Lomamatkalla voi tuntua, että matka on täysin pilalla, jos majoitus tai hotellihuone ei vastaa odotettua tai sovittua. Huone voi näyttää erilaiselta kuin miltä se varaussivustolla näytti, sieltä voi puuttua jotain sovittua tai voi olla, että juuri se huone, jonka tilasit, ei olekaan saapuessasi saatavilla. Hintakin voi muuttua ja jos oikein huonosti käy, koko majoitusta ei ehkä ole ollenkaan olemassa. Kuinka toimit ongelmatilanteissa ja mitä kannattaa huomioida varaushetkellä?
Kun varaat omatoimisesti Euroopan lomamatkasi majoitusta verkossa, velvollisuutesi ja oikeutesi selviävät yleensä tehdystä sopimuksesta tai varausvahvistuksesta.
• Jos varaat hotellimajoitusta verkossa, kannattaa ensiksi varmistaa, että olet tekemässä sopimusta luotettavan tahon kanssa. Löydätkö yrityksen nimen, katuosoitteen, kotipaikan, puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen? Löydätkö verkosta muiden kuluttajien kokemuksia hotellista?
• Miten maksu tapahtuu, mitä kuuluu hintaan, keneen olla yhteydessä, jos tulee ongelmia?
• Suosittelemme luottokortin käyttöä maksamisessa koska silloin voit vaatia ongelmatilanteissa maksunpalautusta myös luotonantajalta.
• Etukäteismaksua emme voi suositella, koska siinä on aina oma riskinsä. Emme myöskään suosittele maksua pankkisiirrolla tai anonyymin palvelun kautta.
• Majoituksissa ei ole lakiin perustuvaa peruutusoikeutta. Tutustu siksi tarkoin peruuttamista koskeviin sopimusehtoihin. Ehdoista selviää, millä ehdoilla voit varauksen perua tai onko se ylipäänsä kuluitta mahdollista. Kannattaa harkita myös erillistä peruutusturvavakuutusta, esimerkiksi jos sattuisi äkillinen sairaustapaus ennen matkaa.
• Majoituksesi voi myös olla osa matkapakettia (ostat esimerkiksi lennot ja majoituksen yhdellä kertaa matkatoimistolta). Myös matkapaketin kohdalla kannattaa lukea sopimusehdot huolella ennen ostamista ja selvittää, mitä niissä todetaan matkan peruutuskäytännöistä ja -kuluista.
• Kun saavut hotellille ja huoneesi ei vastaa sovittua tai sieltä puuttuu jotain sellaista, jonka olit etukäteen tilannut tai joka oli luvattu (esimerkiksi lisävuode, parveke, kylpyamme tai ilmastointi), ole heti yhteydessä hotellin vastaanottoon tai siihen tahoon, jolta tilasit majoituksen, jos vastaanottoa ei ole. Jos asia ei korjaannu heti, tee kirjallinen valitus jo paikan päällä ja pyydä tai tallenna itsellesi kopio valituksesta. Tästä on hyötyä myös siinä tapauksessa, jos jälkeenpäin tarvitset asiassa sovitteluapua Euroopan kuluttajakeskuksesta.
• Jos huomaat matkapakettiin kuuluvassa majoituksessa tai hotellissa matkan aikana puutteita tai virheitä, kerro niistä viivytyksettä matkaoppaalle tai matkanjärjestäjälle. Ilmoitus on hyvä tehdä kirjallisesti, jos asia ei korjaannu heti. Puutteista tai epäkohdista on myös hyvä ottaa valokuvia.
• Hyvä vinkki on tarkistaa huone/majoitus ennen kuin purat matkatavarat. Jos olet tilannut majoituksen, jossa on keittiö, kannattaa myös keittiön astiat ja koneet tarkistaa, ja ilmoittaa heti toimimattomuudesta tai rikkinäisistä astioista majoituksesta vastaavalle taholle, matkanjärjestäjälle tai oppaalle.
Vinkit hintavertailuun
Muutakin kuin hotellimajoitusta tarjoavat ja vertailevat verkkopalvelut ja portaalit ovat useimmiten vain välittäjiä ja majoitus- tai vuokrasopimus tehdään majoituspaikan (hotelli tai asunnonomistaja) ja varaajan välillä. Näin ollen kannattaa kiinnittää huomiota vuokra- ja peruutusehtoihin, jotka voivat vaihdella paljonkin vuokranantajasta riippuen.
Erilaisten markkinapaikkojen käyttäminen voi kuitenkin myös antaa varaajalle lisäturvaa. Loma-asunnon vuokrasumma saattaa siirtyä vuokranantajalle vasta, kun asuntoon on kirjauduttu sisään. Sivustoilla voi myös olla hyvityskäytäntöjä, jos asunnosta löytyy puutteita tai jos esimerkiksi joudut perua majoituksen. Näihin käytäntöihin, sääntöihin ja ehtoihin kannattaa tutustua tarkkaan etukäteen, jotta osaat toimia oikealla tavalla mahdollisissa ongelmatilanteissa.
Kun vertailet hintoja, kiinnitä huomiota ainakin näihin seikkoihin:
• Kuinka kattava vertailusivusto on? Onko sivustolla kerrottu, millä perusteella vertailuun pääsee mukaan?
• Maksullisuuden seurauksena kaikki hotellit eivät ole vertailusivustoilla mukana.
• Älä luota kauniisiin kuviin ja selityksiin. Lue aikaisempien majoitusta käyttäneiden arvosteluja netissä, ei vain markkinapaikan omalla sivulla. Voit myös tarkistaa paikan ja tutkia aluetta esimerkiksi verkon karttapalvelusta.
• Hotelliluokituksissa on eroja. Eri maissa luokitellaan hotelleita erilaisten vaatimusten perusteella. Ei kannata siis katsoa pelkästään annettuja tähtiä.
• Muista, että aidotkin kuluttaja-arviot perustuvat aina kuluttajien omiin kokemuksiin. Se mikä on miellyttänyt yhtä, ei sovi toiselle.
• Hintatietoja on hyvä etsiä useammalta kuin yhdeltä varaussivustolta, sillä kaikki yritykset eivät välttämättä ole mukana kaikilla sivustoilla.
• Huoneiden hinnat muuttuvat yleensä jatkuvasti kysynnän mukaan.
• Ole huolellinen varausvaiheessa ja tarkista myös, liittyykö varaukseen lisämaksuja, jotka nostavat majoituksen kokonaishintaa. Muista tutustua myös peruutusehtoihin.
Majoituksen hankkiminen yksityishenkilöltä
Jos päädyt varaamaan Euroopan loman ajaksi majoituksen yksityiseltä henkilöltä, on syytä muistaa, että silloin ei sovelleta kuluttajansuojasäännöksiä eikä Euroopan kuluttajakeskus voi auttaa asian ratkomisessa. Yksityishenkilön kanssakin on hyvä tehdä kirjallinen sopimus. Näitä tietoja on hyvä olla kirjattu sopimukseen:
• erittely majoituksesta, onko se asunto vai talo ja missä se sijaitsee
• vuokranantajan nimi, osoite ja muita yhteydenottokanavia
• päivämäärä sekä kellonaika, jolloin vuoka-aika alkaa ja loppuu
• erityisiä toivomuksia, joista on sovittu
• kokonaishinta sekä maksuun liittyvät ehdot
• yksityiskohtainen erittely palveluista ja kaikesta, mitä sisältyy vuokraan (esim. uima-allas, ruohonleikkuu, lämpö, vesikustannukset, liinavaatteet yms.)
• mahdollisuus perua varaus ja peruutusehdot
Harkitse tarkkaan lomaosakkeita
Lomamatkalla etenkin Espanjassa saattaa tulla eteen tarjous tutustua lomaosakekohteisiin tai tehdä erilaisia pitkäkestoisia lomamajoitussopimuksia, joissa matkustetaan ja majoitutaan esimerkiksi kerran vuodessa tiettyyn kohteeseen.
Suosittelemme, että harkitset tarkkaan, ennen kuin sitoudut ostamaan lomaosakkeen. Tutustu verkkosivuiltamme löytyvään lomatuotteen ostajan muistilistaan.
Euroopan kuluttajakeskus saa vuosittain yhteydenottoja suomalaiskuluttajilta, jotka ja kertovat erilaisista lomaosakkeita ja muita lomatuotteita koskevista ongelmista. Tyypillisesti valitukset koskevat joko sitä, että myyjän puheista huolimatta sopimuksella ei olekaan luvattua peruutusoikeutta tai kuluttajan varatessa majoitusta ei vapaita paikkoja olekaan haluttuina ajankohtina tai myyjä ei enää vastaa yhteydenottoihin.
Lue lisää:
Majoituspalvelut
Lomatuotteen ostajan muistilista
Verkko-ostamisen muistilista
KKV: Hinnan pilkkominen verkkokaupassa
KKV: Vertailusivustot
KKV:n selvitys: Hotellien varaussivustot hyödyttävät kuluttajia ja hotelleja – Vastuut ongelmatilanteissa epä-selviä