Uutiskirjeessä 4/2018 vinkkejä joululahjaostoksille verkossa

Joulu lähestyy ja lahjojen hankinta on ajankohtaista. Mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon joulunajan verkko-ostoksissa EU-alueen verkkokaupoissa ja kansanvälisillä alustoilla? Euroopan kuluttajakeskuksen tapauskäsittelijänä työskentelevä lakimies Kaisa Metsätähti antaa vinkit onnistuneisiin joulunajan verkko-ostoksiin.

Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 4/2018 sisältää jouluostosvinkkien lisäksi mm. seuraavia juttuja:

• Miten tapauskäsittely etenee? Kun sinulla on ongelma toisessa EU-maassa toimivan yrityksen kanssa ja otat meihin yhteyttä, aloitamme asiasi käsittelyn Euroopan kuluttajakeskusten verkoston yhteisten toimintatapojen mukaisesti. Miten asiaasi käsitellään ja miten se etenee? Esimerkkitapauksessa on kyse lennon viivästyksestä. Lennoista tulee meille satoja yhteydenottoja vuosittain.
  • Eurooppalaiskuluttajien asialla. Pian eläkkeelle jäävä Leena Lindström on toiminut Euroopan kuluttajakeskuksen johtajana Suomessa vuodesta 2005 asti. Hän on seurannut näköalapaikalta suomalaisten verkko-ostamisen kasvua ja niitä ongelmia, joita kuluttajat ovat eri vuosina kohdanneet maiden rajat ylittävissä hankinnoissa Euroopassa. Mitkä ongelmat ovat olleet tyypillisiä ulkomailta ostettaessa ja mitä haasteita on edessäpäin? Lue haastattelu!
  • Ruusuja asiakkailta. Keräämme säännöllisesti palautetta asiakkailtamme, jotta voimme kehittää toimintaamme. Tutustu kuluvan vuoden palautteisiin.
  • Hyvää joulunodotusta! Euroopan kuluttajakeskuksen some­joulukalenterin luukkuja avataan jälleen 1.-24. joulukuuta Twitter- ja Facebook-kanavillamme. Tiedossa on käytännönläheisiä ja ajankohtaisia verkko-ostamisen ja matkustamisen vinkkejä kuluttajille. Kannattaa seurata!
  • Luottokorttimaksaminen antaa turvaa konkurssitilanteessa. Syksyn aikana olemme tiedottaneet lentoyhtiö Primera Airin ja loma-asuntoja sekä lomatuotteita myyvän Enduria Travelin konkurssista. Myös matkoja verkossa myynyt TravelBird on ilmoittanut maksukyvyttömyydestään. Jos ostat pelkän lennon, lomatuotteen tai matkustuspalvelun ulkomaiselta yritykseltä, voi olla vaikeaa arvioida yrityksen taloudellista vakautta esimerkiksi puolen vuoden päästä, kun matka on ajankohtainen. Tällaisessa tilanteessa paras tapa turvata omat rahansa on luottokorttimaksu.

Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 4/2018

Seuraava uutiskirje julkaistaan tammi-helmikuun vaihteessa.
Aiemmat uutiskirjeet löydät arkistosta.