Aina ei tarvitse ostaa uutta

Käytetyn tavaran kaupan kasvava suosio näkyy tilastoissa. Suomessa käytettyjen vaatteiden kauppa on parissa vuodessa tuplaantunut, ja nuorista joka kolmas kertoo ostavansa vaatteita käytettyinä. Käytettyjen tuotteiden ostamisella voi olla useita merkittäviä etuja, jotka vaihtelevat taloudellisista säästöistä ympäristöystävällisyyteen. Useimmiten käytettyjen tuotteiden ostaminen on edullisempaa kuin vastaavien uusien tuotteiden hankkiminen. Ostamalla käytettyjä tuotteita kuluttaja voi osallistua kestävään kulutukseen ja vähentää ympäristövaikutuksia. Käytetyn tavaran kaupassa on kuitenkin tiettyjä riskejä, jotka kuluttajan kannattaa tiedostaa.

Koronapandemian myötä ostaminen siirtyi entistä enemmän verkkoon. Yhtä lailla yritykset ovat huomanneet, että käytettyjen tuotteiden markkinoilla pyörivät isot tuotot. Monet verkkovaatekaupat ovatkin tuoneet valikoimiinsa myös käytettyjen vaatteiden osastot. Myös pelkästään käytettyjä tuotteita myyviä tai välittäviä yrityksiä on tullut markkinoille. Elektroniikkaakin voi ostaa yhä helpommin käytettynä: käytetyn tuotteen ostaminen voi olla toisinaan taloudellisesti järkevämpää kuin uuden hankkiminen.

Käytettyjen tuotteiden suosio näkyy selkeästi nuorten ja nuorten aikuisten kulutustottumuksissa. Vaikka valtaväestön osalta vastuullisuus ei nouse tärkeäksi ostomotiiviksi, alle 24–vuotiaat painottavat vastuullisuutta muuta väestöä enemmän. Nuoret kuluttajat ovat tietoisia myös pikamuodin vaikutuksesta ilmastonmuutokseen: pikamuoti saastuttaa enemmän kuin lento- ja laivaliikenne, koska vaatteita ei tehdä kestämään. Käytetyn tuotteen ostaminen tarkoittaa vähemmän pakkausjätettä, ja jos uusia tuotteita valmistettaisiin vähemmän, tämä kuluttaisi vähemmän resursseja sekä energiaa. Joissakin tapauksissa käytetyt tuotteet voivat olla laadukkaampia kuin vastaavat uudet saman hintaiset tuotteet: materiaalivalinnoilla ja valmistustavoilla on merkitystä sille, miten kestävä tuote lopulta on.

Kuluttajansuoja ja käytetyt tavarat

Kuluttajansuojan kannalta sillä on merkitystä, kuka käytetyn tuotteen myyjä on – onko kyse yksityishenkilöstä vai elinkeinonharjoittajasta. Kuluttajansuojalainsäädäntöä ei sovelleta kahden yksityishenkilön väliseen kauppaan.

Verkosta löytyy kuitenkin useita kauppapaikkoja ja yrityksiä, jotka ammattimaisesti myyvät käytettyjä tuotteita. Jos ostat tuotteen yritykseltä ja se osoittautuu virheelliseksi, voit vaatia myyjää korjaamaan tuotteessa havaitun virheen myyjän virhevastuun mukaisesti.

Kuluttajan on kuitenkin hyvä muistaa, ettei käytetty tuote ole uuden veroinen. Luonnollinen kuluminen ei ole kuluttajansuojalain tarkoittama tavaran virhe. Myyjän tulisi kuitenkin kertoa tuotteen ominaisuuksista ja käyttöä koskevista merkittävistä seikoista kaupantekohetkellä: jos esimerkiksi ostat käytetyn puhelimen netin kautta, yrityksen tulisi kertoa, jos akun kesto poikkeaa normaalista tai jos näyttö on kulunut.

Digitaalisten laitteiden osalta laitevalmistajan tarjoama tuki on olennainen osa tuotetta: laitevalmistajan päivitysten saatavuus ei riipu siitä, onko puhelin uusi vai käytetty, vaan puhelimen mallista. Jos tuotteella on huoltohistoria, kannattaa selvittää onko tuote ollut aiemmin korjauksessa tai huollossa.

Käytettyä tavaraa ei vuoden 2022 alusta alkaen ole voinut myydä ”sellaisena kuin se on” -ehdoin tai muuta samankaltaista yleistä varaumaa käyttäen. Myyjän tulee kaupantekohetkellä yksilöidä ja kertoa ostajalle tavaran mahdolliset poikkeamat normaalista ja ostajan pitää ne hyväksyä. Muutoin käytetyn tavaran virheellisyyttä arvioidaan samojen säännösten perusteella kuin uuden tavaran, eli tavarassa on virhe esimerkiksi silloin, kun se poikkeaa sovitusta.

Pyri ostamaan tuotteita vain luotettavilta myyjiltä. Tarkista myyjän taustat ja mahdollisesti muiden kuluttajien kokemukset myyjästä hakukoneen avulla. Kiinnitä myös huomiota siihen, tarjoaako myyjä tuotteisiinsa takuuta. Takuun myöntäjä vastaa takuusta takuuehtojen mukaisesti.

Pyri maksamaan tuote maksutavalla, jossa voit kohdistaa reklamaation suoraan luoton myöntäjälle tai maksun välittäjälle, jos tuotetta ei tulisikaan tai jos se ei vastaisi sovittua. Esimerkiksi luottokortti on suositeltava maksutapa verkkokaupassa.

Vaikka käytetyn tuotteen arvioiminen ennen ostopäätöstä voi olla verkossa hankalaa, huolellinen harkinta ja lisätietojen selvittäminen myyjältä voi auttaa varmistamaan, että teet hyvän ja luotettavan ostoksen. Selvitä ennen ostoa myös myyjän palautusehdot. Jos myyjä tarjoaa ilmaisen palautusoikeuden, voi se olla tervetullut etu, jos tuote ei lopulta vastaisikaan odotuksiasi.

Jutun lähteinä käytetty muun muassa: