Vastaa kyselyyn: Euroopan kuluttajakeskusten verkosto selvittää ongelmia ulkomaisessa autokaupassa

Euroopan kuluttajakeskukset tutkivat kuluvana vuonna auton ostoa toisesta maasta Euroopan unionin alueella sekä Islannissa ja Norjassa. Olemme erityisen kiinnostuneita ongelmista ja vaikeuksista, joita kuluttajat ovat mahdollisesti kohdanneet ostaessaan autoa ulkomailta.

Toivomme kuluttajien vastaavan lyhyeen verkosta löytyvään kyselyyn aiheesta kesän aikana, 10.8. mennessä. Vastaava kysely toteutetaan jokaisessa EU-maassa ja yhteiseurooppalaiset tulokset raportoidaan loppuvuodesta 2015.

Kysely löytyy täältä: www.ecc.fi/autokysely2015

Kuluttajilta kysytään muun muassa, ovatko he kohdanneet jotain seuraavista ongelmista ostaessaan autoa ulkomailta:

• Arvonlisäveron maksu kahteen kertaan

• Epäilyttäviä lausekkeita kauppakirjassa (esimerkiksi lakisääteinen virhevastuu on poissuljettu tai  kauppa on merkitty tehdyksi kahden yksityishenkilön välisenä, vaikka auto on ostettu autoliikkeestä)

• Hankaluuksia saada vakuutusturva kotimatkalle

• Paluumatkan siirtokilpiä ei tunnistettu ulkomailla

• Myyjä ei antanut auton CoC-todistusta (vaatimustenmukaisuustodistus)

• Myyjä ei antanut autolle rekisteröintitodistusta

• Hankaluuksia kotimaisten viranomaisten kanssa, kun rekisteröit/yritit rekisteröidä auton

• Auton matkamittarin manipulointi (esimerkiksi matkamittarin kilometrilukema on muutettu todellista pienemmäksi)

• Autossa ilmeni vika pian oston jälkeen ja myyjä vaati auton tuomista takaisin liikkeeseen

• Autossa ilmeni vika pian oston jälkeen ja myyjä kieltäytyi korvaamasta korjauskuluja

• Valmistajan takuu ei ole voimassa kotimaassasi.

 

Lisätietoja auton ostosta ulkomailla