Matkapaketin ostaminen korona-aikana

Vapaa-ajan matkustaminen oli kesäkuukausina taas hieman yleisempää koronarajoitusten hetkellisesti lievennyttyä ja kesälomalla saatettiin käydä esimerkiksi Baltian maissa. Koronatilanne on kuitenkin jälleen muuttunut huomattavasti ja tarpeetonta matkustamista suositellaan välttämään lukuisiin eri maihin, mikä matkaa suunnittelevan on hyvä ottaa huomioon. Euroopan kuluttajakeskus listaa vinkkejä matkapaketin ostamiseen korona-aikana.

Kun kuluttaja varaa samaa matkaa varten vähintään kaksi erityyppistä matkapalvelua, esimerkiksi hotellin ja lennot, ja maksaa ne yhdessä, syntyy matkapaketti. Matkanjärjestäjä on vastuussa koko matkapaketista, esimerkiksi matkaan kuuluvista palveluista kuten kuljetuksista ja majoituksesta. Kun ostat matkapaketin, sinulla on yleensä turvatumpi asema kuin esimerkiksi pelkän lentolipun varanneella matkustajalla. Laajemmat oikeudet koskevat esimerkiksi matkan siirtämistä toiselle henkilölle. Lisäksi matkanjärjestäjän täytyy tarjota tarvittaessa apua ja asettaa vakuus maksukyvyttömyyden varalle.

Usein suomalaiskuluttajat ostavat pakettimatkansa kotimaiselta matkanjärjestäjältä tai sellaiselta yritykseltä, jolla on suomenkielinen asiakaspalvelu ja toimipiste Suomessa. Euroopan kuluttajakeskus neuvoo ja auttaa, jos sinulla on kysymyksiä toisesta EU-maasta ostetusta matkapaketista.

Kokosimme alle huomioitamme.

Jos ostat matkapaketin toisesta EU-maasta

  • Sinulla on kyseisen maan kansallisen lainsäädännön suomat oikeudet, jotka ovat normaalisti direktiivin EU 2015/2302 mukaiset.
  • Huomaathan, että koronavirustilanteessa jotkin EU-maat ovat säätäneet matkapaketteihin liittyviä poikkeuslakeja, eikä kuluttajan oikeuksien tulkinta matkan peruutuksen hyvitystilanteessa ole tällä hetkellä kovin yksiselitteistä.
  • Tutustu aina ennen ostamista tarkoin kyseisen matkanjärjestäjän tai matkatoimiston sopimusehtoihin ja etenkin matkan peruuttamista tai siirtämistä koskeviin ehtoihin. Koronatilanteen vuoksi moni matkanjärjestäjä on muuttanut ehtojaan ja esimerkiksi matka-ajankohtaa voi olla mahdollista siirtää kerran kuluitta. Tämä selviää ehdot lukemalla.
  • Varmista, että matkanjärjestäjä on asettanut vakuuden maksukyvyttömyyden varalle kotimaahansa.
  • Matkustajalla on oikeus purkaa matkapakettisopimus milloin tahansa ennen matkan alkamista. Tämä tapahtuu normaalitilanteessa sopimusehtojen mukaan ja peruutuksesta voi joutua maksamaan ehdoissa määritellyn peruutuskulun. Jos peruutus tapahtuu lähellä matkustuspäivää, on peruutuskulu yleensä suuri, jopa sama kuin matkan hinta.
  • Seuraa viranomaistiedotusta matkustusrajoituksista, esimerkiksi Ulkoministeriön sivuja. Kannattaa seurata mahdollisuuksien mukaan myös kohdemaan viranomaisten tiedotusta. Seuraa tarkoin myös matkanjärjestäjän asiakasviestintää. Näistä ei kuitenkaan voi tehdä suoraa päätelmää matkan peruuttamisoikeuden suhteen. Suomen viranomaisten matkustusohjeet ovat olleet luonteeltaan suosituksia.
  • Varaudu muutoksiin matkajärjestelyissä.
  • Matkanjärjestäjä peruu puoleltaan matkan, jos sitä ei voida turvallisesti järjestään. Jos matkaan on vielä pitkä aika, voi olla järkevää seurata rauhassa tilanteen kehittymistä, eikä kiirehtiä peruutuksen kanssa.
  • Muista hankkia kattava matkavakuutus ja varaudu matkan aikana yllättäviin kuluihin ja muutoksiin.
  • Kannattaa huomata, etteivät esimerkiksi karanteenitilanteet usein ole vakuutusehtojen mukaisia korvattavia tilanteita.
  • Mieti, miten järjestät asian taloudellisesti, jos joutuisit jäädä lomakohteeseen muutamaksi ylimääräiseksi viikoksi viranomaisen määräämään karanteeniin. Saatat joutua olemaan omaehtoisessa tai viranomaisen määräämässä karanteenissa myös kotimaahan paluusi jälkeen.

Jos sinulla on ongelmia matkapakettiin liittyen esimerkiksi sen peruutustilanteessa, eikä asia ratkea yrityksen kanssa, voit pyytää neuvoja meiltä silloin, kun yritys sijaitsee toisessa EU-maassa, Norjassa, Islannissa tai Isossa-Britanniassa.

Kotimaisten yritysten ja Suomesta ostettujen matkapakettien kohdalla saat apua Kilpailu ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonnasta. Voit tutustua myös kuluttajaneuvonnan usein kysyttyihin matkailua koskeviin kysymyksiin koronavirus-aikana.

Tämä artikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 3/2020.