Nettideittailun usein kysytyt kysymykset

Ystävänpäivän aikaan monella nettideittipalvelua tarjoavalla yrityksellä on houkuttelevia mainoskampanjoita. Edullinen tutustumistilaus muuttuu kuitenkin pääsääntöisesti hintavaksi jäsenyydeksi, ellei tilausta peru tietyssä ajassa.

Nettideittisivustot ovat yhä suositumpia kohtaamispaikkoja. Kuten verkossa muutenkin, myös treffipalvelujen käyttämisen suhteen on oltava tarkkana. Monelle suomalaiskuluttajalle tulee edelleen yllätyksenä, ettei palvelu olekaan pääsääntöisesti ilmaista. Lue meille usein esitettyjä kysymyksiä vastauksineen, niin nettideittailu sujuu mukavammin.

1. Mistä tiedän onko nettideittipalvelua tarjoaja yritys luotettava?
Tätä voi selvittää tutkimalla yrityksen verkkosivuja. Luotettava toimija kertoo kattavasti yhteystietonsa ja sopimusehdot ovat helposti löydettävissä. Etsi myös hakukoneella muiden kokemuksia palvelusta esimerkiksi hakusanayhdistelmällä ”palvelun nimi kokemuksia”. Kannattaa huomata, että varsin moni yritys on rekisteröitynyt Saksaan tai Luxembourgiin, vaikka niillä onkin suomenkieliset verkkosivut. Yleensä nämä tarjoavat asiakaspalvelua suomeksi, mutta ihan aina näin ei kuitenkaan ole.

2. Onko nettideittailu ilmaista?

Usein rekisteröityminen, profiilin luominen tai liittyminen palveluun on ilmaista. Huomaathan, että ilmainen koejäsenyys muuttuu lähes aina maksulliseksi jäsenyydeksi, ellei sitä peru tietyn ajanjakson sisällä. Perumista koskevan tiedon ja ohjeet löydät ainakin yrityksen verkkosivuilla olevista sopimusehdoista. Älä rastita kohtaa ”Hyväksyn yleiset sopimusehdot”, ellet todella ole lukenut niitä. Sopimusehdoista ilmenee muun muassa jäsenyyden kesto ja hinta.

3. Miksi tiliäni on veloitettu vaikka olen irtisanonut palvelun?
Nettideittipalveluille on tyypillistä, että ne jatkuvat automaattisesti, ellei niitä ole irtisanonut sopimusehdoissa määrätyllä tavalla. Jos tiliä veloitetaan irtisanomisesta huolimatta, on todennäköistä, että olet tehnyt irtisanomisen liian myöhään ja palvelu jatkuu sen vuoksi edelleen. Pitää muistaa, että Suomessa määräaikaisten sopimusten ketjuttaminen on kiellettyä eli määräaikaisen sopimuksen määräajan umpeuduttua sopimus ei saa jatkua automaattisesti uutena määräaikaisena sopimuksena. Sallittuja ovat kuitenkin sellaiset määräaikaiset sopimukset, jotka muuttuvat määräajan jälkeen toistaiseksi voimassa oleviksi ja ovat irtisanottavissa normaalilla irtisanomisajalla.

4. Miten voin päästä eroon palvelusta?

Lakisääteinen 14 päivän peruuttamisaika koskee myös nettideittipalveluja. Peruuttamisoikeutta voi käyttää, vaikka palvelun suorittaminen (eli olet ottanut palvelun käyttöösi) olisi pyynnöstäsi aloitettu ennen peruuttamisajan päättymistä. Tällöin sinun tulee kuitenkin maksaa yritykselle kohtuullinen korvaus, joka lasketaan suhteellisena osuutena sopimuksen mukaisesta kokonaishinnasta. Yrityksen sopimusehdoissa kerrotaan, miten ja mihin osoitteeseen peruutusilmoitus tulee tehdä.

Jos peruuttamisaika on kulunut umpeen, riippuu palvelun irtisanomisaika tekemästäsi sopimuksesta. Tutki saamaasi tilausvahvistusta ja yrityksen verkkosivuilta löytyviä sopimusehtojen kohtaa, joka saattaa olla nimeltään esimerkiksi ”sopimuksen purkaminen” tai ”jäsenyyden irtisanominen”. Ehdoissa kerrotaan miten ja mihin irtisanomisilmoitus tulee tehdä. Irtisanomisilmoituksen voi aina tehdä myös yrityksen yhteystietonaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen.

5. Kannattaako minun maksaa luottokortilla?
Luottokortin käyttäminen maksuvälineenä on suositeltavaa. Jos nettideittipalvelua tarjoava yritys ei esimerkiksi vastaa maksupalautusvaatimukseesi, voit kääntyä myös luottokorttiyhtiön puoleen.

6. Tarvitsen lisäneuvoja – kuka voi auttaa?

Ongelmatilanteissa voit kääntyä Euroopan kuluttajakeskuksen puoleen, jos deittisivuston taustalla on yritys, joka sijaitsee toisessa EU-maassa, Norjassa tai Islannissa. Suomalaisten yritysten kohdalla neuvoja antaa kuluttajaneuvonta.