittyen. Neuvonnan kautta on kuitenkin huomattu, kuinka moni edelleen ajattelee olevansa turvassa huijauksilta, sillä yleisin aloitus on ”en olisi koskaan uskonut joutuvani huijatuksi”. Huijauksen aiheuttama häpeä on myös asia, joka näkyy neuvonnassamme jatkuvasti. Tämän takia olemmekin hankkeen loppupuolella alkaneet nostamaan häpeää ja sen käsittelyä erikseen esiin.

Ihmisten kohtaamisen lisäksi olemme pyrkineet koko hankkeen ajan tuottamaan erilaista sisältöä ja materiaalia huijauksista. Olemme julkaisseet useamman koulutusvideon, tuottaneet tietoa huijauksista some-kanaviimme ja tänä syksynä julkaisimme oman podcast-sarjan nimeltä Huijaripodi. Podcastissa huijauksista keskustellaan aiheen parissa työskentelevien asiantuntijoiden kanssa eri näkökulmista. Mukana on muun muassa hakkeri, poliisi ja psykologi, joten kahta samanlaista keskustelua et Huijaripodista löydä.

Huijareita ei tietenkään hankkeen toimesta saatu kiinni, eikä huijauksia ole saatu loppumaan kokonaan. Tänä päivänä ihmisiä huijataan enemmän kuin koskaan, mutta toisaalta media, viranomaiset ja monet järjestöt puhuvat huijauksista aiempaa enemmän. Toivoa siis vielä on. Mitä enemmän ja laajemmin huijauksista puhumme, sitä useampi osaa välttää huijauksen sellaisen kohdatessaan. Myös me toivomme saavamme jatkaa Huijausinfon työtä jatkossakin, mutta siihen saamme varmuuden vasta myöhemmin. Materiaalimme ja nettisivumme jäävät kuitenkin elämään, joten niiden kautta jokainen huijauksista kiinnostunut voi oppia lisää myös tulevaisuudessa. Juhlistamme tänä keskiviikkona 24.11.2021 hankkeemme matkaa loppuseminaarilla, jota voi katsoa myös etänä.

 

Projektikoordinaattori Jaana Savolainen & projektipäällikkö Tapani Veija

Huijarit kuriin! -hanke, Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet ry

www.huijausinfo.fi

Projektikoordinaattori Jaana Savolainen pitämässä Huijarit kuriin -hankkeen koulutustilaisuutta.