Tietojenkalasteluviestejä Euroopan kuluttajakeskuksen nimissä

Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (European Consumer Centres Network, ECC-Net) ja ECC Kypros varoittavat huijaussähköposteista, joissa on käytetty Euroopan kuluttajakeskuksen Kyproksen toimipisteen nimeä, sen työntekijöiden nimiä ja ECC:n sekä EU:n logoa. Sähköposteissa on kerrottu, että vastaanottaja on tullut kyproslaisen yrityksen huijaamaksi, ja hänelle tarjotaan maksullista apua.

Nämä sähköpostit ovat tekaistuja eikä niitä ole lähetetty ECC Kyproksen eikä muunkaan ECC-verkoston toimipisteestä. ECC Kypros on tehnyt rikosilmoituksen Kyproksen poliisille, joka tutkii tapausta.

Tunnista kalasteluviesti

Tietojenkalastelu, jossa samalla käytetään luvatta jonkun organisaation nimeä ja tietoja vastaanottajan hämäämiseksi, on yksi yleinen verkkohuijausten muoto. Kyberrikolliset käyttävät kalasteluviestejä saadakseen selville arkaluontoista tietoa ja varastaakseen rahaa. Kyproksen tapauksessa sähköpostissa kalasteltiin tietoja vastaanottajan viimeaikaisesta pankkiasioinnista ja se on myös sisältänyt tekaistun ’sopimuksen’, jonka perusteella sähköpostin vastaanottajan tulisi maksaa tietty rahasumma.

Tärkeää tietoa

• Euroopan kuluttajakeskus ei koskaan pyydä sinulta maksua. Kaikki Euroopan kuluttajakeskuksen palvelut ovat täysin maksuttomia kautta Euroopan.
  • Euroopan kuluttajakeskus ei koskaan lähetä sinulle pyytämättä sähköpostia, jossa tarjotaan palveluja. Olemme sinuun yhteydessä vain, jos olet itse ollut meihin ensin yhteydessä ja meillä on asiasi käsittelyssä.
  • Onko sinulla tällä hetkellä asiankäsittely meneillään Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipisteen kanssa? Tällöin asiointisi tapahtuu ainoastaan Suomen Euroopan kuluttajakeskuksen työntekijöiden kanssa. Muiden maiden Euroopan kuluttajakeskuksista ei olla sinuun yhteydessä.

Mitä voit tehdä

Jos saat epäilyttävän sähköpostin Euroopan kuluttajakeskuksen nimissä, jossa udellaan tarkkoja pankkiasiointiin liittyviä tietoja tai pyydetään rahasuorituksia, älä vastaa viestiin, klikkaa linkkejä tai avaa liitteitä. Voit olla Euroopan kuluttajakeskukseen yhteydessä ja asiantuntijamme voivat auttaa sinua tekaistun sähköpostin tunnistamisessa, ja voimme varoittaa tarpeen vaatiessa muita kuluttajia huijausviesteistä, jos sellaisia olisi liikkeellä laajemminkin.

Jos havaitset muiden organisaatioiden nimissä tehtyjä huijauksia tai tietojenkalastelua, siitä kannattaa ilmoittaa Kyberturvallisuuskeskukseen ja mahdollisuuksien mukaan myös suoraan kyseisille organisaatioille tai yrityksille. Lisää tietoa ajankohtaisista huijauksista ja tietojenkalastelusta löydät muun muassa Kyberturvallisuuskeskuksen Kybersäätiedotteista.