Jouluostoksilla verkossa – muista nämä

Kansainvälinen tarjouskampanjapäivä Black Friday ja sitä seuraava Cyber Monday houkuttelevat monia tekemään jouluostoksia ja muita hankintoja verkossa. Verkkokauppaostoksilla kannattaa kuitenkin pitää mielessä muutama nyrkkisääntö: tarkista mitä myyjä kertoo itsestään, missä maassa kauppa sijaitsee, mikä on tuotteen alkuperäinen hinta, onko peruutusoikeutta, mikä on toimitusaika-arvio ja lopuksi – maksa luotolla.

Sesonki vaikuttaa toimitusaikoihin

Sesonkiaikana kannattaa varautua siihen, että luvatut toimitusajat saattavat venyä. Siksi lahjat on hyvä tilata hyvissä ajoin, jotta ne ehtivät varmasti pukinkonttiin. Verkkokaupat usein ilmoittavat etukäteen, jos toimitusajoissa on odotettavissa viiveitä. Asia on kuitenkin hyvä tarkistaa, sillä toisinaan viivästyminen selviää kuluttajalle vasta jälkikäteen, kun tilausta ei kuulukaan luvatussa ajassa. Sesonkiaikana kannattaa harkita myös pikatoimitusvaihtoehtoja – valitsemalla hieman kalliimman toimituksen tuote voi tulla perille nopeammin. Myös pakettien noutopisteet saattavat ruuhkautua joulun alla ja oma paketti ohjautua toiseen pisteeseen. Tuotteita voi etsiä myös muista verkkokaupoista ja tarkistaa, millaisia toimitusaikoja muilla kauppiailla on.

Kiinnitä huomiota hintatietoihin

Black Fridayn, Black Weekin ja Cyber Mondayn tarjousten keskellä kuluttajan on hyvä olla valppaana. Verkkokaupat saattavat nostaa tuotteiden hintoja hetkellisesti juuri ennen tarjouskampanjoiden alkua ja laskea hinnat takaisin normaalille tasolle kampanjoiden alkaessa. Näin kuluttajalle saattaa muodostua mielikuva, että tuotteet ovat alennuksessa, vaikka tosiasiassa niitä myydään normaalihintaisina. Hintavertailua kannattaakin tehdä eri kauppojen välillä.

Kuluttaja voi yleensä odottaa, että verkkokaupat ovat merkinneet hintatiedot huolellisesti. Joskus hintatiedoissa on kuitenkin virheitä. Epätavallisen edullinen hinta tarjouskampanjoiden ulkopuolella voi viitata virheeseen hintatiedoissa. Tilaus saattaa onnistua virheellisellä hinnalla, mutta kuluttajan tulee varautua siihen, että myyjä vetoaa hintavirheeseen ja peruuttaa tilauksen.

Maksutavoissa on eroja

Verkkokaupat tarjoavat usein monia erilaisia maksutapoja. Kuluttajalle saatetaan tarjota esimerkiksi laskua, verkkokaupan omaa luottosopimusta, tilisiirtoa ja maksukorttimaksua. Laskutus hoidetaan monesti välittäjän, esimerkiksi Klarnan tai Qliron, kautta. Useimmiten kuluttajalle paras vaihtoehto on luotolla maksaminen. Kun maksat luotolla, esimerkiksi luottokortilla, voit vaatia rahojesi palautusta omalta luotonantajaltasi, jos myyjä ei esimerkiksi toimita tilausta eikä palauta rahojasi tai se menee konkurssiin. Vastaava suoja kuuluu myös joihinkin pankkikortteihin – tämä selviää oman korttisi ehdoista.

Pankeilla on myös usein omia turvallisen maksamisen palveluja. Maksukorttiin voi asettaa muun muassa maantieteellisen rajoituksen, jolloin maksukortti toimii esimerkiksi vain kotimaassa tai Euroopassa.

Vaihdot, palautukset ja virhetilanteet

Houkuttelevien tarjouskampanjoiden aikana tulee ehkä helpommin tehtyä ostoksia, joita myöhemmin katuu. EU-alueella verkkokaupasta ostetuilla tuotteilla on pääsääntöisesti 14 päivän peruuttamisoikeus, jonka aikana ostoksen voi perua ilman erityistä syytä.

Muista tarkistaa jo tilausta tehdessäsi, onko palautus maksuton – näin ei aina ole. Palautusohjeet ja tiedot palautuskuluista löytyvät myyjän verkkosivuilta, yleensä tilaus- ja toimitusehdoista. Tuotetta ei tarvitse palauttaa välittömästi, vaan riittää, että palautuksen tekee viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Peruuttamisilmoitus on puolestaan tehtävä myyjälle viimeistään 14 päivän kuluttua tilauksen vastaanottamisesta. Joulun aikaan moni verkkokauppa tarjoaa tuotteille pidemmän palautusajan. Verkkokaupan tilausehdoista selviää, mikä on tuotteiden palautusaika. Palautustilanteissa on hyvä käyttää myyjän tarjoamaa palautuslomaketta, joka voi olla verkossa tai paperiversiona tilauksen mukana. Palautukset tulee tehdä verkkokaupan ohjeiden mukaan.

Kaikilla verkko-ostoksilla ei ole palautusoikeutta. Tällaisia tuotteita ovat esimerkiksi hygieniatuotteet sekä personoidut tuotteet, kuten mittatilauksena tehdyt vaatteet ja tuotteet, joihin on tehty kaiverruksia kuluttajan toiveiden mukaan. Lisäksi verkosta ostetuilla lentolipuilla ei ole pääsääntöisesti peruuttamisoikeutta. Lentoajankohtaa voi olla kuitenkin mahdollista muuttaa. Lippuehdoissa kerrotaan, onko matkan siirtämisessä joustoa, joten lue ehdot huolellisesti ennen ostoa ja lipputyypin valintaa.

Joskus myyjäkin tekee virheitä, ja perille saapuu muu kuin tilattu tuote tai tilattu tuote on viallinen. Virheestä kannattaa ilmoittaa myyjälle mahdollisimman pian. Peruuttamisajan umpeutuminen ei ole kuitenkaan este virheilmoituksen tekemiselle. Jos saat väärän tai viallisen tuotteen, sinun tulee palauttaa se ja myyjän tulee vastaavasti oikaista virhe. Lisäksi myyjän pitää korvata kaikki virheestä aiheutuneet kulut, kuten tavaran palautuskulut.

Luotettavan verkkokaupan tunnusmerkit

Tarkista aina, missä maassa verkkokauppa sijaitsee. Myyjän sijaintimaata ei pysty päättelemään verkkosivujen kielen perusteella. Sijaintimaalla on merkitystä kuluttajansuojan kannalta, sillä jos myyjän kotimaa on muu kuin EU-maa, Norja, Islanti tai Iso-Britannia, Euroopan kuluttajakeskus ei voi auttaa sinua ongelmatilanteissa. EU-alueen verkkokaupoilla on myös melko yhtenäinen kuluttajansuojan taso.

Toisinaan verkkokaupan kanssa ei voi asioida suomeksi, vaikka verkkosivut itsessään olisivat suomenkieliset, ja asiakaspalvelu toimiikin vain esimerkiksi englanniksi. Tämä ei välttämättä aiheuta hankaluuksia, sillä monella verkkokaupalla on hyvin sujuvat käytännöt ongelmatilanteissa. Kuluttajan on kuitenkin hyvä tiedostaa, että kielitaidolla on merkitystä asioiden sujuvuuden kannalta ongelmatilanteissa, jos verkkokaupan kanssa ei voi viestiä suomeksi. Verkosta löytyviä ilmaisia käännöskoneita kannattaa käyttää asiointiin, jos oma kielitaito ei riitä.

Sijainti- ja yhteystiedot kertovat myös verkkokaupan luotettavuudesta. Jos yritys ei tarjoa muuta yhteydenottotapaa kuin verkkolomakkeen, eikä yrityksen tiedoissa ole yhteystietoja, kuluttajan kannattaa harkita tarkkaan tilauksen tekemistä. Yrityksen tiedoista tulisi löytyä esimerkiksi katuosoite, sijaintimaa, puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Joskus ehdoista voi myös löytyä tieto varastosta, josta tuotteet toimitetaan ja joka sijaitsee eri maassa kuin itse yritys. Näin on usein dropshipping-verkkokaupoilla.

Muiden kuluttajien palautteiden etsiminen kyseisestä verkkokaupasta on hyvä tapa tarkistaa, onko verkkokauppa luotettava toiminnassaan ja ovatko tuotteet hintansa arvoisia. Toisinaan hyvin halpa hinta voi viitata huijaukseen tai tuoteväärennökseen, varsinkin jos kyseessä on merkkituote. Kirjoita verkkokaupan nimi hakukoneeseen ja katso, mitä tulokset kertovat.

Autamme ongelmatilanteissa

Jos törmäät ongelmiin verkko-ostoissa, ole ensin yhteydessä myyjään ja pyri selvittämään asia suoraan tämän kanssa. Voit hyödyntää englanninkielisiä valitusmallejamme reklamoinnissa.

Mikäli et saa myyjään yhteyttä tai rahojasi ei palauteta, voit kääntyä luottoyhtiösi puoleen, jos maksoit ostoksen luotolla. Voit tällöin vedota luotonantajan vastuuseen ja hakea maksunpalautusta.

Jos ongelmaan ei löydy ratkaisua, voit ottaa Euroopan kuluttajakeskukseen yhteyttä. Neuvomme ja autamme sinua, jos verkkokauppa sijaitsee toisessa EU-maassa, Norjassa, Islannissa tai Isossa-Britanniassa. KKV:n kuluttajaneuvonta auttaa sinua, jos kyseessä on kotimainen verkkokauppa.

Tämä artikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 4/2022.