Shapefocus-yrityksestä runsaasti valituksia – toimintaohjeet kuluttajille

Euroopan kuluttajakeskus haluaa kiinnittää kuluttajien huomiota laihdutusvalmisteita tarjoavan Shapefocuksen toimintaan. Yritys mainostaa internetissä ja Facebookissa laihdutusvalmisteita tarjoamalla niitä kokeiltavaksi neljän euron postikulujen hinnalla. Todellisuudessa kuluttajat ovat kokeilupakkauksen tilaamalla tahtomattaan sitoutuneet vastaanottamaan säännöllisesti huomattavan kalliita maksullisia tuotepaketteja, joiden tilauksesta on vaikea päästä eroon.

Tuotteiden mainokset ovat suomenkielisiä, mutta sopimusehdot löytyvät ainoastaan englanniksi eikä niiden ymmärtäminen onnistu ilman hyvää kielitaitoa. Nämä sopimusehdot ovat myös sisällöltään sekavat ja vaikeaselkoiset. Myöskään asiakaspalvelua ei tunnu olevan mahdollista saada suomeksi.

Shapefocus lupaa sopimusehdoissaan tuotteille 14 vuorokauden palautusoikeuden. Jotta palautusoikeutta olisi mahdollista käyttää, vaatii yritys kuitenkin, että myös postikulujen hinnalla tilattu näytepakkaus palautetaan avaamattomana takaisin.

Reklamoi sähköpostilla, älä soita maksulliseen palvelunumeroon

Euroopan kuluttajakeskuksen kuluttajilta saamien tietojen mukaan Shapefocus vastaa kuluttajien lähettämiin sähköposteihin ainoastaan vetoamalla tekniseen ongelmaan ja käskee kuluttajia soittamaan yrityksen maksulliseen 0600-alkuiseen palvelunumeroon. Koska tämän puhelinpalvelun hintaa ei mainita missään, ei Euroopan kuluttajakeskus suosittele, että kuluttajat soittavat tähän numeroon. Kuluttajia ohjeistetaan toimimaan sen sijaan seuraavasti:

• Tee tilauksen peruutus Shapefocukselle sähköpostitse osoitteisiin support[at]shapefocus.com sekä finland[atshapefocus.com. Toimi näin, vaikka yritys suosittelisi tai vaatisi palvelunumeroon soittoa ja vetoaisi tekniseen ongelmaan.
  •  Liitä viestiin osoitetietosi sekä mahdollinen tilausnumero.
  •  Säilytä lähetetty sähköposti todisteena tilauksen peruuttamisesta.
  •  Seuraa luottokorttilaskujasi ja tiliotteitasi.
  • Jos aiheettomia veloituksia tapahtuu, kannattaa asiasta olla maksutavasta riippuen yhteydessä joko pankkiin tai Netsiin (entinen Luottokunta).
  • Lisäohjeita saat tarvittaessa Euroopan kuluttajakeskuksesta.

Ongelmia myös muissa Pohjoismaissa

Euroopan kuluttajakeskus seuraa asiaa. Yrityksestä on tullut valituksia myös Norjaan ja Ruotsiin ja yrityksen kotimaata on pyritty selvittämään pohjoismaisena yhteistyönä, mutta selvitystyö on vielä kesken. Tämänhetkisten tietojen mukaan yrityksellä on palautuspostiosoite Tanskassa, mutta yritystä ei ole rekisteröity mihinkään Pohjoismaahan. Verkkosivujensa perusteella yritys näyttäisi olevan Yhdysvalloista. Kuluttajaviranomaisilla ei ole yksittäistapauksiin liittyvää yhteistyötä Yhdysvaltoihin sijoittuneen yrityksen kanssa.

Yleisenä ohjeena vastaavankaltaisissa tilanteissa on, että liian hyvältä kuulostavia lupauksia ei kannata uskoa todeksi. Kannattaa myös aina tarkistaa, löytyykö yritykselle asiakaspalvelun yhteystietoja ja maa

Lisätietoja:
Euroopan kuluttajakeskuksen puhelinpäivystys ma-pe klo 10–13 puh. 029 553 9500.