Miten käyttäjiä ohjaillaan verkkopalveluissa?

Verkkokauppoja tai erilaisia verkkopalveluja suunniteltaessa käyttäjälähtöisyys on yleisesti ottaen hyvä ja tavoiteltava asia. Käyttäjää voidaan kuitenkin pyrkiä toisinaan ohjailemaan myös hieman kyseenalaisin tavoin, esimerkiksi suunnittelemalla verkkopalvelun käyttöliittymä siten, että se johdattaa käyttäjän tekemään hankintoja, joita ei ollut alun perin tarkoitus tehdä, tai antamaan itsestään aiottua enemmän tietoja. Tällaista kuluttajaa manipuloivaa tai tarkoitushakuisesti ohjaavaa käyttöliittymäsuunnittelua kuvataan dark patterns -nimellä.

Verkkopalvelujen suunnittelussa hyödynnetään usein kuluttajille tyypillisiä ajatusvinoumia ja tuuppausta (nudging) kohti toivottua toimintaa, hyvässä tai pahassa.

Dark patternsien kohdalla houkuttimena on usein jokin välitön kuluttajan saama etu, esimerkiksi alennus tai maksuton palvelu. Toisaalta niissä saatetaan pyrkiä hyödyntämään helppous-vaikeus akselia eli lasketaan sen varaan, että päästyään pitkälle ostoprosessissa, kuluttaja ei lähde enää peruuttamaan loppumetreillä, vaikka esimerkiksi yllättäviä lisäkuluja vielä lopussa ilmaantuisi. Tai että kun halpa tai maksuton kokeilutilaus on helppo tehdä, siitä ei välttämättä lopulta poistukaan, vaikka se muuttuu maksulliseksi, jos irtisanominen on tehty hankalaksi ja aikavieväksi.

Alla on muutamia esimerkkejä dark patternsien käytöstä:

Ostoskorin yllätystuotteet. Verkko-ostoksia tehdessäsi ostoskoriisi päätyy jotain muutakin kuin mitä itse olet sinne valinnut. Usein tämä ekstratuote on päätynyt koriin ennalta ruksatun valinnan kautta (ns. opt-out), joka kuluttajan pitäisi huomata ruksia pois, jotta tuote ei ilmestyisi koriin.

Yllättävät lisäkulut. Vasta ostoprosessin ihan viimeisessä vaiheessa eteen tulevat kulut, kuten toimituskulut tai verot.

Hintavertailun vaikeutus. Tuotteen hinta voi olla peitetty tai kerrottu vain osin, jolloin sitä on vaikea verrata muihin.

Tilausansat. Kun ilmainen tai halpa tilauksen kokeilujakso muuttuukin vaivihkaa maksulliseksi tilaukseksi ja maksukortiltasi alkaa mennä toistuvia veloituksia. Tähän yhdistyy usein palvelun irtisanomisen hankaluus.

Irtisanomisen vaikeus. Joidenkin verkkopalvelujen käyttäjäksi liittyminen on helppoa, mutta kun haluat irtisanoa palvelun, se on tehty suhteettoman hankalaksi.

Yksityistiedon tai henkilötietojen jakaminen. Päädyt jakamaan itsestäsi enemmän tietoa kuin sinulla oli tarkoitus tai tajusitkaan. Sinulta saatetaan pyytää esimerkiksi tiettyjä henkilötietoja alennuksen saamisen vastineeksi.

Naamioidut mainokset. Mainokset on upotettu palveluun tai sen navigaation siten, että klikkaat niitä vahingossa.

Syyllistäminen. Palvelussa tehtävät valinnat on sanoitettu niin, että koet syyllisyyttä tai häpeää, jos et valitse tietyllä tavalla.

Huomio toisaalle. Ostajan huomion keskitetään tarkoituksellisesti yhteen asiaan, jotta toisen, tärkeämmän asian huomiointi on vähäistä tai jää väliin.

Roskapostipommitus. Verkkopalvelu pyytää sähköpostiosoitteesi tai sosiaalisen median käyttöoikeuksia väittämällä, että sitä käytetään toivottuun lopputulokseen (esimerkiksi seuran tai uusien kontaktien löytämiseen), mutta kaikki kontaktisi saavatkin roskapostiviestin, jossa sinä näyt lähettäjänä.

Norjan kuluttajaviranomainen on tuottanut laajan tietopaketin dark patterns -aiheesta. Sitä ja alla mainittuja muita tietosisältöjä on hyödynnetty myös tämän artikkelin lähteinä.


Lue lisää dark patternseista englanniksi:

Tämä artikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 2/2021.