Koronavuosien tauon jälkeen monet lähtivät tänä kesänä autolla Eurooppaan tai vuokrasivat auton lomakohteessa. Tämän myötä muutamat tutut aiheet ja kysymykset ovat palanneet myös Euroopan kuluttajakeskuksen työlistalle. Saamme kuluttajilta usein kyselyjä muualta Euroopasta saaduista liikennesakoista ja siitä, tuleeko ne maksaa. Euroopan kuluttajakeskus ei voi puuttua viranomaisen antamiin sakkoihin, mutta väärin perustein annetusta sakosta kannattaa reklamoida sen määränneelle taholle.
Tyypillisesti sakko on tullut automaattikameroiden valvonnan seurauksena. Sakot tulevat toisinaan viiveellä, ja meille tulevissa yhteydenotoissa voi olla kyse jo jokin aika sitten, joskus jopa vuosi tai pari aiemmin tulleesta sakosta.
Perusohjeemme on, että mikäli saat ulkomailta sakot, tulisi niihin suhtautua yhtä vakavasti kuin kotimaan sakkoihin. Ulkomailla autoiltaessa täytyy noudattaa kyseisen maan liikennesääntöjä ja lainsäädäntöä, joka voi poiketa omastamme.
Sakot pysyvät useimmiten voimassa, vaikka niiden osalta jättäisi toimimatta. Sakkojen vanhentumisaika on usein useita vuosia. Erityisen harmilliseksi tilanne muuttuu silloin, jos alkujaan suhteellisen pieni sakko muuttuu maksuviiveen myötä huomattavan suureksi. Sakon korotusperusteet ovat pääsääntöisesti kyseisen maan lainsäädännön mukaisia ja euromääräisesti usein yllättävän ankaria. Sakot kannattaakin useimmiten maksaa viipymättä.
Jos jätät saamasi rikemaksun maksamatta, sakonantaja saattaa lähettää maksamattoman sakon Suomeen perittäväksi perintätoimiston avulla. EU-sakkojen täytäntöönpanosta voit lukea lisää Oikeusrekisterikeskuksen sivuilta.
Tutustu kohdemaan liikennesääntöihin
Usein meiltä kysytään myös, voiko matkailija vedota siihen, ettei ole tiennyt kohdemaan liikennesääntöjä tai ei esimerkiksi ole tunnistanut ajokieltoalueen paikallista liikennemerkkiä. Tähän ei voi vedota, vaan toisen maan liikennesääntöihin on syytä tutustua huolellisesti ennen reissuun lähtöä.
Esimerkiksi Keski-Euroopassa monessa maassa joutuu maksamaan tietulleja. Kaikissa maissa sitä ei makseta ennen tien alkua, vaan asiasta huomautetaan tien sivussa kyltillä, ja verkosta tulee ostaa oikeus tien käyttöön. Joissain maissa autoon kiinnitetään puolestaan tarra ostetusta tienkäyttöoikeudesta. Tutustuthan siis kyseisen maan käytäntöihin säästyäksesi mahdollisilta ikäviltä yllätyksiltä jälkikäteen.
Eri maissa voi olla myös meille vieraita liikennesääntöjä. Esimerkiksi Saksassa Autobahnilla polttoaineen loppuminen kesken ajon on laitonta. Tämä sääntö on voimassa luonnollisesti turvallisuuden vuoksi, koska nopeudet Autobahnilla ovat kovia. Espanjassa puolestaan voit saada sakot varvastossuilla ajamisesta, jos sen katsotaan vaikuttavan ajoon.
Tarvittaessa yhteys sakon määränneeseen tahoon
Ulkomailla autoillessa on hyvä varautua siihen, että tekevälle voi sattua siitäkin huolimatta, että on pyrkinyt tutustumaan huolellisesti kohdemaan liikennesääntöihin ja on taitava kuski kotimaassa. Tahattomia tilanteita voi siis tapahtua, mutta sakko niiden taustalla on yleensä perusteltu. Euroopan kuluttajakeskus ei voi puuttua toisen maan viranomaisen antamaan sakkoon. Jos koet, että sakko on väärin perustein annettu, tee valitus sakosta viipymättä sakon antajalle.
Lue lisää:
Tämä artikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 3/2022.