Kesätöissä Euroopan kuluttajakeskuksessa

Tänä kesänä Euroopan kuluttajakeskuksessa harjoittelijana toimi graduvaiheen oikeustieteen opiskelija Tapio Kivioja. Hän osallistui Euroopan kuluttajakeskuksessa tapauskäsittelyyn ja neuvoi kesän aikana satoja kuluttajia.

Miksi hait Euroopan kuluttajakeskuksen harjoittelijaksi ja mitä olet täällä oppinut?

Työskentelin useamman vuoden opintojen ohessa asianajotoimistossa ja vaikka viihdyin siellä hyvin, halusin kokemusta julkiselta sektorilta ennen valmistumista. Olisin kiinnostunut jossain vaiheessa EU-tehtävistä ulkomailla ja korkeakouluharjoittelu Euroopan kuluttajakeskuksessa on toivottavasti ensiaskel tällä polulla.

Luonnollisesti Euroopan kuluttajakeskuksessa on oppinut paljon sekä Suomen että EU:n kuluttajansuojalainsäädännöstä. Työssä on myös harjaantunut juridisten ongelmien yksinkertaistamisessa: kuluttajien näkökulmasta on usein yhdentekevää, minkä pykälän nojalla asia ratkeaa, kunhan asia vain ratkeaa.

Miten olet viihtynyt Euroopan kuluttajakeskuksessa?

Oikein hyvin. Mukavinta on ollut huomata, ettei kesäharjoittelija-status näy työssäni mitenkään, vaan minua on kohdeltu täysin tasavertaisena työntekijänä osana tiimiä. Työkaverit ovat olleet myös aina valmiita auttamaan ja sparraamaan juridisissa kysymyksissä.

Paras muistosi harjoitteluajalta?

Varmasti mieleenpainuvin yksittäinen tapahtuma oli Helsingissä järjestetty Euroopan kuluttajakeskusten vuosittainen tapaaminen, ECC-Net Cooperation Day sekä siellä yhdessä kollegani kanssa pitämä presentaatio. Jokapäiväisessä työssä palkitsevinta oli sovitteluratkaisun saavuttaminen, sillä silloin tunsi onnistuneensa työssään. Muita mukavia muistoja ovat tarjonneet Kilpailu- ja kuluttajaviraston torstaiset salibandyvuorot, joissa aina saatiin hyvät pelit aikaiseksi!

Haastavin tapauksesi?

Erityisesti tulee mieleen tapaus, jossa kuluttaja oli hankkinut tuotteen lomamatkalla EU:n ulkopuolelta. Osapuolet sopivat osamaksukaupasta. Suomeen saavuttuaan kuluttaja kuitenkin kieltäytyi seuraavien maksuerien maksamisesta, kun paljastui, ettei tuotteen arvo mahdollisesti ole lähelläkään kauppahintaa. Ero kauppahinnan ja tuotteen arvon välillä laskettiin tuhansissa euroissa. Osapuolet eivät saavuttaneet yhteisymmärrystä kauppahinnasta. Lopulta saatavaa alkoi perimään saksalainen perintätoimisto, jolloin riidasta viimeistään kehkeytyi varsin monimutkainen riskiarvio.

Oliko kuluttajaa erehdytetty sopimuksentekohetkellä? Millä keinoin myyjä voisi vaatia loppukauppahintaa maksettavaksi Suomessa? Voiko kuluttaja vaatia saksalaiselta perintätoimistolta oikeudelliseen perintään siirtymistä? Jos perintätoimisto olisikin ostanut saatavan myyjältä, voisiko se periä saatavaa vähäisiin vaatimuksiin sovellettavan menettelyn kautta? Kuinka todennäköistä on, että myyjä lähtee viemään asiaa eteenpäin?

Haastavaa tällaisen tapauksen käsittelystä tekee se, ettei esimerkiksi erehdytyskysymykseen voi luotettavasti vastata, kun asia ratkeaa EU:n ulkopuolisen maan lain perusteella, eikä kaikkea aineistoa muutoinkaan ole käytettävissä. Tulee myös muistaa oma rooli: Euroopan kuluttajakeskus ei toimi kenenkään asiamiehenä vaan antaa tietoa kuluttajaoikeudellisissa kysymyksissä. Sovitteluapua voimme tarjota vain EU-alueen sisäisissä tapauksissa.

Vinkkejä kuluttajille?

Luottokortti on kuluttajan paras ystävä. Suosittelen ehdottomasti luottokortilla maksamista kaikessa rajat ylittävässä kaupassa, sillä jos muut keinot eivät auta, voi ongelmatilanteessa kääntyä luotonantajan puoleen oikeuksiensa toteuttamiseksi.

Mitä haluaisit sanoa tulevien kesien harjoittelijoille ja uutiskirjeen lukijoille?

Euroopan kuluttajakeskus tarjoaa näköalapaikan ongelmiin, jotka potentiaalisesti voivat koskettaa meitä jokaista: lento peruuntuu, ulkomailta tilatussa hilavitkuttimessa on vikaa, hotellin suihkusta tulee vain kylmää vettä… Ei kuitenkaan ole aina itsestään selvää, että lentoyhtiö maksaa vakiokorvauksen mukisematta tai että myyjä suostuu kaupan purkamiseen virhetilanteessa siten, että se maksaa myös tavaran lähettämisestä aiheutuvat kulut. Harjoittelujakson jälkeen ymmärtää oikeutensa paremmin ja osaa myös vaatia niitä. Uutiskirjeen lukijoita suosittelen olemaan rohkeasti yhteydessä Euroopan kuluttajakeskukseen omien oikeuksien selvittämiseksi silloin kun yritys toimii EU-maassa, Norjassa tai Islannissa. Kotimaisten yritysten kohdalla apua saa kuluttajaneuvonnasta.


Tietoa Kilpailu- ja kuluttajaviraston avoimista harjoittelupaikoista löydät täältä.