Jotta palvelu pelaa lomakauden aikanakin, on Euroopan kuluttajakeskuksella kesäisin apunaan oikeustieteitä opiskeleva kesäharjoittelija. Työharjoittelustaan rajat ylittävän kaupan kuluttajansuojakysymysten parissa kertoo kesän 2017 harjoittelijamme Kristina Svinhufvud.
Kuka olet ja mistä tulet?
Olen Kristina Svinhufvud ja kotoisin pääkaupunkiseudulta. Lukion jälkeen muutin muutamaksi vuodeksi opiskelemaan Maastrichtiin Alankomaihin.
Mitä olet opiskellut?
Valmistuin kesällä 2016 Maastrichtin yliopiston European Law Schoolista ja jatkan parhaillaan opintojani Helsingin yliopistossa International Business Law -maisteriohjelmassa.
Miten olet viihtynyt Euroopan kuluttajakeskuksessa?
Erinomaisesti. Pääsen täällä päivittäin pohtimaan mitä erilaisimpia sopimus- ja kuluttajaoikeuden kysymyksiä. Lisämausteena Euroopan kuluttajakeskuksessa on meille tulevien asioiden kansainvälisyys. Jokainen uusi tapaus on oikeastaan aloitettava pohtimalla, minkä maan lainsäädäntö asiaan soveltuu. Lisäksi nautin työssäni siitä, että olen suoraan kanssakäymisissä kuluttajien kanssa. Olenhan itsekin vapaa-ajallani kuluttaja, mutta silmäni ovat täällä Euroopan kuluttajakeskuksessa avautuneet aivan uudella tavalla erityisesti rajat ylittävän kuluttajakaupan ongelmakohdille.
Paras muistosi?
Parhaita muistojani ovat kaikki ne tapaukset, joissa onnistumme sopimaan kuluttajan ja myyjän erimielisyyden. Meidän puoleen kääntyessään kuluttajat ovat yleensä jo itse yrittäneet ratkaista ongelmaansa ja he ovat varsin turhautuneita, kun jostain syystä asiat eivät ole selvinneet. On aina ilahduttavaa, kun kuluttaja onnistuu saamaan meidän kauttamme avun ongelmaansa.
Haastavin tapauksesi?
Haastavimpia ovat mielestäni olleet käytetyn auton virheeseen liittyvät tapaukset sekä jotkut verkko-ostamiseen liittyvät tapaukset. Verkko-ostaminen ja sen automatisaatio on lisääntynyt viime vuosina hurjasti ja siihen liittyen tulee silloin tällöin esille uudenlaisia ongelmia, joita en ole tullut aiemmin ajatelleeksi. Esimerkiksi, jos verkko-ostosta tehdessä klikkaa vahingossa väärin, eikä sopimukseen sovellu lakisääteinen peruutusoikeus (esimerkiksi lentoja ostaessa), on kuluttaja lähtökohtaisesti sidottu klikkaukseensa. Kasvotusten käytävässä kaupassa lentojen myyjä luultavasti kummastelisi, jos olisin ostamassa esimerkiksi 15 kertaa lisämatkatavaroita ja erehdykseni huomattaisiin jo ennen sopimuksen syntymistä. Verkossa lentoja myy kuitenkin jonkinlainen algoritmi, joka ei ”väräytä kulmakarvaansakaan”, vaikka tekisin kuinka hassuja ostoksia. Olisiko myyjän tällöin pitänyt ymmärtää, että olen klikannut väärin? Entä jos olisinkin vahingossa ostanut viisi lisämatkatavaraa yhden sijaan? Uskoisin, että tämänkaltaisia ongelmia tullaan ratkomaan tulevaisuudessa vielä paljon, mitä pidemmälle verkkokaupan automatisaatio kehittyy.
Mitä haluaisit sanoa tulevien kesien harjoittelijoille ja uutiskirjeen lukijoille?
Jos kansainvälinen kuluttajansuoja kiinnostaa, hakekaa rohkeasti kesäharjoittelupaikkaa! Tulette varmasti viihtymään Euroopan kuluttajakeskuksen lämminhenkisen tiimin tukemana. Hakuaika on yleensä alkuvuodesta. Uutiskirjeen lukijoille haluan toivottaa kiinnostavia lukuhetkiä uutiskirjeen monipuolisten aiheiden parissa, ja kannustan ottamaan rohkeasti yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen, jos ongelmatilanne toisessa EU-maassa sijaitsevan yrityksen kanssa ei ratkea omin voimin.