Kun tarjous onkin hintavirhe

Moni tekee hintatietoisia hankintoja verkosta. Saatat löytää haluamasi merkkivaatteen tai -kengät edullisempaan hintaan irlantilaisesta tai ruotsalaisesta verkkokaupasta, jossa on käynnissä laajat alennusmyynnit. Päädyt tilaamaan huippuhintaan lennot hyvässä matkustusluokassa saksalaiselta lentoyhtiöltä löydettyäsi keskustelufoorumilta vinkin ja suosituksen. Virolainen verkkokauppa tarjoaa vuoden alkajaisiksi suomenkielisillä sivuillaan kodinelektroniikkaa aivan uskomattoman edulliseen hintaan.

Suomalaiskuluttajat tuntevat pääsäännön siitä, että verkkokaupassa sopimus syntyy siinä vaiheessa, kun tarjous hyväksytään tilaamalla tuote ja myyjä vahvistaa tehdyn hankinnan tilausvahvistuksella. Ja näin asia meillä Suomessa onkin, tosin kansalliseen lainsäädäntöömme sisältyy myös poikkeussäännös, joka voi vaikuttaa asiaan: Jos kuluttaja tiesi tai hänen olisi pitänyt tietää hinnan olleen virheellinen, tilaus ei sidokaan myyjää.

Kun kuluttaja tekee hankinnan muusta EU-maasta, Norjasta tai Islannista tilanteen arviointiin vaikuttavat useimmiten kyseisen maan säännökset ja ratkaisukäytännöt. Sekään ei ole aina yksiselitteistä minkä maan lainsäädännön mukaisesti tilanne tulisi ylipäänsä arvioida – erityisesti jos hankinta on tehty ulkomaisen verkkokaupan suomalaisille suomen tai ruotsin kielillä suunnattujen myyntisivustojen kautta. Useissa Euroopan maissa on myös samankaltaisia erehdyssäännöksiä kuin meillä Suomessa, jotka voivat vaikuttaa yksittäisen hintavirhetapauksen lopputulokseen.

Kerromme neljä esimerkkiä hintavirhetilanteiden tapauskohtaisista eroista eri EU-maissa:

1. Tilasin merkkikengät irlantilaiselta verkkokaupalta, jolla oli laajat alennusmyynnit sivustollaan. Verkkokauppa on englanninkielinen. Sain tilausvahvistuksen ja samana päivänä kaupan peruutusviestin myyjältä, jonka mukaan kyseessä olivat uuden malliston kengät. 25 % alennus ei siis ollutkaan voimassa. Myyjä kertoo saaneensa kengät vastikään myyntiin ja viittasi valmistajan sivuihin, joissa esiteltiin vuoden uutuusmalleja. Myyjä kieltäytyy toimittamasta kenkiä alennushintaan. En voinut tietää, että kyseessä on virhe. Sitooko tilaus myyjää?

Vastaus: Irlannissa verkkokauppiaan alennusmainos tulkitaan kehotukseksi tehdä myyjälle tarjous tuotteen ostamisesta (invitation to treat). Konkreettisemmin ilmaisten siis lisäämään tuote ostoskoriin ja maksamaan kauppahinta. Kun tilaus on vahvistettu, se pääsääntöisesti sitoo myyjää. Kuitenkin jos myyjä on aidosti erehtynyt hinnan ilmoittamisessa, se voi Irlannin säännösten mukaan vedota ilmaisuerehdykseen, eikä sopimus sitä tällöin sido. 25 % alennus on tavanomainen alennuskampanjan yhteydessä, mutta tässä tapauksessa myyjä vaikuttaa aidosti erehtyneen hinnan ilmoittamisessa ja on esittänyt selvityksen asiasta. Tilaus ei siis sido myyjää.

2. Tilasin vaatteita ruotsalaiselta verkkokaupalta, jolla on suomenkieliset nettisivut. Myyjä mainostaa isoja aleja etusivullaan. Tilausvahvistuksen saamisen jälkeen tuli myös ilmoitus, että yhdessä vaatteessa oli väärä hinta ja 20 % alennusta ei kuulunut olla lainkaan. Tuleeko myyjän toimittaa tämä vaate minulle tilauksen yhteydessä lupaamallaan alennusprosentilla ja voitteko auttaa asiassa?

Vastaus: Suomen lainsäädäntö ja ratkaisukäytännöt soveltuvat tähän kauppaan, koska verkkosivusto on suomalaisille suunnattu. Myyjän tulee noudattaa huolellisuutta hinnoittelussa, kun se myy tuotteitaan verkkokaupassa, ja kuluttajalla on oikeus odottaa, että hinnat ovat oikein. Verkkokaupoissa tietojen päivitys onnistuu nopeasti ja koska tahansa, jolloin myyjän huolellisuusvaatimus korostuu. Tuotteen tilauksen myötä tarjottu hinta sitoo myyjää, jollei kuluttaja ole ymmärtänyt tai hänen ei olisi pitänytkään ymmärtää, että kyseessä on virheellinen hinta. Alennusmyyntikampanjan yhteydessä 20 % alennus vaatteesta ei ole poikkeuksellinen, joten kauppa sitoo myyjää. Tarvittaessa Euroopan kuluttajakeskus voisi tarjota kuluttajalle sovitteluapua tällaisessa tilanteessa.

3. Sain vinkin tosi halvoista lennoista netin keskustelupalstalta, jossa kerrottiin, että ykkösluokan lentolippuja saa Aasiaan nyt pilkkahintaan alle perusmatkustusluokan lippujen hinnan. Joku tiesi myös kertoa, että hinnassa on kyllä virhe, mutta tilaus menee kuitenkin läpi ja kannusti kaikkia muitakin tilaamaan. Kokeilin onneani ja sain oman varaukseni läpi saksalaisen lentoyhtiön verkkosivujen kautta, mutta e-lippua en kuitenkaan saanut. Lentoyhtiö ei nyt suostu lähettämään sitä ja esittää ettei varausvahvistus sido sitä. Mielestäni olen oikeutettu saamaan nämä lennot, vaikka hinnassa onkin virhe. Nähdäkseni kuluttajan ei kuulu kärsiä siitä, jos lentoyhtiö ei hinnoittele lentojaan oikein. Voitteko auttaa minua saamaan lentoni?

Vastaus: Saksassa on pitkälti samankaltainen sääntely kuin Irlannissa. Tilausvahvistuksella vahvistettu sopimus ei sido myyjää, jos hinnassa on virhe ja myyjä ilmoittaa kuluttajalle hintavirheestä – ei yleensä edes silloin, kun kuluttaja ei olisi siitä tiennyt tai pitänytkään tietää. Tässä tapauksessa lentolippuja ei ole ehditty vielä toimittaa ja virheestä on ilmoitettu kuluttajalle nopeasti. Varsinaista kuljetussopimusta ei ole vielä syntynyt. Kuluttaja on myös ollut tietoinen virheellisestä hinnoittelusta. Oikeutta vaatia lentoyhtiötä toimittamaan lentolippuja ei tässä tapauksessa ole. Vaikka kuluttaja on yleisesti kaupan heikompi osapuoli, ei hänelläkään ole näin tarkoituksellisesti oikeutta käyttää myyjän erehdystä hyödykseen. Euroopan kuluttajakeskus ei voisi olla sovittelukeinoin avuksi näiden tietojen pohjalta.

4. Tilasin pyykinpesukoneen virolaisesta verkkokaupasta, jossa se oli myynnissä hintaan 4,49 euroa. Sivusto on suomenkielinen. Hinta vaikutti kyllä liian hyvältä ollakseen totta mutta päätin silti tilata. Myyjä ilmoitti pian tilausvahvistuksen toimitettuaan, että hinnassa oli pilkkuvirhe, ja sen piti olla 449,00 euroa. Mielestäni tilaus sitoo myyjää ja sopimus on syntynyt, vaikka hinta minuakin epäilytti. Oletteko samaa mieltä?

Vastaus: Myös tässä kaupassa Suomen lainsäädäntöä ja ratkaisukäytäntöä voidaan pitää ohjenuorana, sillä verkkosivu on suomalaisille suunnattu. Kuluttaja on epäillyt itsekin voiko hinta olla näin edullinen, joten hän on käytännössä myös siinä määrin ymmärtänyt, ettei kauppaa voida pitää myyjää sitovana. Tilausvahvistuksen toimittaminen ei tässä tapauksessa tee kaupasta lopullisesti myyjää sitovaa. Kuluttajan tulisi ymmärtää hinnan olevan selvästi virheellinen, kun ero ilmoitetun hinnan ja todellisen hinnan välillä on suuri tai jos väärä hinta on poikkeuksellisen alhainen yleinen hintataso huomioiden. Pyykinpesukoneen todellisen hinnoittelun ollessa 449 euroa sen myynti-ilmoitus 4,49 euroon on mitä ilmeisimmin erehdys. Näin alhainen hinta ei olisi realistinen edes alennusmyyntikampanjan yhteydessä.

Kattavaa yleisvastausta siihen, sitooko virheellinen hinta verkkokauppaa, on siis vaikea antaa maakohtaisten eroavaisuuksien vuoksi. Jos kohdallesi osuu vastaava harmillinen tilanne, olethan yhteydessä meihin, niin arvioimme oikeutesi tapauskohtaisesti.