Tietoa kuluttajille rajat ylittävän kaupan verkkovälitteisestä riidanratkaisusta

Euroopan komissio avasi 15.2.2016 verkkovälitteisen riidanratkaisusivuston (ODR) kuluttajille ja yrityksille. ODR-sivustolle voidaan toimittaa käsiteltäväksi riita, joka koskee verkosta ostettua tavaraa tai palvelua, jonka myyjä on sijoittunut toiseen EU-maahan. Palvelu toimii kaikilla EU:n virallisilla kielillä, joten kuluttaja voi asioida omalla kielellään, vaikka vastapuoli puhuisikin toista kieltä.

Kuluttajan on syytä lähettää ensin valitus yritykselle, josta on ostoksensa tehnyt. Jos yritys vastaa, mutta osapuolet eivät pääse sopuun keskenään, voi kuluttaja viedä asiansa käsiteltäväksi ODR-sivuston kautta. Vasta kun yritys on vastannut valitukseen eivätkä osapuolet löydä tämän jälkeenkään yhteistä säveltä, voi kuluttaja lähettää asiansa ODR-sivuston kautta tuomioistuimen ulkopuolisen riidanratkaisuelimen (ADR) käsiteltäväksi.

ODR-foorumin käyttö edellyttää, että vastapuolena oleva yritys suostuu asian käsittelemiseen tuomionistuimen ulkopuolisessa riidanratkaisumenettelyssä.

Verkkovälitteinen riidanratkaisusivusto tarjoaa uuden keinon rajat ylittävän kaupan riitojen ratkaisuun, mutta ei poista mahdollisuutta viedä kiistaa tuomioistuimeen. Tuomioistuinmenettely on usein kalliimpaa ja vie enemmän aikaa, kun taas vaihtoehtoinen riidanratkaisu on nopea ja edullinen. Riita-asioiden käsittely kestää tuomioistuinten ulkopuolisessa menettelyssä yleensä enintään 90 päivää. Sivustoa on helppo käyttää tietokoneella ja mobiililaitteilla.

Suomessa ODR-yhteyspisteenä rajat ylittävän kaupan kysymyksissä toimii Euroopan kuluttajakeskus. Jos haluat lisätietoa foorumin toiminnasta, ota meihin yhteyttä.

Tietoa ADR- ja ODR-toiminnasta EU:ssa
ODR-sivusto