Näin vältät tilausansan – ohjeita kuluttajille

Tilausansasta on kyse, kun tulet – yleensä verkon välityksellä – tilanneeksi jotain, mitä et tajunnut tilaavasi tai liityt jäseneksi johonkin, mihin et huomannut liittyvästi. Tilausansalle tyypillistä on, että kuluttajaa houkutelleen pienen kertamaksun sijaan tilaus johtaakin säännöllisesti toistuvaan laskutukseen ja hankalaksi tehtyyn tilauksen irtisanomiseen.

Netissä vaanivia tilausansoja ei voi valitettavasti kokonaan välttää, koska ansa laukeaa usein vasta tuotteen toimituksen tai laskun yhteydessä. Kokosimme kuitenkin yhteen muutamia ohjeita, joiden avulla vältät räikeimmät tapaukset tai minimoit vahingot ansaan jouduttuasi.

Jos olet netissä ja näet houkuttelevan mainoksen

• Tarjoukseen ei kannata sitoutua suin päin, käytä aikaa ja tutustu sopimusehtoihin, usein olennaiset ehdot ovat lopussa.
• Googlaa tuotemerkki tai sitä tarjoava yritys, saatat löytää muiden kokemuksia samasta tarjouksesta.
• jos sinun kerrotaan voittaneen jotain arvonnassa, johon et ole osallistunut, älä tuhlaa aikaa voiton lunastamiseen, kyse on luultavimmin yhteystietojen kalastelusta, jotta sinulle voidaan lähettää sähköpostitarjouksia.
• Ilmaisia tuotenäytteitä tai 2 euron Nike-tossuja tarjoavalle yritykselle ei pidä milloinkaan antaa henkilötunnusta.
• ”Vain tänään, vain sinulle” on voimassa todennäköisesti myös huomenna.
• Jos maksat kortilla, maksa vain luottokortilla.
• Älä ryhdy tuotetestaajaksi, jos et ole lukenut sopimusehtojen viimeisiäkin rivejä.
• Älä tilaa mitään postilokeron kautta toimivalta yritykseltä.

Jos sait sähköpostitarjouksen

• Katso nettiohjeet edeltä.
• Tarkista viestin lähettäjä ja lähettäjän sähköpostiosoite. Jos et löydä tietoja, ohita tarjous.
• Jos tarjous on houkutteleva, kysy viestin lähettäjältä mistä yhteystietosi on saatu.
• Kysy lähettäjältä myös, vastaako se tarjouksen sisällöstä, ja jos et saa vastausta, ohita tarjous.

Jos sait tuotelähetyksen, joka ei vastaa sitä, mitä olet tilannut

• Muista peruuttaa tilaus. Selvitä ehdoista, miten peruutus tehdään. Noudata myös peruutusaikoja.
• Peruutukseksi ei nykyisin riitä tuotteen postista noutamatta jättäminen.
• Muista peruutusoikeuden kaksivaiheisuus: kirjallinen peruutusilmoitus myyjälle 14 vrk:n sisällä tuotteen toimituksesta sekä tuotteen palautus myyjälle 14 vrk:n sisällä siitä, kun lähetit peruutusilmoituksen. Peruutusaika voi siis maksimissaan olla 28 vrk, jos sopimusehdoissa ei ole mainittu tätä pidempää aikaa.
• Muista, että joudut yleensä palauttamaan tuotteen omalla kustannuksellasi.

Jos sait laskun, jonka summa ei vastaa sovittua

• Reklamoi myyjälle ja laskuttajalla välittömästi kirjallisesti, sähköpostista sinulle jää todiste reklamaatiostasi, kiistä viestissä maksuvelvollisuutesi.
• Maksa riidaton osa, esimerkiksi toimituskulut, jos päätät pitää näytepaketin.

Jos asia ei ratkea yrityksen kanssa tai reklamaation jälkeen ja tarvitset neuvoja

• Ole yhteydessä Euroopan kuluttajakeskukseen, jos yritys toimii toisessa EU-maassa, Norjassa tai Islannissa.
• Suomalaisten yritysten kohdalla voit kääntyä kuluttajaneuvonnan puoleen.

Lisätietoja:
Näin tunnistat tilausansan: tyypillisiä esimerkkejä

Kuluttajatarinoita tilausansoista