Kuukauden tapaus

Euroopan kuluttajakeskus Suomessa on saanut loka-marraskuussa 2013 noin 30 valitusta tanskalaisesta Avenue trading ApS -yrityksestä, joka myy verkossa Snorestopper-tuotenimellä ”todistettua apua kuorsaukseen”. Tuotteen hinta on 79 euroa.

Snorestopper-tuotteelle luvataan verkkosivuilla 100 % tyytyväisyystakuu ja 30 päivän palautusoikeus. Kyseessä on tanskalainen myyjä, mutta tuotteiden palautus tapahtuu Ruotsiin. Tämä tieto on verkkosivuilla hankalasti löydettävissä.

Kuluttajien kertomusten mukaan ongelmat alkavat tuotetta palautettaessa ja maksunpalautusta vaadittaessa. Rahoja ei palauteta, vaikka palautus on tehty ehtojen mukaisesti ja 30 päivän sisällä.

Kuluttajien ilmoituksissa ovat toistuneet kysymykset:

• Miksi maksunpalautusta ei kuulu?
• Miksi kuluttaja joutuu palauttamaan tuotteen omalla kustannuksellaan?

Moni on myös pettynyt, kun ei ole saanut suomenkielisistä asiakaspalvelua maksunpalautusta vaatiessaan – onhan tuotetta markkinoinut verkkosivustokin tehty suomeksi.

Lainsäädännössä ei ole asetettu verkkokaupoille velvollisuutta tarjota asiakaspalvelua markkinointinsa kohdemaan kielellä. Tämä on suomalaiskuluttajien kannalta selkeä epäkohta, johon pitäisi puuttua. Tällä hetkellä riittävää on, että yritys kertoo verkkosivuillaan kuluttajille, millä kielellä asiakaspalvelua saa. Valitettavan usein yritykset eivät noudata tätä periaatetta.

Euroopan kuluttajakeskus Suomessa on ohjeistanut kuluttajia maksunpalautuksen vaatimisessa ja tuotepalautuksissa. Useampia juttuja Snorestopperiin liittyen on tällä hetkellä myös soviteltavana Tanskassa.

Yleisiä ohjeita verkkokaupassa tehdyn oston perumiseen ja valitusmallipohjia reklamaation tekoon myös englanniksi löytyy kotisivuiltamme.

Jos olet maksanut luottokortilla, voit vaatia maksunpalautusta myös luottoyhtiöltä.