Kesäharjoittelijana Euroopan kuluttajakeskuksessa

Tänä vuonna kesän ajan vahvistuksena tiimissämme työskenteli oikeustieteen opiskelija Atte Ouninkorpi. Hän osallistui tiiviisti asiakaspalveluun ja tapauskäsittelyyn. Koronaviruksen vaikutukset näkyivät vahvasti kesän aikana käsiteltyjen valitusten sisällössä ja työt hoidettiin pitkälti etänä tänä poikkeuksellisena aikana, kertoo Atte, jota haastattelimme harjoittelun lopulla.

Miksi hait Euroopan kuluttajakeskuksen harjoittelijaksi ja mitä olet täällä oppinut?

Hain Euroopan kuluttajakeskukseen harjoittelijaksi, sillä olen kiinnostunut kuluttajaoikeudesta sekä Euroopan unionin toiminnasta. Euroopan kuluttajakeskus harjoittelupaikkana tarjoaa erinomaisen näköalapaikan jäsenmaiden väliseen yhteistyöhön samalla mahdollistaen kuluttajaoikeudellisen osaamisen kehittymisen laaja-alaisesti. Harjoittelu on tarjonnut juuri sitä mitä lähdinkin hakemaan, eli olen oppinut EU-yhteistyöstä sekä kuluttajaoikeudesta, jonka lisäksi riidanratkaisutaitoni ovat kehittyneet.

Miten olet viihtynyt Euroopan kuluttajakeskuksessa?

Olen viihtynyt Euroopan kuluttajakeskuksessa erinomaisesti. Vaikka koronan myötä suoritinkin harjoitteluni kokonaisuudessaan etänä niin tunsin oloni heti aluksi asti tervetulleeksi tiimiin. Pidin myös siitä, että harjoittelijana olosta huolimatta sain paljon vastuuta ja työkaverit ovat aina olleet valmiina auttamaan ja pohtimaan yhdessä monimutkaisempia tapauksia.

Miten korona-aika on vaikuttanut harjoitteluaikaasi. Mikä oli haastavin tapauksesi?

Korona-aika on näkynyt selvästi harjoittelussani, sillä luonnollisesti kuluttajilla on ollut paljon ongelmia liittyen esimerkiksi lentojen, hotellien sekä tapahtumien perumiseen tai siirtymiseen. Korona-aika on myös luonut uudenlaisia ongelmatilanteita, joihin ei valmiiksi löydy mitään selkeää vastausta. Näitä tilanteita pidän myös oman harjoitteluni haastavimpana, sillä niihin liittyy huomattavia epävarmuustekijöitä ja tilanteita voi tulkita moneen eri suuntaan – omat argumentointitaidot ovat siis olleet koetuksella!

Paras muistosi harjoitteluajalta?

Parasta yksittäistä muistoa on vaikea määritellä – yleisesti ottaen erityisen positiivisena mieleeni ovat jääneet tapaukset, joissa olemme onnistuneet pääsemään sovintoratkaisuun.

Vinkkejä kuluttajille?

Ennen kuin verkosta ostaa mitään, niin suosittelen ehdottomasti tutkimaan verkkokaupan taustat. Kannattaa esimerkiksi tarkistaa se, että löytyykö yrityksestä yhteystietoja ja että minkälaisia kokemuksia muilla asiakkailla on yrityksestä. Monet huijaukset pystyy välttämään näillä keinoilla. Lisäksi jos tulevaksi syksyksi on varannut lentoja, kannattaa näiden perumisen suhteen olla kärsivällinen ja odotella vielä mahdollista peruutusta lentoyhtiön toimesta – lähtökohtaisesti silloin kuin kuluttaja itse peruu lennon, on tilanne varsin haastava rahojenpalautuksen suhteen. Jos peruutus taas tapahtuu esimerkiksi lentoyhtiön toimesta, niin kuluttaja on tällöin oikeutettu rahojenpalautukseen varmuudella.

Mitä haluaisit sanoa tulevien kesien harjoittelijoille ja uutiskirjeen lukijoille?

Euroopan kuluttajakeskus on mainio harjoittelupaikka – harjoittelu tarjoaa mahdollisuuden tutustua EU:n kuluttajansuojaan kokonaisvaltaisesti. Jos EU-asiat, kuluttajansuoja sekä riidanratkaisu kiinnostaa, kannattaa hakea! Uutiskirjeen lukijoille toivotan mukavaa alkavaa syksyä, ja toivon että mahdollisimman moni pitää kiinni kuluttajansuojalainsäädännön takaamista oikeuksista ollen kuitenkin mahdollisuuksien mukaan ymmärtäväinen monien yrityksien kokemien haasteiden suhteen näin korona-aikana.

Tietoa Kilpailu- ja kuluttajaviraston avoimista harjoittelupaikoista
löydät täältä.

Tämä artikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 3/2020.