Lomalle suksien kanssa – mitä tulee huomioida?

Talvilomakausi on käynnissä, ja moni ottaa suunnakseen laskettelurinteet ja hiihtoladut – joko kotimaassa tai ulkomailla. Jos aiot matkustaa suksien kanssa lentäen, on matkavalmisteluissa otettava huomioon suksien kuljetusvaatimukset ja jo ennalta on hyvä tutustua kyseisen lentoyhtiön käytäntöihin. Tässä ohjeistuksessa käydään läpi tärkeitä vinkkejä huomioitavaksi niin ennen matkaa kuin erilaisissa ongelmatilanteissa, jotta talviloma sujuisi mahdollisimman mutkattomasti.

Vinkkejä ennen matkaa:

  • Tutustu jo lippuja varatessasi lentoyhtiöiden käytäntöihin. Lentoyhtiöiden hinnat, kuljetusehdot ja rekisteröintikäytännöt vaihtelevat urheiluvälineiden, kuten suksien ja lumilautojen, kuljettamisen osalta. Sukset saatetaan esimerkiksi laskea yhdeksi matkatavaraksi, jolloin niistä pitää maksaa lisämaksu, jos lippusi hintaan kuuluu vain yksi ruumaan menevä matkatavara ja sinulla on jo menossa ruumaan matkalaukku. Lisämaksu voi olla edullisempi etukäteen ostettaessa kuin kentältä ostettaessa.
  • Varmista hyvissä ajoin, että suksesi mahtuvat mukaan. Lentokoneissa on kiintiö suksille, mutta erityisesti kotimaanlennoilla käytettävien pienempien konetyyppien ruumassa ei aina välttämättä ole tilaa erikoismatkatavaroille tai tila on hyvin rajallinen.
  • Kiinnitä erityistä huomiota pakkaamiseen. Sukset tai lumilauta tulee pakata niille tarkoitettuun kuljetuspussiin. Varmista, että vanhoja lipukkeita ei roiku missään ja sido hihnat ja muut nauhat yhteen. Huomioi, että lentokoneessa ei saa kuljettaa suksivoiteiden poistoaineita, fluoripitoisia suksivoiteita, lämmittimiä tai lukkosulia.
  • Pakkaa käsimatkatavaroihin myös tulostetut matkadokumentit. Näin varmistat, että voit matkustaa sujuvammin, vaikka verkkoyhteys puuttuisi, puhelimesi ei toimisi tai se katoaisi.
  • Varaa riittävästi aikaa kentälle saapumiseen, lähtöselvitykseen ja turvatarkastukseen, sillä hiihtolomat voivat aiheuttaa ruuhkia kentällä.
  • Tarkista lentosi lähtöaika, sillä aikatauluihin voi tulla viime hetken muutoksia. Lentoyhtiöt ilmoittavat muutoksista yleensä tekstiviestillä tai sähköpostitse, joten varmista, että olet ilmoittanut oikeat yhteystietosi lentoja ostaessasi. Voit myös tarkistaa mahdolliset muutokset lentoyhtiön kotisivuilta. Tarkista myös lentokentän infotaulut, kun olet saapunut kentälle. Joustava mieli auttaa matkalle lähtiessä, muutokset kun ovat aina mahdollisia. Esimerkiksi lentoliikenteeseen vaikuttaneita lakkoja on ollut alkuvuodesta niin Suomessa kuin esimerkiksi Saksassa.
  • Onhan matkavakuutuksesi voimassa ja ajantasainen? Sen tärkein tavoite on tarjota suojaa sairauksien tai tapaturmien varalta. Vertaile vakuutusten ehtoja. Huomioi hinnan lisäksi vakuutuksen sisältö, kesto ja mahdolliset rajoitukset. Esimerkiksi helikopterikuljetus, joka voi olla välttämätön korkealla vuoristossa loukkaantumistilanteessa, voi kuulua toisiin vakuutuksiin ja toisiin ei. Tietyt harrastukset voivat vaatia lisävakuutuksen matkavakuutuksen lisäksi. Suksia ja lumilautoja taas voi suojata matkatavaravakuutuksella.

Vinkkejä ongelmatilanteisiin:

  • Jos lentosi viivästyy tai peruuntuu, lennosta vastuussa olevan lentoyhtiön pitää huolehtia matkustajista ja kertoa oikeuksistasi. Peruutustilanteessa sinulla on oikeus valita uudelleenreititys tai lipun hinnan palautus. Voit mahdollisesti olla oikeutettu myös korvaukseen. Tee tarvittaessa kirjallinen valitus lennon operoivalle lentoyhtiölle mahdollisimman pian.
  • Löydät Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilta tietoa esimerkiksi siitä, millä tavalla lentoyhtiön tulee tarjota sinulle huolenpitoa uutta lentoa odotellessasi.
  • Jos matkatavarasi eivät saavu perille samalla lennolla tai ne ovat vahingoittuneet, on tästä tehtävä ilmoitus (niin sanottu PIR eli property irregularity report) heti lentokentän saapumisaulassa. Lisäksi vahingosta täytyy tehdä kirjallinen korvausvaatimus lentoyhtiölle. Tarkista valitusten tekemistä koskevat määräajat verkkosivuiltamme. On hyvä muistaa, että jos viivästys tapahtuu menolennolla, voi lentoyhtiöltä vaatia korvausta välttämättömistä hankinnoista, esimerkiksi hygieniatuotteista.
  • Jos majoitus ei vastaa sovittua, reklamoi siitä heti paikan päällä ja tarvittaessa myös kirjallisesti. Ota myös valokuvia puutteista. Jos teet vasta matkan jälkeen valituksen sellaisesta puutteesta, joka olisi voitu korjata matkan aikana, ei oikeutta hyvitykseen pääsääntöisesti ole.
  • Jos asiasi ei ratkea toiseen EU-maahan, Norjaan, Islantiin tai Isoon-Britanniaan sijoittuneen lentoyhtiön, majoituspalvelun tarjoajan tai muun yrityksen kanssa, voit kääntyä Euroopan kuluttajakeskuksen puoleen.
  • Kotimaisten yritysten ollessa kyseessä saat apua ja neuvoja KKV:n kuluttajaneuvonnasta.

Tämä artikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 1/2024.