Suomalaiskuluttaja matkusti norjalaisella lentoyhtiöllä Espanjan Alicantesta Helsinkiin. Saavuttuaan perille ja saatuaan matkalaukkunsa, hän huomasi sen rikkoutuneen. Kuluttaja muisti, että tällaisessa tilanteessa täytyy heti tehdä vahinkoilmoitus lentoyhtiölle saapumisaulassa.
Hän täytti PIR-lomakkeen (Property Irregularity Report) ja lähetti lisäksi kirjallisen ilmoituksen lentoyhtiölle seitsemän päivän kuluessa tapahtuneesta. Kuluttajan pyytämä korvaussumma oli 150 euroa, joka oli vastaavanlaisen, uuden matkalaukun hinta.
Lentoyhtiö kyllä ilmoitti saaneensa valituksen, mutta asia ei edennyt. Kuluttaja otti yhteyttä Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipisteeseen, joka yhdessä norjalaisten kollegoiden kanssa ryhtyi selvittämään tapausta tarkemmin.
Lopulta lentoyhtiö korvasi kuluttajalle 105 euroa. Kuluttaja ei voinut saada vaatimaansa 150 euroa, sillä vahingoittunut matkalaukku ei ollut uusi, vaan puolitoista vuotta vanha.
Lue lisää verkkosivuiltamme: