Tempaisemme 23.6. lentokentällä: Koneen lähtö viivästyy tai lento on peruutettu — mitkä ovat oikeuteni?

Euroopan kuluttajakeskusten verkosto kampanjoi kesän aikana eurooppalaisilla lentokentillä lentomatkustajien oikeuksista. Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipiste tarjoaa tietoa ja opastusta lentomatkailun kiperiin kysymyksiin Helsinki-Vantaan lentokentällä tiistaina 23.6. klo 10–14. Löydät infopisteemme tuolloin Terminaali 2:n lähtöselvitysaulasta.

Euroopan kuluttajakeskus saa viikoittain kuluttajien yhteydenottoja, jotka liittyvät lentomatkustamiseen. Voit kysyä meiltä mieltä askarruttavista lentomatkustamiseen liittyvistä asioista, esimerkiksi toimintaohjeita lentojen myöhästymis- tai peruutustilanteisiin sekä matkalaukkujen katoamiseen.

Lataa kätevä matkailijan sovellus puhelimeesi

Lentokentän infopisteessämme 23.6. voit tutustua myös ECC-Net Travel -mobiilisovellukseen, joka on käytettävissä älypuhelimissa ja tableteissa Applen iPhonella ja iPadilla, Googlen Androidilla ja Microsoftin Windows Phonella.

ECC-Net Travel -sovellus on ilmainen ja se tarjoaa erilaisia ratkaisuja useisiin ongelmiin, joita kuluttaja voi lomallaan Euroopassa kohdata. Sovellus ei ainoastaan kerro kuluttajalle tämän oikeuksista, vaan neuvoo konkreettisesti, miten toimia erilaisissa ongelmatilanteissa. Euroopan kuluttajakeskusten verkoston tuottaman sovelluksen suorat latauslinkit ja lisätietoja sovelluksesta löydät täältä.

Tervetuloa paikan päälle kysymään ja keskustelemaan lentomatkustamisen kiemuroista!

Lisätietoja:
Lentomatkustajan oikeudet
Usein kysyttyä lentomatkustamisesta
Euroopan komission lentomatkustajan oikeuksia koskeva suomenkielinen sivusto