Edullisia lentoja jahtaamassa

Alennuskoodien tarjoaminen kuluttajille on nykypäivän kaupankäynnin ilmiö. Kuluttajille tarjotaan esimerkiksi blogien kautta mahdollisuutta hankkia tuotteita ja palveluita edullisempaan hintaan käyttämällä tiettyä koodia tilauksensa yhteydessä. Myös yritykset tarjoavat alennuskoodeja asiakkailleen omien kanaviensa kautta.

Euroopan kuluttajakeskuksessa lentojen hinnoitteluvirheet sekä väärien kanavien kautta kuluttajien tietoisuuteen päätyneet alennuskoodit ovat ajankohtainen asia. Kuluttajat kysyvät, sitooko virheelliseen hintaan tarjottu lentovaraus lentoyhtiötä, jos varaus on vahvistettu, mutta lentoyhtiö peruuttaa sen hetimiten vedoten hintavirheeseen.

Pohdittavanamme on ollut myös tilanne, jossa kuluttajien käsiin on päätynyt luvatta lentoyhtiön sisäiseen käyttöön tarkoitettuja alennuskoodeja, jotka ovat puskaradion kautta kiertäneet kuluttajilta toisille ja joiden perusteella tehtyjä lentovarauksia lentoyhtiö on sittemmin kieltäytynyt toteuttamasta.

Kun tarjous onkin hintavirhe

Kerroimme yleisesti verkkokaupan virhehinnoittelutilanteista edellisessä uutiskirjeessämme 1/2018, jossa oli esillä meillekin tuttu Euroopan laajuinen ilmiö ilmeisen virheellisten lentohintojen jakamisesta verkossa keskustelufoorumeilla. Ilmiössä on kyse siitä, että selkeän virheellisen hinnoittelun eli poikkeuksellisen halvat lennot löytänyt kuluttaja kannustaa muitakin tilaamaan näin hinnoiteltuja lentoja ja peräämään oikeuksiaan mahdollisimman pitkälle, jos lentoyhtiö vetoaa tekemäänsä hintavirheeseen.

Uskomus siitä, että läpi mennyt varaus poikkeuksetta sitoisi lentoyhtiötä, on kuluttajien keskuudessa vahva. Näin ei kuitenkaan pääsääntöisesti ole, jos kuluttaja on selvästi virheestä tiennyt tai hänen olisi se pitänyt tietää ja hän on käyttänyt tilannetta tietoisesti hyväkseen. Hintavirhe voi olla hyvin ilmeinen – esimerkiksi ykkösluokan mannertenvälinen lentolippu halvimman lentoluokan hinnoittelulla tai sen alle. Arviointia voi hankaloittaa se tosiasia, että hyvin edullisiakin lentotarjouksia voi todellisuudessakin olla saatavilla.

Lentoyhtiöiltä voidaan edellyttää huolellisuutta sekä ripeyttä virheellisten hintojen korjaamisessa. Hintavirheiden kohdalla useimmissa tapauksissa lentoyhtiö peruu varatun lennon nopeasti ennen varsinaisten lentolippujen toimittamista.

Mistä sait alekoodin?

Euroopan kuluttajakeskus sai hiljattain arvioitavakseen joukon alennuskooditapauksia, joissa lentoyhtiön sisäiseen käyttöön tarkoitettu alennuskoodi oli lentoyhtiön mukaan päätynyt väärinkäytöksen vuoksi kuluttajien tietoon, minne sitä ei ollut suunnattu alkuunkaan. Alennuskoodia oli jaettu erilaisten puskaradioiden kautta sekä sosiaalisessa mediassa ja sen myötä joukko kuluttajia oli saanut tehtyä poikkeuksellisen edullisia lentovarauksia mannertenvälisille lennoille hyvässä matkustusluokassa murto-osalla normaalihinnoittelusta.

Koodin alkuperä oli kuluttajille muilta osin epäselvä, mutta kävi ilmi, että se oli päätynyt useisiin käsiin kuluttajalta kuluttajalle ja oli ehtinyt olla tässä käytössä joitakin päiviä ennen lentoyhtiön havahtumista. Lentoyhtiön sivuilla alennuskoodia ei missään vaiheessa ollut tarjottu eikä asiassa erikseen selvinnyt, kenen toimesta se oli vääriin käsiin alun perin päätynyt.

Ymmärrettävästi varaukset tehneet kuluttajat olivat harmissaan saatuaan peruutusilmoitukset lennoistaan ja olivat yhteydessä Euroopan kuluttajakeskukseen. Arviomme tilanteesta oli se, että jos asiassa ei voitu osoittaa, että kyseinen alennuskoodi oli suunnattu yleisön käyttöön, oli sen käyttö lentoyhtiön toteamalla tavalla oikeudetonta, tiesi kuluttaja sen alkuperän tai ei. Kyse oli alennuskoodin oikeudettomasta käytöstä, vaikka syytä epäillä yksittäisiä kuluttajia sen tahallisesta väärinkäytöstä ei asiassa ollutkaan.

Mikäli kyse olisi ollut julkisesta markkinointikampanjasta, olisi lentoyhtiö ollut vastuussa antamistaan tiedoista sekä siitä, että lentoja tarjotaan luvatulla hinnalla. Vääriin käsiin päätyneen alennuskoodin läpimeno varausjärjestelmästä ei yksistään muodostanut tässä tilanteessa lentoyhtiötä sitovaa sopimusta.

Sen ohella kuluttajien oli käytännössä itsekään mahdoton sanoa, oliko alennuskoodeja jaettu heille hyvässä tarkoituksessa vai onko taustalla sellainen ilmiö, jossa lähtökohtaisesti käytetään hyväksi lentoyhtiön mahdollista virhettä tai sisäistä väärinkäyttöä.

Lue lisää:
Kun tarjous onkin hintavirhe. Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 1/2018.

Oletko varaamassa lentoja? Lue ensin muistilistamme! Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 4/2017.