Uutiskirjeessä 4/2016 vinkit verkko-ostajille ja matkaa suunnitteleville

Tänään ilmestyneessä Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjeessä 4/2016 on juttuja seuraavista aiheista:

Joululahjat verkkokaupasta: Toiset suuntaavat joululahjaostoksille esimerkiksi kauppakeskuksiin, toiset verkkokauppoihin. Moni kuuluu jo jälkimmäiseen ryhmään. Tule mukaan, lähdetään yhdessä verkkoon lahjaostoksille! Euroopan kuluttajakeskuksen lakimies Saija Kivimäen ostoslistalla on muun muassa vaelluskengät, meikkipussi ja kahvinkeitin. Saija jakaa vinkkinsä onnistuneisiin verkko-ostoksiin.

Palauttamisen kiemurat: Toisin kuin kivijalkamyymälässä, verkkokaupassa sinulla on joitain poikkeuksia lukuun ottamatta lakiin perustuva palautusoikeus. Kaupan peruuttamiseen ja tavaran lähettämiseen takaisin myyjälle liittyy kuitenkin velvoitteita ja menettelytapoja, jotka on syytä tuntea. Tutustu listaamme, jos kadut ostostasi tai jos olet saanut paketin, jota et ole tilannut.

Tilausansat kuluttajien kiusana: Tilausansaan voi joutua tilaamalla näytteen tai osallistumalla kilpailuun tai kyselyyn netissä. Samankaltaisiin tilausansoihin on törmätty erityisesti Pohjoismaissa. Toinen ilmiö ovat tilaamatta toimitettavat tuotteet: kuluttaja ei tilaa mitään, edes näytepakkausta, mutta saa silti tuotteen ja laskun. Syksyllä meitä ovat työllistäneet etenkin Fatkiller ja LuxStyle.

Matka suunnitteilla? Oletko varannut matkan ensi vuodelle tai harkitsemassa sitä? Matkojen ostaminen verkosta yleistyy jatkuvasti ja tarjolla on monenlaisia vaihtoehtoja niin lentolippujen, hotellien kuin autonvuokraamisen suhteen. Euroopan kuluttajakeskus on koonnut muutamia hyödyllisiä ohjeita, jotka kannattaa muistaa matkaa verkossa varatessa ja ostaessa.

Rikkoutunut matkalaukku: Kuukauden tapauksemme käsittelee tällä kertaa lennolla rikki mennyttä matkalaukkua. Suomalaiskuluttaja matkusti norjalaisella lentoyhtiöllä Espanjan Alicantesta Helsinkiin. Saavuttuaan perille ja saatuaan matkalaukkunsa, hän huomasi sen menneen rikki. Kuluttaja täytti PIR-lomakkeen ja lähetti lisäksi kirjallisen ilmoituksen lentoyhtiölle seitsemän päivän kuluessa tapahtuneesta. Asian selvittämisessä tarvittiin myös Euroopan kuluttajakeskusta.

Lomatuotekauppaa Kanarialla: Koska Kanariansaaret kuuluu monien talvikauden lomakohteisiin, muistutamme jälleen olemaan tarkkana muun muassa lomaklubijäsenyyksiä tarjoavien myyjien kanssa, joita suomalainen voi kohdata etelän turistikohteista etenkin Kanariansaarilla, mutta myös esimerkiksi Madeiralla. Myyjä on yleensä suomalainen, jonka tarjoamaa arpavoittoa tai lahjaa seuraa lomatuotetta koskeva myyntilaisuus. Harkitsematon sopimus voi tulla kalliiksi.

Mukavia lukuhetkiä!

Aiemmat uutiskirjeet löydät kotisivuiltamme arkistosta.