Digitaaliset pelit ovat nykyään maailman suurin viihdeteollisuuden ala, joka ylittää jo musiikki- ja elokuvateollisuuden liikevaihdossa. Digipelaamisen suosion takana on monimuotoinen pelaajakunta, joka koostuu kaikista ikäryhmistä ja sukupuolista. Mobiilipelejä voi usein ladata ilmaiseksi, mutta monet pelit tarjoavat mahdollisuuksia pelin sisäisiin ostoihin. Yllätys voikin olla suuri, kun ilmaiseksi mielletystä pelistä koituu ylimääräisiä maksuja joko maksukortin tai puhelinliittymän kautta. Tässä uutiskirjejutussa kerromme, mitä kuluttaja voi tehdä, jos peli ei toimi tai peliveloitukset ovat epäselviä. Luomme myös katsauksen siihen, miten pelien maksulliset ominaisuudet voivat muuttaa pelaamisen luonnetta ja rahankäyttöä. Varsinaisia rahapelejä, kuten verkossa pelattavia vedonlyönti- tai kasinopelejä, emme käsittele tässä artikkelissa.
Tampereen yliopiston vuonna 2022 julkaiseman Pelaajabarometrin mukaan digitaalisia pelejä pelaavien keski-ikä oli 39,9 vuotta. Tutkimukseen osallistuneista reilut 58 prosenttia oli pelannut mobiililaitteilla ainakin kerran. Koska digitaaliset laitteet tulevat käyttöön yhä nuorempana, myös lapset ovat merkittävä osa pelaajakuntaa. Lapset ovat erityisasemassa kuluttajansuojan näkökulmasta, ja heidät huomioidaan erikseen kansallisessa lainsäädännössä. Alaikäiset voivat tehdä ilman huoltajan suostumusta vain heille tavanomaisia ja vähämerkityksellisiä ostoksia. Tämä koskee myös verkossa, kuten kännykällä tai pelikonsolilla, tehtäviä ostoksia. Lasten tekemistä pelin sisäisistä ostoista löytyy Suomessa myös kuluttajariitalautakunnan ratkaisukäytäntöä.
Mobiilipelaamiseen liittyvät valitukset näkyvät toisinaan myös Euroopan kuluttajakeskuksen yhteydenotoissa. Yksi yleisimmistä kiistanaiheista kuluttajien yhteydenotoissa liittyy mobiilipelien maksuihin. Vaikka pelin voisikin ladata ilmaiseksi mobiililaitteelle, sen maksullisuus voi ilmetä vasta myöhemmin. Monet pelit tarjoavat maksullisia lisäosia, kuten virtuaalivaluuttaa, uusia hahmoja tai lisäelämiä.
Kuluttajansuojalain mukaan maksullisten ominaisuuksien hinnat on ilmoitettava selkeästi ennen ostotapahtumaa. Kuluttajalla ei ole velvollisuutta maksaa maksuja, joista ei ole kerrottu etukäteen. Jos peli vaatii tilauksen, sen hinta ja kesto on esitettävä selkeästi, ja kuluttajalle on kerrottava, miten tilaus uusitaan ja miten sen voi peruuttaa.
Pelaajan valinnanvapaus ja kulutuksen hallinta
Mobiilipelien pelaajat kohtaavat usein valinnan: he joko uhraavat aikaa pelissä etenemiseen tai maksavat helpommasta ja nopeammasta etenemisestä. Tällainen asetelma voi heikentää pelaajan valinnanvapautta ja vääristää pelistä koituvien menojen hahmottamista.
Vaikka mobiililaitteet mahdollistavat helpon pelaamisen ja ostamisen, ovat ne myös keino rajoittaa ylimääräistä kulutusta. Pelaamiselle ja maksamiselle on mahdollista asettaa rajoituksia, ja puhelinoperaattorit tarjoavat erilaisia tapoja mobiilimaksujen estämiseen ja laskutuksen hallintaan. Näin kuluttajat voivat paremmin hallita rahankäyttöään ja välttää ei-toivottuja veloituksia peleissä.
Mitä tehdä, jos peli ei toimi tai peliveloitukset ovat epäselviä
EU pyrkii parantamaan kuluttajansuojaa myös digitaalisessa ympäristössä. Kuluttajilla on digitaalista sisältöä ja digitaalisia palveluja koskevan direktiivin (2019/770) mukaan oikeus vaatia virheen korjaamista, hinnanalennusta tai sopimuksen purkamista ja vahingonkorvausta, jos toimitettu digitaalinen sisältö on virheellinen. Tämä koskee myös tilanteita, joissa digitaalinen sisältö ei ole sopimuksen tai kuvauksen mukainen.
- Jos olet ladannut mobiililaitteellesi sovelluskaupasta pelin, jonka peliveloituksista on epäselvyyksiä, peli ei toimi tai sisältö ei vastaa sovittua, voit reklamoida näistä sopimusehtojen mukaisesti pelikauppaa, esimerkiksi Apple Storea tai Google Playta. Voit myös vaatia korjausta suoraan pelin alkuperäiseltä kehittäjältä.
- Jos mobiilipeliostot veloitetaan puhelinliittymän laskulla, sinulla on oikeus reklamoida suoraan yhteisvastuulliselle operaattorille, jos ostoksessa on virhe. Jos laskussa on virhe, etkä tunnista liittymälaskulla näkyviä peliveloituksia, voit reklamoida operaattorillesi. Operaattorin on eriteltävä liittymälaskulla veloitetut lisämaksulliset palvelut sekä todistettava tilaus oikeaksi esimerkiksi lokitietojen avulla. Operaattorin on kyettävä osoittamaan milloin ja miten tilaus on tehty ja minkä pelitapahtumien käyttämisestä maksu muodostuu. Operaattori ei voi kieltäytyä selvittämästä asiaa ja todeta toimivansa vain välikätenä.
- Jos maksut välittyvät mobiililaitteeseen liitetylle luottokortille, voit tuolloin kohdistaa reklamaation myös tässä tilanteessa yhteisvastuulliselle luottokortin myöntäjälle.
- Muista, että voit saada hyvityksen samasta asiasta vain yhden kerran.
- Jos reklamaatio ei tuota tulosta tai tarvitset lisätietoja oikeuksistasi, voit olla yhteydessä maiden rajat ylittävissä tilanteissa Euroopan kuluttajakeskukseen. Kotimaisten yritysten osalta saat neuvoja KKV:n kuluttajaneuvonnasta.
Harmitonta pelaamista vai uhkapelimäisiä piirteitä?
Mobiilipelien uhkapelimäiset piirteet, kuten ”loot boxit” eli yllätyslaatikot ja mikromaksut, ovat herättäneet huolta EU:ssa. Yllätyslaatikoista pelaajat voivat saada satunnaisia esineitä tai etuja. Koska laatikon sisältö on arvaamaton, ne muistuttavat uhkapelaamista. Esimerkiksi THL on tuonut esiin loot boxien sijoittumisen rahapelaamisen ja digipelaamisen välimaastoon.
Mikromaksut ovat puolestaan pieniä maksuja, joita pelaajat voivat suorittaa saadakseen pelin sisäisiä etuja. Mikromaksuilla voi ostaa esimerkiksi uusia hahmoja, esineitä tai pelin sisäistä valuuttaa. Mikromaksut voivat pienuudestaan huolimatta johtaa siihen, että pelaajat kuluttavat huomaamattaan tarkoittamaansa suurempia summia peliin.
EU-maissa loot boxien sääntely vaihtelee, ja esimerkiksi Belgia ja Alankomaat ovat rajoittaneet niiden käyttöä. Uhkapeliä muistuttavia piirteitä on pyritty suitsimaan muun muassa sillä, että EU on vaatinut pelinkehittäjiä ilmoittamaan yllätyslaatikoiden sisältöjen todennäköisyydet pelaajille. EU on myös kehottanut jäsenmaitaan tarkistamaan, rikkovatko yllätyslaatikot heidän omia lakejaan.
Lue lisää:
- Lasten mobiilipeliostot (Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivut) Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki
- Operaattorin vastuu liittymälaskun veloituksista. (Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivut) Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki
- Five ways the European Parliament wants to protect online gamers. 17.1.2023 (Euroopan parlamentin verkkosivut) Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki