Näin vuokraat auton ulkomailta

Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (ECC-Net) käsitteli vuosina 2011-2012 yli tuhat autonvuokrausta koskevaa riita-asiaa. Euroopan kuluttajakeskus Suomessa saa aiheesta vuosittain noin 40 yhteydenottoa ja määrä vaikuttaisi olevan nousussa. Monelta harmilta voi välttyä, kun pitää mielessä muutamia perusasioita.

Käy vuokrasopimus huolella läpi ja maksa luottokortilla

Vaikka tekisitkin varauksen kotimaisen autovuokraamon verkkosivujen kautta, varsinainen vuokrasopimus solmitaan yleensä vasta autoa noudettaessa sikäläisen vuokraamon kanssa. Varaa riittävästi aikaa vuokrasopimuksen läpikäymiseen, sillä sopimus ja kyseisen maan lainsäädäntö määrittelevät muun muassa vuokraajan velvollisuudet.

Vuokrasopimukseen pitää kirjata kaikki vuokraamon kanssa sovitut ehdot, kuten mahdollinen takuusumma.

Vuokrasopimukseen on hyvä kirjata myös info- ja hätäpuhelinnumerot mahdollisen konerikon tai onnettomuuden varalle. Sopimuksesta on syytä ottaa itselle oma kappale tai kopio. Vaadi saada allekirjoittaa sopimus englanniksi, jos et osaa paikallista kieltä, muuten et tiedä mitä olet sopinut.

Tutki erityisen huolellisesti vakuutukseen liittyvät ehdot, sillä eri maiden vakuutusturvissa voi olla runsaasti eroja. Selvitä vakuutuksen kattavuus yksityiskohtaisesti. Yleensä vakuutus ei koske renkaita, vanteita, alustaa tai irtokivien aiheuttamia vahinkoja.

Maksu on viisainta tehdä luottokortilla. Jos palvelussa tai autossa on ongelmia, luottokorttiyhtiöllä on velvollisuus palauttaa rahat.

Jälkilaskutus ongelmana – lue suomalaiskuluttajien tarinat!

Useimmat autonvuokrausta koskevat valitukset liittyvät jälkilaskutukseen. Kuluttajat kokevat ikävän yllätyksen, kun he huomaavat autovuokraamon laskuttavan jälkikäteen heidän luottokortiltaan ylimääräisiä maksuja. Nämä maksut ovat yleensä auton korjauskuluja, jotka ovat vuokraamon mielestä syntyneet kuluttajan aiheuttamasta vahingosta. Siksi on hyvä tarkastaa luottokortin saldotilanne säännöllisesti vuokra-ajan jälkeen.

Euroopan kuluttajakeskus Suomessa on käsitellyt muun muassa tapausta, jossa ulkomainen autovuokraamo veloitti kuluttajan luottokortilta lähes 400 euroa pienen naarmun korjaamisesta. Toiselta kuluttajalta puolestaan veloitettiin 750 euroa naarmuista, jotka olivat autossa jo vuokraushetkellä.

Jälkilaskutuksen välttämiseksi on erittäin tärkeää tarkistaa auto ennen sen käyttöönottoa vuokraamon edustajan kanssa. Pienimmätkin naarmut on hyvä kirjata auton puutteita koskevaan lomakkeeseen ja pyytää lomakkeesta itselle kopio. Autoa palautettaessa on syytä varmistaa, että vuokraamo kirjaa raporttiin auton tulleen takaisin vahingoittumattomana. Autoa ei pidä koskaan palauttaa vuokraamon aukioloaikojen ulkopuolella eikä ainakaan jättää valvomattomaan aidattomaan paikkaan. Hyvä varokeino on ottaa valokuvia autosta sitä vastaanotettaessa ja takaisin luovutettaessa.

Ole tarkkana ajokieltoalueiden kanssa erityisesti Italiassa

Jälkilaskutuksessa on usein kyse myös hallinnollisista kuluista, joita autonvuokraamo perii kuluttajan saamien sakkojen johdosta. Varsinkin Italiassa seuraamuksia aiheuttavat kaupunkien ajokieltoalueet, joita on suurten kaupunkien keskustoissa ja historiallisesti merkittävillä alueilla. Italiankieliset ZTL eli Zone Traffico Limitato -kyltit jäävät helposti huomaamatta.

Koska valvonta hoidetaan automaattikameroin, havahtuvat kuluttajat tilanteeseen vasta kun autovuokraamo on veloittanut heidän luottokorttitililtään hallinnollisia kuluja, jotka ovat aiheutuneet siitä, että sakon kirjoittanut taho on pyytänyt vuokraamolta kuljettajan yhteystietoja. Jos vuokraamo on laskuttanut useampia hallinnollisia kuluja esimerkiksi saman päivän aikana saatuihin sakkoihin liittyen, kannattaa pyytää vuokraamoa kohtuullistamaan laskua.

Mistä apua?

Euroopan kuluttajakeskus auttaa, jos Euroopassa tehty autonvuokraus aiheuttaa ongelmia, joita et saa selvitettyä vuokraamon kanssa. Kuluttaja voi saattaa riita-asiansa myös ”The European Car Rental Conciliation Service” -nimisen vaihtoehtoisen tuomioistuimen ulkopuolisen riidanratkaisuelimen käsiteltäväksi.