Tietoa jalkapallon EM-kisaturisteille Saksassa liikkumisesta

Jalkapallofanit eri puolilta Eurooppaa suuntaavat pian Saksaan, jossa pelataan jalkapallon Euroopan mestaruudesta 14.6.–14.7.2024. Saksan Euroopan kuluttajakeskus on koonnut EM-kisaturisteille tietoa Saksan julkisen liikenteen erityispiirteistä ja lipputyypeistä.

Stadionlipulla matkustat ilmaiseksi – muista tarkistaa lipun kattavuus

Mukavin tapa matkustaa Saksassa on juna. ”Fan Pass” on ilmainen ottelulipun mukana tuleva 36 tunnin lippu, ja on saatavilla UEFA EURO 2024 -sovelluksessa. Tämä passi mahdollistaa julkisen liikenteen käytön isäntäkaupungissa alkaen ottelupäivänä klo 6 seuraavaan päivään klo 18 saakka. Passin kattavuus on syytä kuitenkin tarkistaa etukäteen: Saksassa on yli 60 eri alueilla toimivaa liikennöijää, ja lipun käyttö väärällä alueella voi johtaa 60 euron sakkoon. Tarkemmat tiedot löytyvät UEFA:n verkkosivuilta.

Erikoishinnat ja Deutschland-Ticket

Saksassa matkustaville ”DB Ticket Euro 2024” tarjoaa pääsyn alueellisiin juniin turnauspaikkojen välillä. ”Interrail Pass Euro 2024” tarjoaa 25 prosentin alennuksen matkasta 33 Euroopan maasta. Näitä tarjouksia voi varata Deutsche Bahnin verkkosivuilla ja DB Navigator -sovelluksessa.

Halvinta matkustamista tavoitteleville ”Deutschland-Ticket” on hyvä vaihtoehto, sillä se mahdollistaa rajoittamattoman matkustamisen ympäri Saksaa, mutta vain alueellisissa ja paikallisjunissa, busseissa, raitiovaunuissa ja metroissa. Lippuun liittyy kuitenkin erityinen peruutusehto ja lippu on saatavilla vain kokonaisille kalenterikuukausille. Kannattaa huomata, että jos sopimusta ei peruuteta kuukauden 10. päivään mennessä, se jatkuu automaattisesti seuraavan kuukauden. Eli esimerkiksi heinäkuulle lipun ostavan kannattaa perua se ennen 10.7.2024, ja pelkälle kesäkuulle lipun ostavan tulisi perua se jo 10.6.2024 mennessä.

Jos junamatkasi ei suju suunnitellusti, Euroopan kuluttajakeskuksen junamatkustamisen sivuilta löydät tietoa oikeuksistasi ja mahdollisista korvauksista. Ongelmatilanteissa pyri hoitamaan asiaa ensin itse yrityksen kanssa. Voit tarvittaessa kääntyä puoleemme neuvojen saamiseksi, jos et saa ongelmaa ratkaistua omin voimin saksalaisyrityksen, esimerkiksi Deutsche Bahnin, kanssa.