Vältä yleisimmät verkko-ostamisen ongelmat: Neljä muistilistaa kuluttajan avuksi

250 miljoonaa ihmistä eli puolet EU:n väestöstä aikoo tehdä säännöllisesti ostoksia verkossa ensi vuonna, mikä tekee Euroopasta suurimman B2C- verkkokauppa-alueen maailmassa. Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (ECC-Net) on tutkinut verkossa tapahtuvaa, rajat ylittävää kaupankäyntiä Euroopassa jo yli 10 vuoden ajan. Verkosto on tällä viikolla julkaissut tuoreen E-Commerce 2014 -raportin ja sen liitteenä neljä erilaista muistilistaa muun muassa jouluostoksia verkossa tekeville kuluttajille.

Vuonna 2013 Euroopan kuluttajakeskusten verkoston käsittelemistä 32 000 valituksesta 66 % koski verkkokauppaa. Tämä tarkoitti 6 % nousua vuoteen 2012 verrattuna. Nyt julkaistu verkkokaupparaportti muistilistoineen on tarkoitettu avuksi kuluttajille, jotta he voisivat välttää yleisimmät verkko-ostamisen ongelmat. Englanninkielinen raportti ja muistilistat on koottu tämän sivun alalaitaan.

Muistilistoissa on esitelty tärkeimmät asiat, jotka kuluttajan on hyvä pitää mielessä verkko-ostoksia ennen ja niiden jälkeen. Muistilistojen aiheet ovat verkkokauppa, verkossa toimivat deittipalvelut, verkossa tarjottavat ilmaisnäytteet ja tilaamatta toimitetut tuotteet.  Muutama esimerkki eri muistilistojen ohjeista:

• Sinun ei tarvitse maksaa laskua tuotteista, joita et tilannut. Jos saat tällaisia tuotteita, ota yhteys myyjään ja kerro, ettet ole tilannut tuotteita ja tarjoudu palauttamaan ne myyjän laskuun tai pyydä nouto paketille. Palauta tuotteet, äläkä maksa laskua. Lähetä kirjallinen reklamaatio myyjälle. (tilaamatta toimitetut tuotteet)
  • Varmista, että sinulla on verkkokauppiaan nimi ja yhteystiedot, myös muu kuin sähköpostiosoite. Näin tiedät kenen kanssa olet tekemisissä. (verkkokauppa)
  • Muista aina lukea tilaukseesi liittyvät ehdot ja mihin olet suostumassa, ennen kuin hyväksyt sopimuksen. Tutustu erityisen huolellisesti kauppiaan tarjoamaan peruutus- ja vaihto-oikeuteen. (verkkokauppa)
  • Ellei toisin sovita, tuotteet on toimitettava sinulle 30 päivän sisällä. (verkkokauppa)
  • Tarkista deittipalvelun jäsenyyden pituus. Usein kansainvälisissä treffisivustoissa maksut juoksevat koko jäsenyyden ajan, vaikka et enää käyttäisi palvelua. Deittipalveluun rekisteröityminen voi olla ilmaista, mutta yhteydenotto kiinnostaviin henkilöihin maksaa. Etsi tiedot näistä kuluista, ennen kuin sitoudut sopimukseen/liityt jäseneksi. (deittipalvelut)

Muistilista myös yrityksille

Euroopan kuluttajakeskusten verkosto on tehnyt nyt ensimmäistä kertaa myös elinkeinonharjoittajille suunnatun erillisen verkkokaupparaportin (E-Commerce Report 2014, highlights for traders). Se sisältää elinkeinonharjoittajille suunnatun muistilistan ja tutkimustietoa. Tämän raportin mukaan yleisimmät ongelmat, joita kuluttajilla verkkokaupassa on, ovat:

• ostettuun tuotteeseen tai palveluun liittyvät ongelmat 31,3 %
  • tuotetta ei ole toimitettu 30,3 %
  • sopimusehdot 13 %
  • hinta- ja maksuongelmat 10,8 %

Euroopan kuluttajakeskusten tavoitteena on lisätä kuluttajien luottamusta Euroopan sisämarkkinoihin tarjoamalla kuluttajille tietoa heidän lakiin perustuvista oikeuksistaan. Neuvomme ja autamme kuluttajia etsimällä ratkaisuja valituksiin, jotka koskevat toisessa EU-maassa, Islannissa tai Norjassa toimivaa yritystä. Verkostolla on siten ainutlaatuinen mahdollisuus kerätä tietoa kuluttajien kohtaamista ongelmista ja hyödyntää tätä tietoa kuluttajien hyväksi Euroopassa.

Raportti ja muistilistat:

European Consumer Centres E-Commerce Report 2014.(consumers)

Checklist for consumers 2014, general e-commerce.

Checklist for consumers 2014, unsolicited products.

Checklist for consumers 2014, free package samples.

Checklist for consumers 2014, dating websites.

European Consumer Centres E-Commerce Report 2014. (traders)